Sleeping Giants: una manera senzilla de fer que el discurs d’odi a internet sigui menys rendible

Notícia escrita per Laia Tarragona Fenosa

Sleeping Giants és una campanya que persegueix la retirada d’anuncis publicitaris de les plataformes digitals que promouen l’odi i la intolerància.

Sleeping Giants (“Gegants Adormits”) és una campanya en línia, originada als Estats Units, que lluita contra l’odi i la intolerància a internet posant el focus en les empreses anunciants. En concret, Sleeping Giants se centra a aconseguir la retirada d’anuncis del portal nord-americà Breitbart News, conegut pels seus continguts obertament homòfobs, sexistes, xenòfobs i racistes. Amb això, la campanya busca afectar el model de negoci del controvertit portal, reduint els ingressos que provenen de la publicitat.

 

Les empreses anunciants i la “publicitat programàtica”

La majoria de les empreses no són conscients que els seus productes o serveis són anunciats en un portal de notícies d’extrema dreta. Això es deu al fet que avui en dia la publicitat a internet sovint es contracta mitjançant la compra de l’anomenada “publicitat programàtica”. Aquest tipus de publicitat es basa en un algoritme que decideix quin anunci publicar quan un usuari entra en una pàgina web. Això fa que l’anunciant no tingui coneixement de les pàgines web en què apareix l’anunci.

Ara bé, existeixen també uns filtres que permeten impedir l’aparició d’anuncis en segons quines pàgines web, de manera que les empreses anunciants poden demanar expressament que no es publiquin a Breitbart (o altres pàgines de similar contingut i tendència). I això és precisament el que es demana a les empreses que Sleeping Giants contacta.

 

Com funciona Sleeping Giants?

Qualsevol pot actuar com un “gegant”. Les instruccions per fer-ho són clares i senzilles. En primer lloc, s’ha d’anar a la web en qüestió i fer una captura de pantalla d’un anunci que mostri també contingut o el logotip de Breitbart. Seguidament, s’informa cordialment a l’empresa anunciant que els anuncis estan apareixent en aquesta web, mitjançant una piulada que conté la captura de pantalla. En aquesta piulada s’ha d’incloure el perfil d’@slpg_giants perquè puguin fer el seguiment adequat.

Com a resultat de l’aplicació d’aquests senzills passos, la campanya ha aconseguit ja que milers d’empreses retirin els seus anuncis d’aquesta pàgina web, com va ser el cas de la marca de cereals Kellogg’s, la primera empresa gran que va retirar la seva publicitat de Breitbart com a conseqüència directa de l’avís enviat per Sleeping Giants. Segons el llistat de la campanya, altres exemples inclouen Decathlon, Easyjet, i fins i tot nombroses universitats.

 

El futur de Sleeping Giants

La campanya té el seu focus central en els Estats Units i el portal Breitbart News. No obstant això, gràcies a l’èxit que va tenir en els seus primers mesos d’existència, s’ha estès ja a molts països i han aparegut comptes a les xarxes socials de la campanya a Europa i en països concrets com Espanya, França, Brasil, o el Canadà.

Part del seu èxit rau en la senzillesa de contribuir. Qualsevol pot fer-ho, qualsevol pot actuar com un “gegant” per pressionar les empreses anunciants.

Hi ha també altres casos d’èxit d’activisme a las xarxes que segueixen el mateix sistema per pressionar a empreses o pàgines web.

 

T’interessa aquesta campanya?

Per saber més, pots visitar les xarxes socials de la campanya Sleeping Giants a Twitter (@slpng_giants als Estats Units, @slpng_giants_eu a Europa @slpng_giants_es a España) o Facebook.