Des de fa generacions, Cristina Barbero és una de les persones més conegudes i estimades pels infants de la Barceloneta.

Parlant​ amb la Cristina de l’Equipament Infantil

dimecres, 20 de setembre de 2017, 9.30 h

Visitem l’Equipament Infantil Barceloneta, situat al cor del barri, que es va inaugurar l’any 2013 específicament per al treball amb la infància. Desenvolupa diversos projectes que ja existien al barri i d’altres que s’han concebut especialment per a aquest espai.

Cristina Barbero és la responsable de l’equipament, amb més de vint anys d’experiència en infància i l’adolescència a la Barceloneta. Un barri en canvi constant que aglutina una gran diversitat de procedències i estils de vida diferents. Ella en pot donar testimoni pel contacte que manté amb els més petits del barri i les seves famílies.

Cristina, quins projectes desenvolupeu a l’Equipament Infantil?

Tenim un projecte per a petita infància (nadons de 0 a 3 anys), el casal infantil (infants de 4 a 12 anys) i el projecte “Franja” (adolescents de 12 a 16 anys) en un espai exclusiu per a joves.  L’edifici té un pati exterior, una ludoteca, una cuina per fer-hi tallers amb les famílies i diverses sales on es poden dur a terme activitats de plàstica i de psicomotricitat.

On fèieu les activitats abans d’ocupar la seu de l’Equipament Infantil?

Des de l’inici, el 1994, el Casal Infantil era al Centre Cívic Barceloneta, on teníem un espai per a les activitats lúdiques dels infants del barri i dels adolescents del projecte “Franja”. De fet, som una part dins del projecte del centre cívic; tot i que ara som a l’Equipament Infantil, la gent del barri ens segueix anomenant “el Casal”.

Com es valora el nou espai?

Convivíem força bé al centre cívic però era complicat combinar per sales tot l’espai que necessitava el casal. Ara, a l’equipament, per fi tenim un espai que només és per a infants, on es pot fer soroll i els infants es poden moure lliurement. A la inauguració hi van venir famílies i joves que havien estat nens i nenes del casal. Es van emocionar de veure que, per fi, la Barceloneta tindria un espai adaptat a la infància en el lleure educatiu.

Quina és la filosofia que seguiu al Casal Infantil o a l’Equipament Infantil?

El Casal Infantil és un equipament municipal on els infants disposen d’un espai amb activitats lúdiques durant el curs escolar en horari extraescolar i on tractem les emocions i les relacions, també l’educació a través del joc i les experiències fora de l’educació reglada. Hi ha famílies que hi apunten els fills perquè necessiten deixar-los en algun lloc segur mentre són a la feina, i hi ha una altra gran majoria que els hi apunten perquè volen que es relacionin i aprenguin més coses.

Creus que els infants i adolescents van incorporant aquests valors que transmeteu?

Les famílies del barri valoren molt positivament la feina que es fa al casal. Per exemple, les colònies que es fan, tant per a infants de primària com per als joves de secundària, són recordades any rere any per les intenses vivències viscudes. De vegades, un moment viscut en unes colònies o en un taller al casal els marca profundament i aquesta és la petjada del casal. De generació en generació, quan els joves ens venen a veure o ens els trobem pel barri, ens recorden aquella activitat que tant els va agradar o aquella situació que van superar perquè van poder expressar-la.

Les famílies que vulguin portar els fills i filles al casal amb què es trobaran?

Es trobaran amb un espai per a la infància on es poden relacionar amb nenes i nens de diverses edats, de tota mena de famílies i procedències, i on poden provar diferents tipus d’activitats.

Els infants fan moltes activitats extraescolars?

Malauradament, conciliar el món laboral i el món familiar és força complicat i ens trobem amb infants que després de l’escola tenen un munt d’activitats fins a l’hora d’arribar a casa amb la família. Ens hem trobat amb casos d’infants que estan molt estressats per la quantitat d’activitats que fan i, de vegades, ni tan sols tenen temps de berenar.

Nosaltres, aquí, oferim una hora d’acollida abans de començar les activitats, només per a famílies que no tenen cap altra opció. Preferim que els nens i nenes estiguin amb la família aquesta estona abans de començar l’activitat.

Com va començar el projecte de petita infància (0-3 anys)?

En traslladar-nos al nou equipament, es va intentar oferir un nou espai per a les famílies i les vam convidar a parlar i donar forma a aquest nou espai. Molta gent hi va participar! El projecte de petita infància (0-3 anys) consisteix en una sala en obert amb un dinamitzador, un cop per setmana, que respon a les necessitats i dubtes que tenen les famílies i els ofereix recursos.

És un espai molt dinàmic, que varia força perquè els infants (0-3) creixen molt ràpidament, on es fan relacions i es comparteix què és la criança. Tenim dos grups, un al matí i un altre a la tarda. Estan separats per edats perquè els més menuts estiguin més protegits. Hem observat que cada vegada venen més pares. Un cop escolaritzats els infants, moltes famílies deixen de venir.

Quines són les activitats que oferiu al Casal Infantil (4-12 anys)?

Les activitats van canviant al llarg del temps; els tallers que es fan en el lleure estan adaptats a la demanda dels infants. Nosaltres oferim activitats que a l’escola o al barri no es programen per ampliar l’oferta i no repetir les activitats. Quan s’acaba el curs, fem una valoració i els passem una enquesta per saber què els ha agradat. Per exemple, fa anys s’oferia hip-hop, però ara ja no, perquè els interessen altres coses.

I al projecte “Franja” (12-16 anys)?

Les activitats que es programen per als adolescents d’entre 12 i 16 anys s’inclouen al projecte “Franja”. Sembla que el projecte “Franja” només arriba als barris de Ciutat Vella (el Raval, el Gòtic, Casc Antic i la Barceloneta). En altres districtes hi ha casals d’infants i els de joves, però a Ciutat Vella es va considerar que hi havia una franja d’edat que no eren ni nens ni joves: que eren adolescents i que van rebre el nom de “franja”.

És un projecte que m’estimo molt perquè la majoria d’anys que he treballat ho he fet al projecte “Franja” de la Barceloneta. Les activitats funcionen igual que al Casal Infantil, on es programen una bateria de tallers anuals que poden ser de tipus esportiu i de manualitats, i d’altres de trimestrals que serveixen per anar tastant diverses activitats (com per exemple fotografia, reparació de bicicletes o dansa…). També poden accedir a la ludoteca de l’equipament, on venen a relacionar-se i jugar. Es disputen campionats oberts en què poden participar adolescents del barri (encara que no hi estiguin apuntats) o trobades conjuntes entre els quatre projectes “Franja" de Ciutat Vella amb els diversos projectes de cadascun; s’anima els joves a desplaçar-se pel districte perquè a la Barceloneta són molt territorials. Quan van a la plaça de Catalunya encara diuen que van a Barcelona!

I els joves de la Barceloneta més grans de 16 anys?

Formen part de les bandes musicals o dels equips esportius, estudien o treballen… Es diu que hi ha molts joves que deixen d’estudiar, però n’hi ha un gran nombre que continuen els estudis. Estem observant que hi ha molts joves que opten per estudiar infermeria al Campus d’Infermeria i a l’Hospital del Mar. I que hi ha una forta inclinació per cuidar l’altre. Aquest barri és un poble. Es conviu molt amb la gent gran, amb els oncles, amb els avis; són cases ben petites on es viu amb tota la família. Es conviu amb els veïns, al carrer, com passava fa trenta o quaranta anys enrere; potser en altres zones de Barcelona ja no és així o és menys freqüent. Molts d’aquests joves es volen quedar a viure i treballar al barri, però amb els preus dels habitatges ho tenen difícil.

L’Equipament Infantil de la Barceloneta és més que un espai de lleure educatiu, és un espai on es cuida el desenvolupament integral del menor i per això la gent del barri hi confia plenament, com si es tractés de la família.

Mostra’n menys