Geografies Tèxtils | Teixint la Memòria Urbana
Taller de brodat sobre un arxiu fotogràfic de La Perona per visibilitzar històries dels barris i reforçar el vincle entre art i comunitat.
El dijous 27 de febrer de 2025, el Centre Cívic Sant Martí va acollir una nova sessió del cicle Geografies Tèxtils, coproduït per l’Espai Avinyó i Acció Comunitària, amb un taller de fotobordats dinamitzat per l'artista Tatiana Donoso, qui va aportar la seva experiència en temàtiques vinculades a l'exili, la migració, la maternitat i el treball.
Tatiana va explicar els materials per al brodat i el seu procés creatiu, basat en el diàleg amb la imatge fotogràfica i la improvisació: comença sense una idea clara, deixant-se portar pel procés de dibuix i intervenció. Va esmentar artistes com Marina Ceruti, Maira Biajante i Lorena Olmedo, que treballen la intervenció fotogràfica amb tècniques diverses, des del punt de creu fins al nus francès. També va presentar el seu treball amb arxius fotogràfics, destacant projectes a Tarragona i al Museu Marítim de Barcelona.
A partir de fotografies trobades a l'Arxiu Fotogràfic de Barcelona, Donoso va obrir-nos un espai per repensar els silencis heretats, brodant imatges de La Perona gitana [Sant Martí], fotografies d'Esteve Lucerón fetes entre el anys 80 i 90, abans de l'enderroc del barri. Aquesta experiència va convertir el taller en un espai de diàleg i creació compartida, on, entre puntada i puntada, es teixien records i vivències sobre el territori.
Compartim algunes reflexions del diàleg:
- "Jo trobo que és molt important tenir referents. És molt important copiar. Si no saps què fer, copia. Abans de no fer res, copia. Copia, perquè en algun punt enganxes en alguna cosa pròpia. Però com que ningú ho fa sabent, aquí hi ha un camí molt interessant per començar a fer coses."
- "El treball de brodat no és només una qüestió tècnica, sinó que hi ha tot un diàleg amb la imatge: on ho poses, on no ho poses, quina gamma cromàtica esculls... aquí hi ha un expertise. A més, hi ha artistes que broden les imatges d’una manera molt delicada, on cada puntada forma part d’una intervenció que transforma i resignifica la fotografia."
- "En alguns casos, com en el treball de Maira Biajante, es juga amb la idea de donar la volta a la imatge, deixant al davant allò que normalment quedaria amagat, com els nusos i els fils, fent visible tot el procés de creació i, en certa manera, de reparació."
- "La proposta seria intervenir aquestes fotografies i dialogar amb elles, portant-hi relats i records propis, fins i tot d'altres barris. Es tracta de crear un relat col·lectiu que es materialitzi a través del brodat, entenent-lo com una forma de reparació i resignificació. En punxar la foto, s'obre una ferida, però també es desperta la imatge, que comença a parlar-te."