El pati en transformació, una perspectiva de gènere a l'escola Drassanes

15/05/2018 - 12:19 h

Patis coeducatius. El 5 de maig, va tenir lloc una jornada per a la transformació del pati de l'escola Drassanes amb la participació de la comunitat educativa, famílies i veïnat.

El passat dissabte 5 de maig, va tenir lloc una jornada per a la transformació del pati de l’escola Drassanes amb la participació de la comunitat educativa, famílies i veïnat dins l’horari d’obertura del Pati Escolar Obert al Barri.

L’objectiu de la jornada va ser començar a transformar el pati de l’escola amb les actuacions prioritzades, seguint el resultat de la diagnosi i els criteris de patis coeducatius des d’una perspectiva de gènere.

A l’inici, es van presentar els resultats de la diagnosi i les actuacions que es prioritzarien en aquella primera sessió, com la instal·lació d’un rocòdrom, la preparació d’una jardinera amb els seus mandales, la posada en escena de l’hort al pati i la col·locació estratègica de les rodes a la pista.

El rocòdrom
Té per objectiu diversificar les activitats de moviment, a més d’introduir altres moviments no expansius, com predomina actualment entre el futbol, ​​el bàsquet i córrer, que en la seva gran majoria la desenvolupen els nens grans. Aquest nou moviment permetrà incloure en activitats de moviment a nenes i altres nens que abans no disposaven d’espais i elements per a això. A més de donar altres opcions per al desenvolupament de la psicomotricitat.


Jardinera i mandales
Té per objectiu introduir més natura en l’espai i concretament a la pista de ciment.
A més, de reequilibrar i generar un nou espai per al desenvolupament d’activitats de tranquil·litat i contacte amb la natura. Així mateix, millorar les condicions ambientals i de bellesa de l’espai amb els mandales de ‘trapillo’ que serviran per a les plantes enfiladisses.


L’hort

Té per objectiu donar-li més protagonisme que permet la relació amb la natura i l’experimentació amb un canvi d’espai, ocupant part del paviment al voltant de la pista. Tant l’actuació de les jardineres com la de l’hort condicionen l’ús de la pista i la “tranquil·litzen” promovent la noció de “cura” com una altra de les línies estratègiques des de la coeducació.


Rodes a la pista
L’objectiu d’incorporar aquests elements al voltant de la pista ha estat deixar oberta la possibilitat de “envair” aquest espai tan jerarquitzat i central perquè nenes i nens s’ho puguin apropiar d’una altra manera.

 

El projecte “Fem patis coeducatius amb la participació de tota la comunitat” es va iniciar el curs escolar 2016-2017 i s’està realitzant en 3 fases que duraran fins al desembre del 2018.

Ja s’han realitzat: la diagnosi, la identificació de les necessitats, com es vol que sigui el pati (amb la participació d’infants, professorat, monitoratge de menjador i AMPA) i una primera actuació per a la transformació.

La propera jornada que es realitzarà el mes de juny, consistirà en la construcció d’un gran sorral, un espai d’experimentació i tranquil·litat, amb una taula d’experimentació i espai de relació. La resta d’actuacions es continuaran el proper curs 2018-2019.

El projecte és possible gràcies a l’escola Drassanes i a la seva AMPA, i és desenvolupat per la Cooperativa Col·lectiu Punt 6l’Associació Coeducacció amb la participació del col·lectiu Volta Arquitectes i el suport de la Direcció de Justícia Global i Cooperació Internacionai de l’Ajuntament de Barcelona, l’Institut Municipal d’Educació de Barcelona (IMEB) i el Districte de Ciutat Vella.