Nou pla per a impulsar la lectura

Tue, 23/08/2022 - 13:12

Nou pla per a impulsar la lectura

La iniciativa, té l'objectiu d'analitzar els reptes actuals i de futur quant a l'hàbit lector

llegim

El Pla Nacional del Llibre i la Lectura és un pla elaborat per incrementar l’índex de lectura i l’hàbit lector.

La iniciativa, sota el lema “Llegim”, té l’objectiu d’analitzar els reptes actuals i de futur quant a l’hàbit lector i proposar mesures concretes per a promoure’l tant a curt com a mitjà termini, amb horitzons fixats el 2025 i 2030.

Els 10 principals àmbits de treball que ha d’abordar el pla són els següents:

  1. L’accés inicial a la lectura. Es reflexionarà i es faran propostes de millora sobre la lectura abans de l’escola i sobre la lectura al llarg de la trajectòria escolar.
  2. Diversitat i accés a la lectura. S’identificaran les dificultats d’accés, els programes i iniciatives existents, i també les mancances per abordar de manera específica tots els aspectes que han de garantir l’accessibilitat a la lectura, la millora de l’hàbit lector i el gust per la lectura.
  3. La creació literària. Es reflexionarà sobre la visibilitat i el reconeixement de la creació i sobre com acostar els creadors i la feina de creació a la societat, sobre els programes d’ajut i estímul a la creació i les eines de suport als creadors o els espais de creació de què es disposa.
  4. Espais de lectura. Es debatrà i es definirà com han de ser les biblioteques del segle XXI en general i, en particular, com han de ser les biblioteques  escolars i les biblioteques universitàries. Serà amb l’objectiu d’acostar la lectura al màxim de gent.
  5. La mediació lectora. S’obrirà un debat sobre la formació inicial i continuada dels mediadors, sobre les eines i recursos de què disposen i sobre els que serien necessaris perquè puguin exercir la seva funció de manera òptima.
  6. La indústria. S’abordaran els aspectes de la indústria que tenen conseqüències directes en l’hàbit lector. Es tractarà sobre l’enfortiment de projectes empresarials privats, la internacionalització de les empreses o la transformació digital.
  7. La promoció de les llibreries i la lectura. Se centrarà en les accions i programes que desenvolupen les administracions i els agents, les institucions i entitats del sector del llibre i la lectura per captar l’atenció dels lectors i/o ampliar-ne el nombre.
  8. El reconeixement, la revaloració i el prestigi dels creadors i del llibre. Abordarà la necessitat de visibilitzar el valor del llibre i la lectura, així com la feina dels creadors.
  9. La visibilitat en els mitjans de comunicació i les xarxes socials. Es faran propostes sobre com millorar els índexs de lectura tant a través dels mitjans com de les xarxes.
  10. Calendari. S’estableix un ordre de les reunions dels grups de treball.

El Pla nacional del llibre i la lectura està coordinat per la Institució de les Lletres Catalanes i es duu a terme de manera mancomunada des dels departaments de Cultura i Educació amb la implicació del sector.