MÚSICA BRASILERA MÉS ENLLÀ DELS CLIXÉS (NOU)
La diversitat musical i cultural de Brasil

Dijous
De 19.30 a 21 h

30/09/2021 > 04/11/2021
Preu: 38,37 €

Carmen Miranda, Joâo Gilberto, Caetano Veloso o Seu Jorge són alguns dels noms que s‘han projectat mundialment, però la música brasilera té una diversitat musical inacabable, en un país de dimensions continentals. Reconeguda per una capacitat infinita per transmetre alegria, explorarem tot allò que es troba sota la capa més visible de la cultura brasilera i analitzarem, territori per territori, els fonaments d’aquesta increïble diversitat cultural a través de les seves peculiaritats històriques i socials.

Nascuts a Rio de Janeiro, MdC Suingue i Kika Serra són investigadors i storytellers que transiten entre la ràdio, la televisió, el cinema i les pistes de ball. El 2005 van crear a Londres el programa de música brasilera "Caipirinha Appreciation Society", que al 2015 es va estrenar en la seva versió en espanyol "Caipirinha Libre", a Ràdio Contrabanda FM de Barcelona. Podeu conèixer tots dos projectes a la pàgina web caipirinhasociety.com 



INSCRIU-TE AQUÍ

Programa

1 - I mirant més enllà:

Comencem amb una sessió de preguntes i respostes sobre la percepció general de la música brasilera. La diferència entre el que la indústria ven com la "música de Brasil" i l'amplitud real cultural d'un país de dimensions continentals. La convergència entre Europa, Àfrica i Sudamèrica que va tenir lloc amb els primers mariners, portats al Nou Món amb el repertori après a les tavernas del Viejo. A cada escala de la llarga costa de Brasil, les influències es transformen, mesclant-se amb els rituals de les nacions indígenes que, al seu torn, tenen contacte amb la música sagra europea. El segrest de negres de diferents grups ètnics africans per al treball esclau, que van portar a Brasil la seva cultura ancestral i la seva musicalitat.

El professorat del taller produeix dos programes sobre la música de Brasil i en aquesta primera sessió presentaran el "repte" del curs: convidaran a l'alumnat a contribuir cada un amb una càpsula sonora, amb una selecció de tres cançons musicals que els hi agradin. Al llarg del curs s'explicaran com gravar els comentaris i reflexions, que s'inclouran en edicions futures del programa Caipirinha Libre (Contrabanda 91.4 FM Barcelona).

2 - Brasil nord-est

Comencem la nostra exploració territori a terriori a la regió on es va establir la primera capital de la més gran colònia portuguesa. Salvador, la seva proximitat amb Àfrica, el fet que segueix sent la ciutat de major concentració negra del continent, i com això ha donat forma a la seva música. Les religions afro i la seva trobada amb les cultures indígenes. La increïbles diversitat de ritmes rurals i urbans de Pernambuco: coco, xaxado, frevo, maracatú, baião, xote.. La infiltració del forró a la metropolis per via de les migracions internes, el seu rebuig per les classes riques i la seva descoberta tardana pels joves 'bé' del Sud. La brillan trajectòria de Luis Gonzaga; el matrimoni de la samba de roda amb el Tropicalisme; la revolució del Maguebeat.

3 - Brasil centre-oest

Amb forta influència guaraní i hispana, la cultura del Mitjà Oest brasiler té en les seves danses la petjada d'una colonització marcada per la cerca de l'or i la conquesta dels territoris profunds. La regió fa frontera amb Paraguai, pel que allà es mesclen la música brasilera i la polca, el mariachi. El primitivisme de la "viola de cocho de Cururu", instrument fet per closques d'armadillo i tripes de mono, tocat amb la sofisticació d'una guitarra espanyola. D'aquí van venir ídols del pop com Ney Matogrosso i Tetë Espíndola, i virtuosos de la guitarra com Helena Meirelles, que va aprendre el seu ofici en burdells de carretera.

4 - Brasil nord

L'encreuament de camins on Brasil es troba amb els Andes, el Carib i el Missisippi. Des del so purament acústic de les tribus amazòniques fins als remixos tecno-brega dels sistemes de so fluvials, passant pel carnaval exhuberant de Parintins, la religiositat de Marujada, el carimbó ballat i el mestratge jazzístic de genis de la guitarra com Papudinho i Verequete.

5 - Brasil sud

Aquest extrem del país és potser el que té les influències més directes de la colonització espanyola dels països veïns, resultat de les interminables disputes per terres entre ramaders cisplatins (Argentina i després Uruguai) i brasilers. No és d'estranyar que els habitants de Rio grande do Sul s'autoanemenen gauchos, una paraula que defineix a argentins, uruguais i xilens per igual. Parlarem de l'orgull regional que cultiven els festivals de cultura nativa on es troben milongas, vanerôes i chamamés. L'herència àrab expressada en les seves disfresses i en la seva forma de tocar la guitarra. La seva versió totalment peculiar del so de les religions afrobrasilenyes.

6 - Brasil sud-est

La segona capital de Brasil, Río de Janeiro, ha sigut històricament el principal centre d'irradiació de la cultura brasilera. Suma't a això hi ha la puixança industrial de la veïna Sâo Paulo, i que s'entendrà perquè allà s'hi concentra el poder mediàtic del país. Encara que la distància física entre l'Amazones i Río sigui com de Londres a Moscú, fins a principis del s. XXI quasi les totes les manifestacions culturals brasileres devien aparèixer en aquest aparador per guanyar protagonisme nacional o internacional. Els migrants i exesclaus que van sembrar el choro, maxixe i samba, progenitors de la música del carnaval de Río, la MPB i la Bossa Nova. L'Edat d'Or de la ràdio, l'esplendor del Café-Teatro, l'explosió creativa de les faveles, de la samba al "funk carioca".

7 - Present i futur

A vegades el motor, a vegades el fre del desenvolupament de la música brasilera, la indústria discogràfica ha jugat un paper important, ja que direcciona inversions i difon el que es produeix en el país. En el seu moment s'ha dedicat a la cerca de talents; avui en dia més bé imposa les fórmules fàcil. Alguna cosa ha canviat en les dinàmiques de la música brasilera en temps de YouTube i plataformes digitals? Té Brasil encara el mateix potencial de poder tou (la capacitat d'un país per a incidir sobre els altres valent-se de mitjans culturals) com en els temps de la Bossa Nova?

En aquesta classe escoltarem i comentarem en grup les aportacions gravades per als assistents del taller per al programa de ràdio.

 

INSCRIU-TE AQUÍ

La nostra prioritat és fer els tallers de manera presencial. Si la situació sanitària no ho permet, els adaptarem perquè es puguin portar a terme en format virtual. El canvi de format no permetrà cancel·lar la inscripció.

Professor/a: MdC Suingue i Kika Serra

On: Centre Cultural Albareda
Adreça: c/ Albareda, 22-24

Inici d'inscripció: 06/09/2021

Web: http://ajuntament.barcelona.cat/ccivics/albareda
Telèfon: 934 433 719
Email: ccalbareda@ccalbareda.cat

Compartir