S’estableix el 50% d’aforament per a actes religiosos i s’elimina la restricció de mobilitat dins de Catalunya

Avui, 26 d’abril, entren en vigor les mesures decretades i publicades al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya. Entre altres mesures, s’anuncia: “l’eliminació de les restriccions de la mobilitat dins de Catalunya”, i en el punt 9 s’estableix el següent: “Els actes religiosos i cerimònies civils, inclosos els casaments, serveis religiosos i cerimònies fúnebres, han de limitar l’assistència al 50% de l’aforament, amb un nombre màxim de 500 persones, i garantir una bona ventilació dels espais tancats mitjançant ventilació natural o altres sistemes de ventilació. Aquestes activitats, si es desenvolupen de forma estàtica, a l’aire lliure o bé en espais físics tancats que compleixin les condicions de ventilació i qualitat de l’aire reforçades indicades a l’annex 1, i sempre que, tant les que es desenvolupen a l’aire lliure com en espais físics tancats, també garanteixin les mesures de control d’aglomeracions indicades a l’annex 2, poden obrir, respectant el límit de l’aforament al 50%, fins a un màxim de 1.000 persones.”

..
26/04/2021 - 08:28 h - Participació OAR

Les mesures establertes a la Resolució SLT/1178/2021, de 23 d’abril, per la qual es prorroguen les mesures en matèria de salut pública per a la contenció del brot epidèmic de la pandèmia de covid-19 al territori de Catalunya, entren en vigor avui, 26 d’abril.

Entre les modificacions que introdueix aquesta resolució cal destacar, pel seu impacte social, l’eliminació de les restriccions de la mobilitat dins de Catalunya, que en relació amb el perímetre, municipal o comarcal, i durant tota la setmana o en cap de setmana, han estat vigents des de finals d’octubre del 2020.

En la resolució es decreten un seguit de mesures, algunes de les quals es detallen en els punts següents:

Punt 2: Limitació de l’entrada i sortida de persones del territori de Catalunya

1. Queda restringida l’entrada i sortida de persones del territori de Catalunya, excepte per als desplaçaments, adequadament justificats, que es produeixin per algun dels motius següents: assistència a centres, serveis i establiments sanitaris i socials; compliment d’obligacions laborals, professionals, empresarials, institucionals o legals; retorn al lloc de residència habitual o familiar; assistència i cura de persones grans, menors, dependents, persones amb discapacitat o persones especialment vulnerables, […] i qualsevol altra activitat de naturalesa anàloga, degudament acreditada.

Punt 3: Desplaçaments personals

Sense perjudici de les restriccions a la mobilitat establertes per aquesta resolució, es recomana que els desplaçaments fora del domicili es limitin en la mesura del que sigui possible, així com la circulació per les vies d’ús públic, respectant les mesures de protecció individual i col·lectiva establertes per les autoritats competents.

En tot cas, a més de les mesures essencials de distanciament, higiene i protecció a través de mascareta, es recomana que s’adopti una estratègia de desplaçaments basada en la bombolla de convivència. El concepte de bombolla fa referència a un grup de persones que es relacionen entre si i generen un espai de confiança i seguretat. La bombolla de convivència fa referència al grup de persones que conviuen sota el mateix sostre. Pot incloure també persones cuidadores i/o de suport imprescindibles per prevenir conseqüències negatives de l’aïllament social. El grup ha de ser tan estable com sigui possible.

Punt 4: Mesures de restricció de la mobilitat nocturna

Resten prohibits tots els desplaçaments i la circulació per les vies públiques entre les 22.00 i les 06.00 hores. S’exclouen d’aquesta prohibició els desplaçaments de caràcter essencial, que cal justificar adequadament i que es detallen en la resolució.

Punt 7: Reunions o trobades familiars i de caràcter social

1. Les reunions i/o trobades familiars i de caràcter social, tant en l’àmbit públic com privat, es permeten sempre que no se superi el nombre màxim de sis persones, llevat que es tracti de convivents.

No obstant això, les reunions o trobades familiars i de caràcter social que tinguin lloc en espais tancats, incloent-hi els domicilis, es recomana que es restringeixin tant com sigui possible i que es limitin a visites a persones amb dependència o en situació de vulnerabilitat i que siguin sempre de la mateixa bombolla de convivència.

2. En les reunions que suposin, amb subjecció als límits establerts, la concentració de persones en espais públics, no es permet el consum ni d’aliments ni de begudes. S’exceptuen de la prohibició de consum d’aliments i begudes en espais públics els àpats que es puguin fer a l’aire lliure en les sortides escolars, en les activitats d’intervenció socioeducativa i en les del lleure educatiu permeses.

3. No es consideren incloses en la prohibició a què fa referència l’apartat 1 les persones que estiguin desenvolupant una activitat laboral, les activitats de culte, els actes religiosos i cerimònies civils, inclosos els casaments, serveis religiosos i cerimònies fúnebres, ni els mitjans de transport públic.

Tampoc s’hi inclouen les activitats docents de caràcter reglat (incloses les universitàries), les activitats extraescolars i les activitats d’intervenció socioeducativa (serveis d’intervenció socioeducativa i centres oberts), incloent-hi el transport escolar, les quals es duen a terme amb subjecció a les previsions establertes als apartats 14 i 15 d’aquesta resolució.

4. En les reunions i/o trobades no hi poden participar persones que tinguin símptomes de covid-19 o que hagin d’estar aïllades o en quarantena per qualsevol motiu.

Punt 9: Actes religiosos i cerimònies civils

1. Els actes religiosos i cerimònies civils, inclosos els casaments, serveis religiosos i cerimònies fúnebres, han de limitar l’assistència al 50% de l’aforament i amb un nombre màxim de 500 persones, i garantir una bona ventilació dels espais tancats mitjançant ventilació natural o altres sistemes de ventilació.

2. Aquestes activitats, si es desenvolupen de forma estàtica, a l’aire lliure o bé en espais físics tancats que compleixin les condicions de ventilació i qualitat de l’aire reforçades indicades a l’annex 1, i sempre que, tant les que es desenvolupen a l’aire lliure com en espais físics tancats, també garanteixin les mesures de control d’aglomeracions indicades a l’annex 2, poden obrir, respectant el límit de l’aforament al 50%, fins a un màxim de 1.000 persones.

(EN CAS QUE L’ACTIVITAT SIGUI DE MÉS DE 500 PERSONES) Els titulars de les activitats han de presentar una declaració responsable al departament competent en matèria d’afers religiosos i a l’ajuntament del municipi on s’ubiqui l’espai de l’activitat prèviament al seu desenvolupament, en la qual s’ha d’informar de les característiques dels sistemes de ventilació i qualitat de l’aire i dels controls d’accessos i mobilitat, de manera que es compleixin les condicions establertes als annexos 1 i 2.

En la declaració haurà de constar l’empresa o el personal de manteniment habilitat d’acord amb el Reial decret 1027/2007, de 20 de juliol, pel qual s’aprova el Reglament d’instal·lacions tèrmiques als edificis, que garanteix que l’espai disposa d’una ventilació adequada als criteris establerts a l’annex 1.

3. La realització d’aquestes activitats ha de subjectar-se a les mesures establertes en el pla sectorial corresponent aprovat pel Comitè de Direcció del Pla d’actuació del Procicat. Els seus horaris han de respectar les limitacions de mobilitat nocturna establertes a l’apartat 4 d’aquesta resolució.

La resta de mesures de seguretat i salut respecte a l’ús de mascareta, la distància entre les persones assistents, etcètera, continuen vigents: http://justicia.gencat.cat/ca/ambits/afers-religiosos/

Punt 19: Activitats populars i tradicionals

Es poden reprendre les activitats de cultura popular i tradicional, organitzades per entitats públiques o entitats privades de base associativa, tant a l’aire lliure en un espai perimetrat i estàtic com en espais tancats, amb subjecció als requisits d’aforament i de limitació de persones establerts, en funció de les condicions de ventilació i de control d’accessos i mobilitat de l’activitat, a l’apartat 11, epígrafs 1 i 2, en relació amb els annexos 1 i 2 d’aquesta resolució. En tot cas, els assistents han d’estar asseguts. Els participants han de complir, en les actuacions i en els assajos, les limitacions establertes al pla sectorial corresponent aprovat pel Comitè de Direcció del Pla d’actuació del Procicat.

Punt 23: Durada de les mesures

Aquesta resolució entra en vigor el dia 26 d’abril de 2021 a les 00.00 hores. La durada de les mesures s’estableix fins a les 00.00 hores del dia 3 de maig de 2021, sense perjudici de l’avaluació continuada de l’impacte de les mesures que s’hi contenen.