TikTok Tales

Reflexions crítiques i situades sobre l'aplicació més utilitzada per les diàspores de la generació Z a la ciutat.

L'Espai Avinyó va organitzar la xerrada i espai de diàleg TikTok Tales el dimecres 4 de maig amb la col·laboració de l'Ateneu del Raval. TikTok és una de les aplicacions per a format de vídeo curt i dinàmic més usades en l'actualitat, sobretot per les noves generacions, transformant els contextos culturals i, per tant, la comunicació digital, que analitzem des d'una mirada intercultural.

La xerrada inaugural és precedida per Oyidiya Oji, gestora de projectes relacionats amb tecnologia, justícia social i antiracisme, qui aporta la seva visió crítica i reflexiva sobre els orígens, funcionament, treball, vigilància i polèmiques de TikTok en el context musical, social i polític: trends, tiktokers, etiquetes, filtres de bellesa i fets virals, entre d'altres.

Assistim també a una projecció de vídeos comissariats per Jonah Kawri (Jupiter), membre de Migrantx i Don’t Hit a la Negrx; Mercedes Saya, editora i comunicadora i Susan Henriquez Elias, que treballa en el sector tech. La seva conversa és un relat col·lectiu sobre el consum de continguts de vídeo de la plataforma i els seus designis.

Ressaltem alguns pensaments i sentirs del diàleg:

  • En aquest tipus de plataformes, es reprodueixen desigualtats de gènere i racials: és el cas de la censura de l'etiqueta #BLM el 2020 o l'apropiació cultural de coreografies de negres per persones blanques (tiktokers en el top 10). "Fins a quin punt és bo fer activisme a TikTok?, pregunta Oyi; "No és potser fer servir l'eina de l'opressor?".
  • Com a possible solució per respondre a la inequitat de gènere i racial en aquesta plataforma, Oyidiya suggereix augmentar la participació de persones no blanques en les decisions empresarials i tecnològiques (disseny d'algoritmes, per exemple) i millorar les condicions laborals de persones del sud global que filtren continguts (delictes d'odi, suïcidis): "un treball molt important molt poc remunerat", diu.
  • D'altra banda, Susan, Mercedes i Jupiter parlen de les sinergies i complicitats que es creen entre els continguts compartits amb altres persones de la família triada: "Els vídeos amb els quals m'identifico més són quan veig un i dic: aquestxs són les meves amiguxs!, assenyala Susan.
  • FYP és la For You Page, "és contingut que l'algoritme et mostra perquè està relacionat amb els teus interessos", comenta Mercedes. "Per això és bonic parlar del contingut que consumim a les xarxes, compartir-ho, posar-ho sobre la taula, perquè ens permet ampliar aquestes petites bombolles comunicatives en les quals ens tanca l'algoritme", comenten.
  • Mercedes veu positivament que en la plataforma hi hagi trobat contingut crític en clau d'humor de persones asiàticodescendents a Espanya: "fa cinc anys no ho hagués imaginat", ressalta. Mentre que Jupiter se sorprèn que l'algoritme li mostri continguts amb els quals s'identifica produïts per homes trans.