Tres converses sobre novel·la històrica

Fri, 12/11/2021 - 07:00

Tres converses sobre novel·la històrica

Conduïdes per Martí Gironell, hi participaran Màrius Mollà, Xavier López, Laura Baldini, Ana Juliá Barnadas, Coia Valls i Carme Ortoll.

El Born Centre de Cultura i Memòria organitza i acull tres converses sobre novel·la històrica que conduirà l’escriptor i periodista Martí Gironell i que tindran lloc els dies 16, 17 i 18 de novembre a les 18 h. La primera girarà entorn de la novel·la El mestre, de Màrius Mollà, i l’autor conversarà amb Xavier López, mestre i director de l’Escola Octavio Paz de Barcelona. En la segona sessió es parlarà de La escuela de la vida, de Laura Baldini, pseudònim de Beate Maly; l’escriptora conversarà amb Ana Juliá Barnadas, presidenta de l’Associació Espanyola Maria Montessori i professora del Montessori Palau de Girona. Finalment, el 18 de novembre la sessió estarà centrada en Els camins de la llum, de Coia Valls, i l’autora parlarà amb la mestra Carme Ortoll, que en l’actualitat treballa per una educació inclusiva.

El mestre, de Màrius Mollà, o què en queda del llegat de Francesc Ferrer i Guàrdia. La novel·la permet abordar el tipus d’ensenyament, inspirat en el lliurepensament, que volia estendre Ferrer i Guàrdia: els nens i nenes havien de tenir llibertat i un dels eixos de l’aprenentatge el constituïen les redaccions de les seves pròpies vivències. A l’escola, per exemple, no hi havia d’haver exàmens, ni premis, ni càstigs. Ferrer i Guàrdia va engegar l’Escola Moderna perquè ell creia que la societat necessitava imperiosament sortir del jou de la religió. Volia ajudar els infants a pensar i trencar tots els paradigmes.

La escuela de la vida de Laura Baldini està basada en la vida de Maria Montessori, una dona que va voler transformar la societat i canviar el món. Va crear un mètode d’ensenyament que posava l’accent en el desenvolupament global de l’infant i el situava en el centre de tota acció educativa amb la finalitat d’ajudar-lo a créixer.

De la novel·la Els camins de la llum de Coia Valls, en surten diverses reflexions. La més clara és que Braille ens ensenya que cal treballar per vèncer les desigualtats, no les diversitats. Els cecs són persones amb una discapacitat per veure-hi però tenen unes habilitats diferents. Cal ajudar-los a potenciar-les.

La proposta s’emmarca en el cicle d’activitats al voltant de l’exposició que presenta el centre fins al mes de març del 2022, Per una educació en llibertat. Barcelona i l’escola. 1908-1979.

Més informació i inscripcions, en aquest enllaç.