Cicle de cinema: Personals i polítics, cinemes feministes d'arreu

Cinema i debat. Cicle de cinema i debats virtuals: Winter's Bone (debat 21 d'octubre), Cleo de 5 a 7 (debat 28 d'octubre), Tomboy (debat 4 de novembre), Penélope (debat 11 de novembre) i Bar Bahar (debat 18 de novembre).

Des de la Federació catalana de cineclubs (FCC) volen contribuir, mitjançant aquest cicle de cinema a càrrec de Mireia Iniesta (docent i crítica cinematogràfica), al coneixement de la història del cinema feminista. El plantejament passa per cinc pel·lícules de totes les latituds, rodades entre 1962 fins el 2019. El corpus triat representa un ampli ventall d’estètiques fílmiques, i aborda temàtiques tan diferents com les sexualitats, el patriarcat, l’amor romàntic, la família i la identitat de gènere, entre d’altres.

Com funciona?

Una setmana abans del debat mira la video-introducció de la pel·lícula al canal de Youtube de la Federació Catalana de Cineclubs.
https://cutt.ly/DyPxd8q

Totes les pel·lícules estan disponibles al catàleg de les biblioteques públiques (https://bibliotecavirtual.diba.cat/e-film)

i a través d’eBiblio Catalunya, gratis amb el teu carnet de Biblioteca
https://catalunya.ebiblio.es/opac/?locale=ca#index

Els debats tindran lloc de manera virtual en els dies i horaris indicats.

T’hi apuntes? SESSIONS VIRTUALS (accés lliure)

Organitzen: Biblioteca Francesca Bonnemaison i FCC

 

Dates i horaris del cicle:

1.Winter’s Bone (Debra Granik, 2010, 96′)

vídeo presentació 14 d’octubre

debat virtual 21 d’octubre a les 18.00 h. (accés lliure)

Guanyadora del Premi del Jurat i del Premi al Millor Guió en el Festival de Sundance 2010. També compta amb una Nominació als Globus d’Or 2011 en la categoria de Millor Actriu. Debra Granik dirigeix Winter’s bond a partir d’una adaptació que va fer juntament amb l’Anne Rosellini de la novel·la del Daniel Woodrell.

Thriller naturalista protagonitzat per Jennifer Lawrence. Ree Dolly, una noia de 17 anys, decideix buscar al seu pare després que aquest hagi ofert la casa familiar com a garantia per pagar la fiança que li permetrà sortir de la presó i desaparèixer per sempre més. Abans de perdre la seva llar i trobar-se sense sostre enmig dels boscos de les muntanyes Ozark, Ree prefereix enfrontar-se a la llei del silenci dels seus parents amb la condició de salvar a la seva família. De mica en mica, aconsegueix obrir-se pas a través de les mentides, evasives i amenaces dels seus parents fins a arribar a la veritat.

Temes d’interès: família, crim, matriarcat, dol.

Elements interessants de llenguatge cinematogràfic: Thriller feminista.

2. Cleo de 5 a 7 (Agnés Vardà, 1962, 90′)

vídeo presentació 21 d’octubre

debat virtual 28 d’octubre a les 18.00 h. (accés lliure)

Considerada com una de les millors pel·lícules del cinema francès, va ser el segon treball d’Agnes Vardà, coneguda com “l´àvia de la Nouvelle Vague”, pionera del cinema feminista a Europa. La Cleo és una cantant jove i maca, que espera els resultats d’una anàlisi mèdica. Passant de la superstició a la por, del carrer de Rivoli al Cafè du Domi, de la coqueteria a l’angoixa, de casa seva al parc Montsouris. La Cleo viu 90 minuts únics. El seu amant, el seu músic, una amiga i després un soldat li obren els ulls al món.

Temes d’interès: Feminisme, apoderament, identitat:

Elements interessants de llenguatge cinematogràfic: Cinema de la nouvelle vague.

3.Tomboy (Celine Sciamma, 2011, 86′)

vídeo presentació 28 d’octubre

debat virtual 4 de novembre a les 18.00 h. (accés lliure)

Premi Teddy al festival de Berlín de 2011, es tracta d’una subtil i atractiva aproximació al desconcert de viure en un cos amb el qual la protagonista no s’identifica. Una família francesa amb dues filles, Laure de 10 anys (Zoe Heran) i Jeanne de 6 (Malonn Levana), es muden a un nou veïnat durant les vacances d’estiu. Amb el seu pentinat estil Jean Seberg i les seves maneres masculines, Laure decideix fer creure als seus nous amics del barri que és un noi, Mikael. L’estiu transcorre entre joc i joc i la seva nova amiga Lisa (Jeanne Disson) s’enamora d’ell.

Temes d’interès: LGTBI, identitat, transsexualitat infantil, binarisme de gènere.

Elements interessants de llenguatge cinematogràfic: Cinema queer.

4.Penélope (Eva Vila, 2019, 90′)

vídeo presentació 4 de noviembre

debat virtual 11 de novembre a les 18.00 h. (accés lliure)

Versió desconstruïda de l’Odissea d’Homer, ambientada al cor de Catalunya, on l’espera és el motor dels individus però també de tot un poble. Penèlope és la modista centenària d’un petit poble entre muntanyes. Ella cus i descús els fils. Té el caràcter d’una generació dura però sentida. L’Ulisses torna al mateix poble després de trenta anys d’absència. Però ningú el reconeix. Ni tan sols la Penèlope. Un retorn que més enllà de la realitat, evoca la impossibilitat de tornar a casa. Ja no com un heroi, sinó tan sols com algú que pugui ser reconegut pels seus.

Temes d’interès: Mitologia, memòria, desconstrucció de l’imaginari de l’amor romàntic.

Elements interessants de llenguatge cinematogràfic: Reconstrucció del gènere del drama a través de la forma i el muntatge.

5.Bar bahar (Maysaloun Hamoud, 2016, 96′)

vídeo presentació 11 de noviembre

debat virtual 18 de novembre a les 18.00 h. (accés lliure)

La pel.lícula s’endinsa dins l’univers femení de la mà d’una directora i tres actrius que narren la història de tres joves palestines que s’instal·len a Tel Aviv. Una pel·lícula sobre dones, realitzada per dones, guardonada amb nombrosos premis gràcies al seu compromís social i a la seva qualitat cinematogràfica. Va rebre el Premi de la Joventut, el Premi TVE, Una altra Mirada i el Premi Sebastiane obtinguts al Festival de Sant Sebastià del 2016, on va competir a la secció Nuevos Directores

Temes d’interès: LGTBI, sororitat, interculturalitat, realisme social.

Elements interessants de llenguatge cinematogràfic: Cinema del món.