L'any 2017 el districte ha establert les bases necessàries per iniciar possibles accions futures en l'àmbit de la interculturalitat. En aquest sentit, s'han creat vincles entre el districte de Les Corts i el Programa BCN Interculturalitat, per tal de conèixer les necessitats del territori i els recursos i serveis municipals en matèria d'interculturalitat.
Següent districte
L’any 2017 el districte ha ampliat els projectes realitzats en matèria d’interculturalitat i antirumors. Un dels projectes en matèria de sensibilització antirumors amb joves s’ha ampliat a un nou centre de secundària, de manera que s'ha arribat a tots els centres públics del districte. I s’ha desenvolupat també un projecte específic de creació audiovisual amb joves.
D'altra banda, s’ha iniciat un nou projecte adreçat a la gent gran, que vol ampliar la tasca antirumors a través de la formació i creació teatrals.
Veure projectes
La Cruïlla Comuna
Activitats de debat i reflexió amb joves per lluitar contra els rumors i estereotips vers la diversitat cultural. Els tallers, desenvolupats als instituts publics del districte, han permès treballar al voltant dels imaginaris sobre la diversitat cultural i fer una anàlisi crítica dels mitjans de comunicació i les xarxes socials.
Així, s’han revisat les representacions que es fan de persones de diverses cultures i s’han replantejat amb altres missatges, ampliant la mirada sobre la diversitat cultural.
312 participants
Procedències dels participants:
Hondures, Pakistan, Bolívia, República Dominicana
Següent projecte
Desmuntamites TV
Projecte de reflexió i creació audiovisual que ha generat espais de debat amb joves sobre els mites, estereotips i prejudicis associats a la diversitat cultural presents als mitjans de comunicació.
Les diferents sessions han permès generar un vídeo divulgatiu, adreçat a la comunitat educativa i a la ciutadania en general, per tal d’oferir nous relats i mirades entorn de la diversitat cultural.
15 participants
Procedències dels participants:
Estat espanyol, Argentina, Ucraïna, Hondures
Següent projecte
Noves mirades de la gent gran
Projecte dirigit a treballar els perjudicis i els rumors envers la diversitat cultural a través de la formació i creació teatral amb la gent gran del districte.
Els tallers de teatre participatiu permeten desenvolupar tècniques teatrals que a la vegada desglossen i analitzen els perjudicis i rumors sobre la diversitat cultural més estesos a la societat. La implicació personal dels participants i les mostres teatrals són els principals motors de canvi social que impulsa el projecte.
29 participants
Procedències dels participants:
Estat espanyol, Perú, França
Següent districte
Al llarg de l’any 2017, el districte ha continuat desenvolupant el projecte “El món a la meva escola” a diferents centres, el qual treballa per promoure la incorporació i participació de famílies de diversos orígens i contextos culturals a la comunitat educativa a través d’accions interculturals.
En el marc d'aquest projecte, s’ha dut a terme el curs “Costura entre cultures”, que ha afavorit els vincles entre les famílies i la comunitat educativa.
Veure projectes
El món a la meva escola
Projecte que promou la incorporació de les diversitats familiars a la comunitat educativa i fomenta una mirada intercultural en la ciutadania, a partir d’un treball conjunt entre AMPA/AFA, centres educatius i entitats, serveis i equipaments del territori.
La seva tasca es desenvolupa tant en l’àmbit escolar com en el comunitari, entenent les AMPA/AFA com un primer espai de relació per a la participació de mares i pares a la comunitat educativa, als centres educatius com a element clau per al foment de les relacions amb les famílies immigrades i les entitats com a espai d'intercanvi cultural. El projecte fomenta vincles entre la ciutadania de diferents contextos culturals per afavorir una societat intercultural.
373 participants
Procedències dels participants:
Estat espanyol, Marroc, Perú, Mèxic
Següent projecte
Costura entre cultures
Classes de costura desenvolupades en el marc del projecte “El món a la meva escola”. Les diferents sessions contribueixen a afavorir el coneixement i la relació entre persones de diferents contextos culturals i promouen la participació a l’AFA i a la comunitat educativa.
13 participants
Procedències dels participants:
Estat espanyol, Marroc, Mèxic, Pakistan
Següent districte
Al llarg de l'any 2017 s’han dut a terme accions emmarcades en els diferents projectes que porta a terme el Servei de Convivència i Interculturalitat, les quals han permès arribar a diversos col·lectius específics i promoure un treball de sensibilització ciutadana i dinamització comunitària.
D'altra banda, destaca com a novetat el projecte “Interculturalitat als centres educatius”, el qual aposta per treballar amb el professorat i alumnat en l'àmbit formatiu sobre interculturalitat. Destaca també el treball realitzat amb gent gran del barri de la Vall d’Hebron, a través projecte de teatre comunitari Fricandó.
Veure projectes
Servei de Convivència i d’Interculturalitat d’Horta-Guinardó
Servei del districte que vol apropar la perspectiva intercultural a la tasca que fan els 11 barris del territori. A fi de fomentar les relacions interculturals i els vincles comunitaris, s'han dut a terme les línies de treball següents:
Dones: - Troba't
- Cicle cinefòrum en femení (Biblioteca del Carmel)
Joves:- Barribook
- Regalar[se] El Carmel a l'Escola de persones adultes del Carmel
Convivència a l'espai públic:- Plaça Raimon Casellas (Barri Can Baró)
- Plaça Bacardí (Barri d’Horta)
- Plaça Pastrana (Barri El Carmel)
Comunicació intercultural
4215 participants
Procedències dels participants:
Estat espanyol, Bolívia, Hondures, República Dominicana, Marroc, Xile, Guinea
Següent districte
La incorporació de la perspectiva intercultural ha tingut continuïtat al llarg del 2017 amb diversos projectes i iniciatives com el Servei de suport a escales i veïns i espai públic i l'obertura de nous espais de participació, com el projecte "Roquetes Conviu", que treballa amb comunitats gitanes de Roquetes.
També s'ha obert una línia de treball centrada en diversitat cultural i participació a escoles i AFA, com a espais potencials per treballar la interacció positiva.
Veure projectes
Servei de suport a les comunitats de veïns/es i espai públic de Nou Barris
Servei de suport en l’àmbit de les comunitats de veïns i veïnes, espai públic i comerços, que consisteix en l’acompanyament, assessorament i mediació per a la millora de les relacions de proximitat al districte de Nou Barris.
1454 participants
Procedències dels participants:
Estat espanyol, Equador, Marroc, República Dominicana, Nigèria, Pakistan, Hondures
Següent projecte
Roquetes Conviu
Projecte emmarcat en la millora de les relacions de proximitat del barri de Roquetes, a través de la relació i promoció de la comunitat gitana que hi resideix. Aposta per l'establiment de vincles i espais de relació com a element principal a partir del qual abordar les necessitats detectades de les persones del barri.
Següent districte
Durant l’any 2017 s’ha intensificat el suport i assessorament al districte de Sant Andreu a partir dels projectes interculturals que s’estan desenvolupant al districte des de ja fa uns anys.
Amb el bagatge dels projectes desenvolupats i amb la detecció de les necessitats del territori en matèria d’interculturalitat, el districte, amb una estreta col·laboració amb el Pla de Barris i el Programa BCN Interculturalitat, ha posat les bases per crear el nou servei d’interculturalitat que a partir del 2018 centralitza els projectes interculturals per tal d’oferir un pla d’acció de forma estratègica i coordinada.
Veure projectes
Taller de costura per a dones
Espai per la socialització i cohesió social entre les dones que hi participen i l'entorn en el qual resideixen. A través de les sessions de costura es pretén enfortir la xarxa relacional de les participants, reforçar les competències lingüístiques, el diàleg i les relacions amb el grup i amb el barri.
Aquest taller vol seguir sent un punt de trobada, de reflexió i espai de seguretat per a les dones que resideixen a Trinitat Vella, on puguin expressar les seves inquietuds i rebre informació detallada sobre els recursos existents al territori.
39 participants
Procedències dels participants:
Pakistan, Marroc, Estat espanyol
Següent projecte
Acompanyament i foment del voluntariat de Trinitat Vella
El servei compta amb dues parts diferenciades i complementàries, d'una banda, l'acollida i l'acompanyament, i de l'altra, un Servei Comunitari per a la Convivència format pel conjunt de projectes i accions destinades al foment del voluntariat i els vincles comunitaris.
La finalitat bàsica del projecte és la promoció de la cohesió social i la convivència entre tots els veïns i veïnes que viuen als barris de Trinitat Vella i Bon Pastor.
600 participants
Procedències dels participants:
Pakistan, Marroc, països d'Amèrica del Sud (principalment Argentina i Colòmbia), Estat espanyol
Següent projecte
Cuina intercultural
Projecte amb dones del barri de Trinitat Vella on s’ha creat un espai de trobada, relació i apoderament aprofitant l’aprenentatge i l’ús de la costura.
39 participants
Procedències dels participants:
Estat espanyol, Índia, Marroc, Pakistan
Següent projecte
Acompanyament i foment del voluntariat a Trinitat Vella i Bon Pastor
La cuina intercultural de la Sala Jove de Trinitat Vella és un projecte per a joves on es fomenten les relacions d’igualtat a través de la cuina. Treballa diverses competències per a l’assumpció de responsabilitats, el treball en equip i el foment de l’autogestió. Les joves decideixen què cuinar i s’encarreguen de tot el procés. També es treballa la dimensió comunitària del projecte per fomentar el vincle positiu amb l’entorn proper, així com combatre prejudicis i estereotips.
Procedències dels participants:
Estat espanyol, Pakistan, Nicaragua, Índia, Marroc
Següent projecte
Peluquitas
Projecte socioeducatiu per a joves d'entre 12 i 18 anys als quals els agrada la fotografia, les tècniques de maquillatge i la perruqueria. Amb aquests interessos comuns, es treballa per donar-li la volta als estereotips amb propostes artístiques i reivindicatives. La iniciativa ha estat dissenyada per ser un espai de cures on es tenen en compte totes les diversitats i se cerquen els mitjans per poder expressar-se.
El projecte està dinamitzat pels referents dels serveis següents: Espai Via Bàrcino, APC educadors de Franja Besòs i pel Servei de Dinamització Juvenil de la Franja Besòs.
15 participants
Següent projecte
CREW, Rap a la Trinitat Vella
Projecte format per joves del barri de la Trinitat Vella que tenen com objectiu l’estima pel rap, el trap i la creació poètica. Un dels eixos principals és fomentar l’art, la creativitat, la poesia i la música com a eines de transformació social, des de la seva perspectiva jove i intercultural.
Aquest projecte també facilita la participació de joves referents de la cultura hip-hop del barri com a part de l’equip dinamitzador, facilitant l’autogestió juvenil amb l’acompanyament de l’equip educador de la Sala Jove de Trinitat Vella i el Servei de Dinamització de Sant Andreu La Franja.
10 participants
Procedències dels participants:
Bolívia, Colòmbia, Equador, Estat espanyol, Hondures, Índia, Marroc, Pakistan, República Dominicana
Següent projecte
The Real BP Crew
The Real BP Crew és un grup de ball d’urban dance que neix per donar resposta a una demanda expressada per un grup de noies del barri amb ganes de ballar. El grup es reuneix setmanalment per assajar i participen dels actes comunitaris del barri.
Treballa l’apoderament dels nois i noies que hi participen, així com l’autocoenixement i la presa de consciència del propi cos. Així mateix, es vol unir joves amb interessos comuns i promoure la participació comunitària, trencant les barreres entre la població gitana i no gitana.
15 participants
Procedències dels participants:
Estat espanyol, Marroc, Bolívia, Equador
Següent projecte
Crew BdV
Projecte de rap amb l’objectiu de despertar l’interès per la cultura, la poesia i el bon ús del llenguatge, així com de crear un espai per a la reflexió i el treball de temàtiques d’interès social.
5 participants
Procedències dels participants:
Marroc, Estat espanyol
Següent districte
L'any 2017 s'ha seguit treballant en matèria d'interculturalitat amb projectes de continuïtat i altres de nous que han posat el focus als espais de participació escolar, com les associacions de famílies d'alumnes.
Alhora, s’ha continuïtat treballant amb la metodologia dels diagnòstics participatius que tenen per objectiu millorar i adaptar futures propostes i iniciatives de treball a la realitat dels barris. Aquesta tasca també ha esdevingut un procés d'aprenentatge sobre què vol dir incorporar la perspectiva intercultural als diferents espais i els seus àmbits d'acció.
Veure projectes
Diagnòstic de la interculturalitat al Poble-sec
Procés diagnòstic que s'ha dut a terme al barri del Poble-Sec amb l'objectiu de detectar usos i absències de participació diversa als diferents serveis i equipaments del districte, així com a diferents espais d’acció comunitària al barri.
38 participants
Procedències dels participants:
Hondures, Pakistan, Veneçuela, República Dominicana
Següent projecte
Gent del barri
Projecte implementat a partir de l'informe presentat el juliol del 2017. Està centrat en la millora del coneixement de les relacions entre la comunitat gitana d'Hostafrancs i el seu entorn, a través del contacte amb interlocutors de diferents entitats del barri i serveis locals. Amb aquest contacte s'han volgut identificar tant les necessitats compartides, com les dificultats d'accés, basades en estereotips i prejudicis vers la població gitana del barri.
40 participants
Procedències dels participants:
Estat espanyol
Següent projecte
Do d'acords
Projecte social, educatiu i musical adreçat a treballar habilitats comunicatives entre els i les alumnes que pertanyen a diverses comunitats i que ha fomentat, a més a més, el coneixement i altres vincles entre les famílies que hi participen.
Es tracta d'una activitat d'aprenentatge musical en la formació d'orquestres que es desenvolupa al Poble-sec i a la Marina, dins l'àmbit escolar i fora de l'horari lectiu.
100 participants
Procedències dels participants:
Marroc, Bolívia, Estat espanyol, Argentina
Següent projecte
Totes fem Xarxa i tallers d'interculturalitat
Projecte de continuïtat basat en la incorporació de la perspectiva intercultural a la comunitat educativa en relació amb el triangle relacional d'escoles, AFA i famílies de diversos contextos culturals, a través de la facilitació de la comunicació i la dinamització d'espais de participació al món escolar.
Procedències dels participants:
Pakistan, Bangladesh, República Dominicana, Estat espanyol
Següent districte
El treball realitzat pel districte els últims anys, especialment en l’àmbit del comerç amb el projecte XEIX, ha començat a prendre una nova forma a finals del 2017, amb l’inici del procés de creació d’un Programa d'Interculturalitat al districte.
Així, l'Eixample ha començat a organitzar i prioritzar les accions realitzades des dels diferents serveis i programes per tal de construir un pla que actuï de guia per a les accions de promoció de la perspectiva intercultural de forma transversal i progressiva a la resta d'àmbits.
Veure projectes
XEIX 2017
Projecte adreçat a comerciants i famílies d'orígens i contextos diversos que combina elements de dinamització, mediació i promoció comunitàries, juntament amb elements pròpiament comercials i de foment de la participació als barris de Fort Pienc i Sant Antoni.
El petit comerç de proximitat esdevé el punt de partida des del qual s'amplia l'impacte del projecte, que també treballa la vinculació al territori i la promoció econòmica, social i cultural. Al mateix temps, duu a terme tasques de sensibilització i trencament de rumors sobre diversitat amb professionals, entitats veïnals, socials i de lleure dels barris.
A causa del recorregut i impacte assolits pel projecte XEIX, el 2017 s'ha iniciat una revisió i actualització d'objectius, així com la construcció d’un sistema d'avaluació.
9095 participants
Procedències dels participants:
Xina, Pakistan, Índia, Bangladesh
Següent districte
El districte ha dut a terme diversos projectes l'any 2017, bona part dels quals s'han adreçat als col·lectius d'infants i joves del territori, així com també ha donat inici a un programa integral destinat a tot el veïnat per promoure els vincles veïnals i comunitaris.
Més enllà dels projectes específics desenvolupats al llarg de l'any, Ciutat Vella ha organitzat nombroses accions per tal d'incorporar la perspectiva intercultural als àmbits educatiu, cultural i econòmic.
Veure projectes
Casal Familiar - Casal Infantil Drassanes
Espai d’orientació, debat i participació per fomentar el respecte i coneixement de la diversitat, així com la participació activa i positiva entre pares i mares de diferents entorns i contextos culturals.
26 participants
Procedències dels participants:
Marroc, Bangladesh, Estat espanyol, Equador
Següent projecte
Tallers de música i arts escèniques de Xamfrà
Espai de trobada i col·laboració a través de la participació en tallers de música i arts escèniques per a infants, duts a terme a l'escola Pere Vila. La participació i implicació artística i cultural actuen com a eina educativa que potencia la creativitat. Els tallers han promogut també la creació d'espais de trobada, actituds proactives i un clima respectuós entre els nens i nenes.
122 participants
Procedències dels participants:
Estat espanyol, Marroc, Colòmbia, República Dominicana, Pakistan, Ucraïna
Següent projecte
Ta-Axira, un salt cap al futur
Projecte formatiu i d’inserció sociolaboral adaptat a les necessitats, inquietuds i interessos de joves de diferents contextos culturals. A partir de la creació d’un espai de referència, es promou el desenvolupament de competències i habilitats que afavoreixin l’autonomia i la construcció dels propis projectes personals.
128 participants
Procedències dels participants:
Marroc, Algèria, Guinea, Albània
Següent projecte
Xarxa d’Atenció a Famílies i Infància del Raval (XAFIR)
Projecte de Xarxa d’Atenció a Infants i Famílies del Raval per millorar la seva qualitat de vida en els àmbits social, educatiu, sanitari i de lleure, mitjançant la millora de la coordinació, cooperació i comunicació entre els i les professionals del territori. La Xarxa compta amb espais formatius i comissions de treball que promouen la participació i cooperació entre els equips dels diferents serveis.
29 participants
Següent projecte
Formació esportiva per als joves de la Barceloneta
Projecte de formació teòrica i pràctica en l’àmbit de l’esport, adreçada a joves a partir de 16 anys, amb les finalitats de contribuir a una educació integral, millorar les possibilitats d’inserció al mercat laboral, així com també reforçar l’ús social del català.
10 participants
Procedències dels participants:
Pakistan, Paraguai, Estat espanyol, Marroc, Síria
Següent projecte
Seguim!
Projecte de prevenció de l’abandonament escolar prematur adreçat a joves que presenten un alt risc d’abandonament dels estudis.
Les accions combinen el treball acadèmic adaptat als diferents nivells i la tutorització individualitzada. Així, el projecte inclou el reforç de les competències bàsiques, l’atenció global a través de la tutoria i l’orientació acadèmica i professional.
77 participants
Procedències dels participants:
Pakistan, Filipines, Bangladesh, Catalunya, Marroc, Índia, Bolívia
Següent projecte
Espai obert en català per a mares i pares i aprenentatge de la llengua d’origen
Espai obert que promou l’escola com a entorn comú de trobada de famílies de diferents contextos culturals, a través de l’articulació d’espais d’aprenentatge de les diferents llengües maternes per als alumnes, així com de català per a les famílies.
El projecte reforça l’acostament entre les famílies participants i l’escola, així com també contribueix a millora les competències lingüístiques i la comunicació entre la comunitat educativa.
31 participants
Procedències dels participants:
Pakistan, Bangladesh, Marroc
Següent projecte
Programa per a la convivència i el bon veïnatge a l’espai públic i a les escales de veïns
Conjunt d’accions dirigides a millorar les condicions de vida del veïnat, promovent l’equilibri entre la vida veïnal i altres usos que es donen a l’espai públic.
El projecte treballa a través de l’atenció individualitzada i la mediació per tal de promoure dinàmiques comunitàries i creació vincles veïnals, a partir del reconeixent i potencialitat de la diversitat veïnal com un factor de vitalitat social, econòmica i cultural.
Següent districte
Durant el 2017 s'ha continuat treballant en la incorporació de la perspectiva intercultural a diversos projectes. Al Programa Annisa es destaca la creació d'una eina de sistematització d’indicadors per avaluar el projecte i per millorar la capacitat d'impacte del programa al barri.
Pel que fa al Projecte de llengües maternes com a activitat extraescolar enguany s’ha guanyat estabilitat. En aquest sentit, s’ha dut a terme el segon semestre consecutiu de classes d'urdú i s’han estrenat les classes d’àrab.
Veure projectes
ANNISA
Programa que promou la participació activa de la comunitat pakistanesa en els espais d'acció social del barri del Besòs-Maresme, i alhora fomenta el reconeixement de les comunitats pakistaneses als espais de presa de decisions, des d'una perspectiva intercultural.
130 participants
Següent projecte
Servei de Suport a les Comunitats Veïnals de Sant Martí
Projecte d’assessorament i mediació a les juntes d’escales de veïns i veïnes, que té com a objectiu final la millora de les relacions dels veïns i veïnes al barri del Besòs-Maresme.
1400 participants
Següent projecte
Projecte de llengües maternes: extraescolars d'urdú i d'àrab
Projecte de continuïtat que té com a objectiu el reconeixement de la diversitat, a través del foment del plurilingüisme en l’àmbit escolar. Mitjançant l'ensenyament i aprenentatge de les llengües maternes d'àrab i urdú a dues escoles del Barri Besòs es treballa també l'apropament i la comunicació entre l'escola, les AFA i famílies de diversos contextos culturals.
59 participants
Següent districte