Com distribuïm el temps durant el confinament per la Covid-19?

Covid-19. És important mantenir rutines per preservar l’ordre mental i la sensació de normalitat.

El Col·legi Oficial de Psicologia de Catalunya ha publicat una guia amb recomanacions de gestió psicològica durant quarantenes per malalties infeccioses.

L’objectiu és doble: evitar que la por es converteixi en un fenomen viral que interfereixi en la ja prou complexa situació sanitària i, arribat el cas, fer més tolerable la situació de confinament durant la quarantena.

Calma, control i informació

Durant l’estat excepcional d’alerta sanitària generada per l’arribada al nostre país del nou coronavirus SARS-CoV-2, les mesures preventives faran que la ciutadania tingui molt temps per informar-se de l’evolució de la situació arreu.  El document recomana:

  • Consulta únicament canals d’informació oficials o contrastats.
  • Tingues compte amb les xarxes socials.
  • Contrasta la informació que s’hi comparteix i, molt especialment, abans de tornar-la a compartir.
  • Evita la sobreinformació. Connectar-te permanentment o escoltar informatius 24 hores no et farà estar millor informat i, per contra, augmentarà la teva angoixa innecessàriament.
  • Tant si has donat positiu com si estàs a l’espera de resultats, evita contagiar-te d’actituds catastrofistes o culpabilitzadores. Es tracta d’un problema col·lectiu, responsabilitat de tots i totes, al que hem de fer front amb actituds responsables i constructives.
  • Fes del teu metge o metgessa la teva principal font de consells i indicacions a seguir.

Organització i rutines

D’entrada, mantingues les teves rutines diàries i fes vida normal en la mesura del possible. Evita que l’avorriment o l’estrès es converteixin en un problema viral afegit.

A casa:

  • Arriba a acords explícits amb les teves persones de confiança sobre com serà, durant la quarantena, la vostra logística domèstica: compres, cura dels familiars dependents, espai destinat a les persones que poden tenir el virus… No donis res per suposat. Parla-hi.
  • Si has de rebre assistència sanitària, tingues clar amb quin ajut comptes i per quines coses, quantes hores… Et permetrà organitzar-te millor.
  • Si convius amb més gent a casa, respecteu espais diferenciats. Tots necessitem el nostre espai. No cal estar tota l’estona junts!
  • Si tens infants al teu càrrec, tracta de trobar activitats que fer junts, més enllà de la televisió o la tablet. Serà un bon moment per dedicar-los un temps de qualitat.

A la feina:

  • Explica de forma clara i imminent la teva situació als teus superiors, equips i proveïdors, per poder començar a prendre decisions i organitzar-te amb les noves rutines.
  • Sempre que la salut ho permeti, pacta un període de teletreball i/o delegació en unes altres persones, per tal de garantir-te tant la continuïtat a la feina com que aquesta es durà a terme.
  • Durant la presa de decisions, no oblidis comentar si tens infants o persones dependents a càrrec perquè, òbviament, la quantitat de feina que podràs assolir serà menor.
  • Assegura’t de conèixer o pactar els termes econòmics de la nova situació, i estar al dia de les mesures exposades pel Govern i la Generalitat. Viuràs aquest període amb més tranquil·litat.
  • Si has de treballar a casa, estableix un espai i un horari el més semblant possible al que feies abans. Mantenir certes rutines t’ajudarà a mantenir l’ordre mental i la sensació de normalitat.

Moments per a tot: aprofita el teu temps

  • Accepta que hi ha una part de la situació que no és a les teves mans i no pots controlar ni preveure. El que sí podràs és prendre decisions a mesura que es presentin els reptes. En el fons, com tots fem sempre.
  • Utilitza la tècnica que més t’agradi o et funcioni per relaxar-te: respiracions profundes, ioga, meditació, activitats o moviments que ens facin sentir bé…
  • Intenta fer exercici, sobretot si el teu confinament és preventiu. Mens sana incorpore sano!
  • Assabenta’t de la gran oferta d’oci online gratuït de què disposes i disfruta del teu temps lliure: concerts en streaming, museus virtuals, llibres i revistes, pel·lícules i curtmetratges, teatre i òpera online…
  • Fes servir el sentit de l’humor. L’humor és una emoció que t’ajudarà a reduir l’angoixa i a mantenir la por (una altra emoció) a ratlla.