Una ciutat més verda i més apta per caminar i jugar

Mobilitat i transports. Es posen en marxa dues noves mesures per obrir els carrers als vianants i estendre a més vies la limitació de velocitat a 30 km/h.

Donar prioritat als vianants i reduir la velocitat de circulació a la ciutat a 30 km/h. Aquests són els objectius de dues noves iniciatives perquè l’espai públic sigui més segur, confortable i saludable, en un nou model de mobilitat compromès amb la lluita contra la crisi climàtica que situa els desplaçaments a peu al centre de les polítiques.

La Declaració d’emergència climàtica recull una sèrie de mesures perquè els vianants siguin els protagonistes de la mobilitat a la ciutat a través de la transformació de l’espai públic en un entorn més amable, menys contaminat i més segur. La pacificació dels carrers, la implantació de les superilles o les millores dels entorns escolars són algunes de les mesures que contribueixen a canviar el model de ciutat, i a les quals ara s’afegeixen dues iniciatives més: “Obrim carrers” i “Ciutat 30”.

“Obrim carrers”

El projecte “Obrim carrers” s’inspira en les mesures que s’apliquen durant el Dia sense Cotxes, que té lloc anualment en el marc de la Setmana Europea de la Mobilitat i que proposa recuperar els carrers per a l’ús exclusiu dels vianants. Es tracta d’una iniciativa per visibilitzar l’impacte del trànsit a les grans ciutats, sobretot a les vies més congestionades, i que a partir del mes de febrer s’implementarà a Barcelona el primer cap de setmana de cada mes.

En concret, els dissabtes a la tarda, de les 17.00 a les 21.00 hores, i els diumenges al matí, de les 10.00 a les 15.00 hores, diversos carrers de la ciutat es tallaran completament al trànsit i estaran a disposició del veïnat perquè hi pugui passejar, jugar o fer esport o activitats comunitàries.

Els objectius de la mesura són els següents:

  • Evidenciar els beneficis de la pacificació dels carrers per a la ciutadania, com la millora de la salut, l’increment dels espais de convivència i de joc o l’impuls de la mobilitat sostenible.
  • Sensibilitzar sobre els efectes en la salut del transport motoritzat i la contaminació.
  • Visibilitzar els usos alternatius de l’espai públic.
  • Plantejar un canvi d’hàbits pel que fa a la mobilitat, amb la promoció del transport públic o els desplaçaments a peu o en bicicleta i la reducció de l’ús del transport privat.

La mesura es posarà en marxa el dissabte 1 de febrer, en què es tallarà el trànsit al carrer Gran de Gràcia, entre la plaça de Nicolás Salmerón i el carrer de Nil Fabra, i a la via Laietana, entre les places d’Urquinaona i d’Antonio López. El primer cap de setmana de març s’hi afegiran els talls de trànsit a l’eix de la Creu Coberta – carrer de Sants, entre la plaça d’Espanya i el carrer d’Arizala, i al carrer d’Aragó, entre el carrer de Tarragona i l’avinguda Meridiana.

Els dos primers mesos d’aplicació de la mesura ja s’alliberaran 209.780 metres quadrats d’espai per a ús veïnal, i es calcula que el trànsit es reduirà en uns 100.000 vehicles. Progressivament s’aniran incorporant més vies a la iniciativa, amb l’objectiu d’arribar, a finals del 2020, a obrir a la ciutadania deu vies principals cada cap de setmana, una a cada districte.

“Ciutat 30”

Barcelona pren el repte de transformar-se en una ciutat 30, una metròpolis on la velocitat màxima de circulació dels vehicles sigui de 30 km/h. Es tracta d’una mesura necessària per millorar la seguretat dels vianants i reduir l’accidentalitat i la gravetat de les lesions. Reduir la velocitat màxima de 50 km/h a 30 km/h redueix la taxa de mortalitat en atropellaments d’un 45% a un 5%.

Els propers dos anys les vies de circulació amb límit 30 sumaran 212 quilòmetres, un 75% del total de la xarxa de circulació, amb l’objectiu que Barcelona acabi establint els 30 km/h com a velocitat general a tota la ciutat.

Les actuacions s’iniciaran als carrers de la xarxa secundària que tenen més d’un carril de circulació i seguiran amb actuacions als carrers de la xarxa bàsica. Per la xarxa secundària circulen menys vehicles, fa una funció de caràcter local i veïnal; en canvi, la xarxa bàsica està configurada pel conjunt de carrers en què es basa la mobilitat de la ciutat i, per tant, té més volum de trànsit, connecta districtes i barris i és una via de pas per al transport públic.

La transformació de carrers en vies 30 es divideix en dues fases:

El 2020:

  • Al febrer es decretarà la velocitat 30 a totes les vies de la xarxa secundària de la ciutat, incloses les que tinguin més d’un carril o més d’un carril per sentit.
  • També s’actuarà sobre la primera via de la xarxa bàsica, l’eix Creu Coberta – carrer de Sants, que es transformarà en un carrer 30.
  • A finals del 2020 hi haurà un total de 112 quilòmetres de carrers 30, i s’arribarà al 67,7% de la longitud total de les calçades.
  • A més, s’aplicaran una sèrie de mesures per garantir el compliment de les normes de circulació a les vies 30, com incorporar radars, passos de vianants elevats, coixins berlinesos i senyalització.

El 2021:

  • S’actuarà directament als carrers de la xarxa bàsica de la ciutat. Es començarà per les vies següents: via Laietana, carrer de Jordi Girona, carrer de Mandri, travessera de Gràcia, carretera del Carmel, avinguda de la Mare de Déu de Montserrat, carrer del Doctor Pi i Molist, passeig de Torras i Bages, carrer dels Almogàvers, passeig del Taulat, carrer de la Diputació i carrer del Consell de Cent. Posteriorment s’hi afegiran altres vies de la xarxa.
  • En total, el conjunt de carrers 30 augmentarà en 100 quilòmetres, amb els quals s’arribarà al 75% de vies amb velocitat 30 o menys a la ciutat.

Back to top