Inici / Noticia / L’Espai Avinyó engega la programació d'activitats de primavera 2021!

L’Espai Avinyó engega la programació d'activitats de primavera 2021!

Veus i escriptures, experiències culturals diverses, espais de diàlegs i de consciència, per a la segona temporada de 2021, posaran en relleu el pluralisme religiós, l’educació intercultural i la reflexió sobre l'alimentació sostenible.

Aquesta primavera celebrarem la Diada de Sant Jordi a través de la vida i obra d’escriptores de la diàspora asiàtica. Després participarem de l’homenatge a Makha Diop amb la complicitat d’artistes de les diàspores africanes a la ciutat. Continuarem aprenent, en clau intercultural, sobre les possibilitats transformadores de les sèries i els museus.

Com ja és habitual, l’autorepresentació jove torna a ser protagonista, aquesta vegada per parlar en primera persona sobre la vivència i experiències sobre el fet religiós i l’educació intercultural. I per acabar, en el marc de la Capitalitat Mundial de l’Alimentació Sostenible (Barcelona, 2021), us proposem un espai d’intercanvi d’experiències per reflexionar sobre la promoció d’un sistema alimentari sostenible i just.  

Més lectures compartides, més mirades des de les diàspores

En una nova edició del cicle Diàlegs literaris. Literatura asiàtica i diaspòrica: un buit pendent, emmarcada en la Diada de Sant Jordi, us proposem la vida i obra d’Aki Shimazaki i Gish Jen, dues escriptores d’origen asiàtic de gran rellevància en l’àmbit literari mundial. Quins són els grans temes que ens trobem en la literatura de les diàspores asiàtiques? Per què a les nostres prestatgeries hi manquen obres literàries escrites per dones d’origen asiàtic? Quines referents, plataformes i formes d’expressió literària promogudes per la diàspora asiàtica espanyola i catalana coneixem? 

A l’espai públic de la ciutat es duran a terme diferents activitats en homenatge a la figura i el treball de l’artista senegalès Makha Diop (Thiès, 1956 – 2020), com el projecte mural a gran escala, organitzat pels Fils Makers, al carrer Ramelleres del Raval. Diop va ser un pintor de la Rambla de Santa Mònica, un artista de l’Escola de Dakar i un activista pels drets humans. Celebrarem doncs la performance “Un ritual”: escenari de trobada on construir un relat escènic i en diàleg amb la seva obra, ressonant amb les aportacions artístiques de la diàspora africana a la ciutat.

Ràdio i fanzine com a eines d’autorepresentació del jovent d’origen cultural divers

Obrim la convocatòria Creació jove. Vol. 3 Transmissions espirituals, adreçada a joves que participen activament en iniciatives i espais de trobada, dins les seves pròpies comunitats espirituals, confessionals i religioses, interessades a treballar mitjançant els llenguatges artístics del podcast. El pluralisme religiós forma part de la diversitat cultural que caracteritza la ciutat de Barcelona, però ens preguntem: Com és ser jove i formar part d’una comunitat religiosa en un context de promoció activa de la laïcitat? 

Després de dos anys de procés amb el Col·lectiu antiracista AICE, grup de cinc joves amb bagatges migratoris i contextos culturals diversos, i que van fer la seva escolarització al sistema educatiu català, arriba el fanzine Benvingudes a l’escola… Intercultural?. Les qüestions centrals de tot aquest procés sorgeixen d’experiències i debats sobre els reptes i possibilitats d’assolir una educació veritablement intercultural al sistema educatiu. Convidem alhora, a joves i adults, així com a professionals de l’àmbit de l’educació formal, preocupats per treballar les prioritats i els reptes de com incorporar la perspectiva intercultural a l’àmbit escolar per tal de combatre les situacions de discriminació i racisme a les nostres escoles.

Cicles de debats i reflexions sobre museus i sèries

En la segona edició del cicle Sèries a debat, analitzarem en clau intercultural Élite, una sèrie de factoría espanyola distribuïda per Netflix en més de 190 països d’arreu del món amb molt d’èxit. Narra la vida d’un grup d’estudiants d’un exclusiu col·legi privat, al qual arriben dos nois i una noia de famílies de classe obrera, fet que desencadena diverses trames carregades de conflictes racials, de classe i de gènere, entre d’altres. Ens farem preguntes en relació a com s’han construït els i les personatges, els conflictes i les situacions que envolten la seva realitat. També ens preguntarem sobre els límits o reptes de la presència, representació i visibilitat d’actrius, actors i comunitats racialitzades en les produccions audiovisuals. 

La Col·lecció MACBA està formada per obres creades per artistes catalans, espanyols i internacionals durant un període centrat principalment entre el 1960 i l’actualitat. Tenint en compte les claus de la primera sessió del cicle Museus (Im)possibles us proposem visitar, des d’un altre lloc, la col·lecció permanent del MACBA i preguntar-nos: Quina és la intenció, naturalesa, origen, jerarquia i contraposició dels objectes presentats? Què ens diuen? Per a qui s’han creat? Qui està representat? Com estan representats? Qui fa de narrador/a? Qui escolta (a qui va dirigit)? Què sentim? On estem en la col·lecció? 

Ara, aquí, per l’economia migrant i solidària

En el marc de la Capitalitat Mundial de l’Alimentació Sostenible (Barcelona, 2021), us proposem un espai d’intercanvi d’experiències a la segona edició de la Fira d’Economia Solidària Migrant i Diversa. Des de l’experiència de cada iniciativa, posarem en el context de la sobirania alimentària, les desigualtats socials i econòmiques, estretament relacionades amb els drets o la manca de drets estructurals, i ens preguntarem sobre què han de complir els circuits de producció, distribució i consum de productes per ser considerats sota el segell “d’alimentació sostenible”. En definitiva, proposem un espai per reflexionar sobre la promoció d’un sistema alimentari just que tingui en compte les realitats i problemàtiques específiques i els esforços que realitzen col·lectius de persones migrades i racialitzades, des de l’economia social, cooperativa, solidària, popular i comunitària. 

En col·laboració amb el Centre de Normalització Lingüística de Barcelona (CNL) 

Des d’una perspectiva intercultural i jove continuem amb espais de diàleg al voltant de temes que travessen la nostra quotidianitat per a l’ús social de la llengua catalana. A través de diferents tipologies i formats d’activitats: itineraris, visites a exposicions i teatre fòrum, es facilita a l’alumnat del CNL la possibilitat de practicar el català i abordar diverses temàtiques.

Comparteix aquest contingut