You are here

Mesures d’higiene

Per tal d’evitar el contagi del coronavirus, cal que prenguis les següents mesures generals de protecció:

  • Segueix les indicacions d’aïllament social.
  • Evita el contacte estret amb les persones que tenen símptomes d’infecció respiratòria, com ara tos o esternuts, mantenint-hi una distància mínima de seguretat (1,5 – 2 metres).
  • Renta’t les mans freqüentment (amb aigua i sabó o solucions a base d’alcohol), especialment després del contacte directe amb persones malaltes o el seu entorn. Pots obtenir més informació sobre la higiene de mans consultant els enllaços següents:
  • En cas de tos o esternuts, cobreix-te la boca i nas amb la part interna del colze o amb mocadors d’un sol ús —que després has de llençar a les escombraries—, i renta’t les mans de seguida.
  • Evita compartir menjar o estris (coberts, gots, tovallons, mocadors…) i altres objectes sense netejar-los degudament.
  • Després de manipular objectes, sobretot a llocs públics, no et toquis la boca, el nas ni els ulls sense haver-te rentat abans les mans.
  • Cal protegir especialment els grups més vulnerables: les persones d’edat avançada i les persones amb malalties cròniques.

Més informació sobre les mesures de prevenció per evitar la propagació del coronavirus [PDF]Obre en una finestra nova
Preguntes i respostes sobre la Covid-19

Consells per a les persones grans

  • Desconnectar
    • Reduïu el nombre de vegades que mireu, llegiu o escolteu notícies que us poden produir angoixa.
    • Feu tècniques de relaxació diàriament: respiracions profundes, escoltar música o fer activitats o moviments que us facin sentir bé.
  • Parlar cada dia amb persones de confiança
    • Parleu per telèfon, per WhatsApp o feu videotrucades cada dia amb les persones que estimeu, de confiança, sobre les preocupacions, sobre les activitats que feu i sobre com us sentiu.
    • Tingueu a mà una llista amb els telèfons del CAP, dels familiars, del taxi…
    • Demaneu que us comprin les coses que necessiteu (menjar, medicació, etcètera) i que us les portin a casa i les deixin al replà.
  • Cuidar-se i gaudir
    • Centreu-vos en el dia a dia, viviu el moment, busqueu les coses positives, penseu que tot això passarà.
    • Dutxeu-vos diàriament, vestiu-vos i arregleu-vos.
    • Feu activitats que us agradin: llegir, cosir, fer passatemps, cuinar, escoltar música, ballar, escriure, pintar, mirar pel·lícules…
    • Si en teniu, sortiu a la terrassa o al balcó. Obriu les finestres diverses vegades al dia i que us arribi directament l’aire i el sol (és necessari per produir vitamina D).
    • Dormiu entre vuit i nou hores.
    • Preneu la medicació habitual i feu els mateixos controls a casa que feu normalment.
  • Menjar sa
    • Prepareu àpats saludables, amb hortalisses, fruites fresques i de temporada, llegums i aliments integrals.
    • Tingueu molta cura amb la higiene de mans, aliments i superfícies de la cuina.
    • Netegeu fruites i verdures afegint a l’aigua unes gotes de lleixiu segons les recomanacions habituals.
    • Cuineu bé la carn.
    • Beveu aigua sovint. També infusions, brous o sucs de verdures.
    • És millor no beure alcohol. No fumeu.
    • Planifiqueu els àpats i feu una llista de la compra setmanal per donar a la persona que us doni suport per anar a comprar.
  • Moure’s
    • Camineu pel passadís i les habitacions diverses vegades cada dia.
    • Aixequeu-vos de la cadira cada hora i moveu-vos un parell de minuts.
    • Feu estiraments o exercicis flexionant els turmells i els genolls.
    • Feu una taula d’exercicis físics diaris senzills.
  • Demanar ajuda
    • Si us sentiu angoixats o estressats, demaneu ajuda (a la família, a les amistats o al vostre centre de salut de referència).

Canal Salut. Consell per a les persones grans