Inici / Noticia / Ha-bb5: eines per transcendir els estereotips de gènere, racials i de classe a la pista de ball

Ha-bb5: eines per transcendir els estereotips de gènere, racials i de classe a la pista de ball

Un diàleg sobre l'àlbum EP de la polifacètica artista Ikram Bouloum que construeix narratives musicals obertes a la diversitat d'imaginaris i sentiments a la música electrònica de ball contemporània.

En col·laboració amb l’Àgora musical, de la línia cultural del projecte de Transformació de la Rambla, l’Espai Avinyó proposa un espai de diàleg obert, per comentar en primera persona i en clau intercultural Ha-bb5 (So urgent, 2021), l’àlbum on la DJ, agitadora cultural i periodista musical, Ikram Bouloum, debuta com a cantant i compositora amb lletres en català, anglès i amazic, la seva llengua materna.

La conversa va tenir lloc el dissabte 23 d’octubre a la Plaça Reial, a l’aire lliure. La va acompanyar Vinesh Melwani, cantant i professor de música, format en humanitats i dansa kathak. Ikram comparteix la seva experiència als clubs i festes alternatives de la ciutat, tant al seu poble natal Torelló, a inicis de la seva carrera, com després a Barcelona, ​​ciutat on ha treballat com a fotògrafa i periodista i després com a DJ, punxant en nombroses festes i clubs de ball com el Club Marabú, espais que considera escoles d’aprenentatge.

En paral·lel, escoltem les cinc composicions del seu àlbum EP, un viatge sonor on el nombre de cançons representa la Mà de Fàtima, diu Ikram: “un amulet de protecció, d’origen amazic i magribí, per enfrontar-se a tots els estereotips musicals i de gènere“. La barreja de sons i escales tradicionals de la música del Magrib i de l’electrònica contemporània componen la narrativa de l’àlbum, protagonitzada per “arquetips i imatges poètiques”, que esdevenen també “eines” per crear un “espai atemporal i de possibilitat de múltiples imaginaris”. 

Destaquem del diàleg algunes d’aquestes eines, com les anomena Ikram:

  • La potència poètica i política de reprendre l’oralitat i la tradició de l’amazic, “llengua que ha estat històricament perseguida” afegeix Ikram, per comentar el procés migratori dels seus pares, d’origen marroquí a través de la veu, una eina per confrontar musicalment i conceptualment les emocions sorgides del xoc cultural (Occident/Orient) i conjurar les seves “germanes de terra”, com anomena Ikram a les generacions futures de joves que migren.
  • La vida nocturna, les sessions de DJ i la pista de ball fora de les discoteques, com a espais polítics per “performar la pluralitat d’identitats”, proposa Ikram i esdevenir un lloc de referència i representació de persones racialitzades, migrades, sexo dissidents i d’identitats múltiples, fent ressò del “Nou Club / Club deconstruït” a Nova York.
  • El dissens davant de categories exotitzants presents a la indústria musical com per exemple el “World Music”, que són produïdes, diu Ikram, “des d’una perspectiva unidireccional i per a un públic occidental” i que acaben determinant la programació de festivals de música de la ciutat.

Si vols escoltar tota la conversa, entra al >>podcast<< penjat al web de la Xarxa de Ràdios Comunitàries de Barcelona (XRCB).

Comparteix aquest contingut