Inici / Espai Avinyo / Recursos / Ritual d'obertura de camins

Ritual d'obertura de camins

Periferia Cimarronas es converteix en un espai de trobada de les diferents espiritualitats afroatlàntiques a la ciutat amb una mirada intercultural, crítica i poètica.
 
El passat 12 de març de 2022 celebrem la primera trobada del Cicle Espiritualitats Afroatlàntiques organitzat per l'Espai Avinyó i l'Oficina d'Afers Religiosos (OAR), comissariat per Periferia Cimarronas, una cooperativa gestionada per la comunitat afrodescendent amb seu a Sants, Barcelona. El cicle proposa un exercici de memòria i reconeixement de les diàspores afrodescendents de la ciutat i de les seves tradicions espirituals.
 
Dut a terme per les pròpies comunitats de la ciutat, el cicle se centra a fer patent el paper de les espiritualitats afroatlàntiques en la configuració de les identitats diàsporiques, en tant que estratègia de supervivència i de resistència històrica. Periferia Cimarronas ens proposa que la noció de l'afro-atlàntic es desbordi per obrir l'espai a l'encreuament d'espiritualitats d'arrel africana, compartint i creant aliances en les seves diferències, apostant per una ancestralitat que es torna memòria viva a través de les pràctiques de persones i col·lectius convocats a cada activitat que compon el cicle.
 
En aquesta primera sessió de Ritual d'obertura de camins van intervenir Alex Medina (La Sudanesa) que és performer, cantant, bruixa i cuinera. De l'equip de Periferia Cimarronas van intervenir Dami Sainz, Iki Yos Piña i Elizabeth Montero. El Col·lectiu QuilombUnido i l'Associació Moz Positivo van presentar una creació en vídeo i teatralitat anomenada 'Quatre elements: Orixás', obra de l'activista antiracista, escriptora, investigadora en filosofies africanes i professora de capoeira Dai Sombra Aisha; el cantant, compositor i percussionista de Moçambic Helio Vanimal; la narradora Gisela Aguiar i el mestre de capoeira i professor de dansa afrobrasilera Ed Pantera.
 
Ressaltem quatre moments i reflexions:
 
  • L'exercici de circulació de la paraula es va veure activat per elements com la penombra, les espelmes i les ofrenes, una invitació de Periferia Cimarronas per a "conversar amb les nostres ancestralitats vives", provocant connexions íntimes i possibilitats d'obrir i crear camí de forma col·lectiva.
  • Alex Medina, La Sudanesa, realitza un "ritual de convocatòria" a través de cants i percussions. La seva presència ens convida a sentir la força d'aquestes espiritualitats en tant que vies d'autopreservació de subjectivitats migrants, dissidents sexuals i de gènere. Dami contribueix a la invitació d'Alex afegint: "L'aigua no es pot contenir", un refrany del Diloggun, un dels sistemes d'endevinació de la Regla de Osha.
  • Sobre la configuració d'una identitat diaspòrica a partir d'aquestes espiritualitats, Yos ens recorda: "la diàspora no és un triangle, el passatge mitjà no és un triangle" contrastant la història hegemònica de la circulació de la diàspora negra, que ha estat únicament lineal o reduïda al genocidi i a l'epistemicidi de la tracta. Dami comparteix que aquestes espiritualitats són "tecnologies ancestrals i resistències" de centenars de persones raptades d'Àfrica i esclavitzades a Abya Yala durant la colonització europea.
  • El Col·lectiu QuilombUnido comparteix una tradició d'endevinació: la lectura de cargols, on Helio conversa amb els Orixás per preguntar-los-hi sobre el grup a la sala, just abans que Dai Sombra representi els Orixás en quatre elements de la naturalesa i de lliurar al públic llavors de l'arbre del baobab, llavors que continuaran obrint el diàleg.

 

Periferia Cimarronas

Comparteix aquest contingut