Entrevista a Jordi Ivorra de l'Associació Esportiva de Ciutat Vella

14/03/2018 - 14:54 h

Entrevista. Ens ha parlat de la importància de l'esport en l'educació integral d'un alumnat de Ciutat Vella que comença a cohesionar-se.

 

Hem parlat amb Jordi Ivorra, llicenciat en Educació Física, Director de l’Associació Esportiva Ciutat Vella i de la Fundació del Bàsquet Català. Gran coneixedor, des de fa uns 10 anys, de la situació socioeconòmica del districte. L’associació treballa per crear tot un seguit activitats i estratègies que van evolucionant al voltant de l’esport, els infants, els joves i les seves famílies per arribar a l’essència de la problemàtica dels barris, posant solucions i buscant aliances amb les direccions dels centres educatius, els serveis socials i les administracions públiques. Tot un trencaclosques, sovint difícil de completar però amb vocació i compromís el porten a fer la seva aportació en aquesta societat.

De què s’ocupa l’Associació Esportiva Ciutat Vella?
L’Associació Esportiva Ciutat Vella crea i gestiona l’estructura necessària per fer activitats extraescolars de qualitat en el districte. Ens posem en contacte amb les escoles, instituts, les AMPA/AFA, altres entitats i també amb educadors de carrer dels serveis socials quan es detecten joves no escolaritzats o en risc d’abandonament escolar.
A Barcelona i, també, a Ciutat Vella, es va detectar que alguns nois i noies quan arribaven a secundària, al llarg del curs, deixaven l’activitat esportiva per temes familiars, d’incompatibilitat horària o per desinterès, però actualment, estem aconseguint que segueixin i n’estem molt orgullosos.
Avui en dia, som presents a molts dels centres educatius públics i concertats d’infantil, primària i secundària de Ciutat Vella.

Com es planteja l’activitat esportiva?
Normalment, contactem amb les Associacions de Famílies d’Alumnes (AMPA/AFA) per decidir quines activitats extraescolar esportives es volen fer. D’altra banda, ens trobem a Ciutat Vella que algunes no tenen prou força ni estructura. Llavors, ens reunim amb la Junta Directiva de l’escola.
Quan vàrem començar ja fa 10 anys, a cada centre educatiu es feien els esports que ens demanaven, però en molts casos, a mig curs abandonaven l’activitat esportiva i no hi havia prou nenes i nens perquè entrenessin. Per evitar aquest abandonament, vam crear els centres per esport, on es barregen alumnes de centres educatius públics i concertats del barri al voltant de l’esport que practiquen, reunint-los per instal·lacions. Produint, així, la unió de les escoles tant públiques com concertades.
Per exemple, al barri del Raval, l’escola Labouré és el centre de voleibol, l’escola Vedruna Àngels és el centre de futbol, l’escola Milà i Fontanals i l’institut Miquel Tarradell són els centres de bàsquet. Llavors, les nenes i nens de les escoles públiques i concertades que volen jugar a voleibol, ho fan a l’escola Labouré, els que volen jugar a futbol van a l’escola Vedruna Àngels i els que volen jugar a bàsquet ho fan a l’escola Milà i Fontanals i l’institut Miquel Tarradell.
Socialment, és una molt bona experiència perquè els infants de l’escola pública i de la concertada es barregen, i també es donen casos on nenes i nens de l’escola pública fan extraescolars a les instal·lacions de l’escola concertada i a l’inrevés.
Les direccions de les escoles permeten accedir als espais perquè es dugui a terme aquest projecte esportiu. Cada vegada està creixent més, calculem que hi ha uns 1500 alumnes fent esport extraescolar a la setmana amb nosaltres només al districte de Ciutat Vella. Aquí s’hauria de sumar els que ho realitzen amb altres entitats, perquè en tenim moltes al nostre districte. Això ha fet que en els últims 10 anys la pràctica d’activitat esportiva al nostre districte iguali o superi la dels altres districtes de Barcelona.

Quina és la reacció de les famílies?
Al principi, les nenes i els nens competien en una lliga pròpia que organitzàvem nosaltres al districte però es clar, no sortien de Ciutat Vella i només es podien apuntar a la segona fase de les competicions de Barcelona. Ara, ja fa 6 anys que tenim molts equips apuntats al Consell de l’Esport Escolar de Barcelona (CEEB) i competeixen ja des del principi del curs perquè els equips es repeteixen pràcticament d’any en any. Tenim dificultats perquè sovint ens trobem amb noies i nois que marxen i d’altres que arriben, però ja tenim una escola formada i fem equips que poden competir.
Al principi, les famílies no s’implicaven gaire en l’esport que realitzaven les seves filles i fills però a través d’aquest projecte esportiu, cada vegada han anat tenint més interès. Ens comencen a seguir i venen a veure’ls com juguen. Tot això reverteix positivament als alumnes, les seves famílies i a la comunitat.
Hem passat, de veure les nenes i els nens jugant al carrer a que facin un esport reglat i acompanyat. És una gran satisfacció!
A nivell comunitat, es barregen famílies de diferents orígens. Per exemple, els nois filipins i els nois dominicans juguen a bàsquet però ho feien separats, i ara tenim equips on es barregen tots i van junts, les diferències van desapareixent i a mida que van creixent no deixen de ser amics i segueixen anant pel barri.

Com us relacioneu amb les escoles i les AMPA/AFA?
Els ajudem a fer tots els tràmits d’homologació de les activitats perquè les famílies puguin tenir activitats subvencionades i alhora, puguin accedir a una petita quota per tenir recursos per a l’escola.
D’altra banda, coneixent la manca d’instal·lacions esportives a Ciutat Vella i l’alta ocupació que tenen, hem proposat a algunes escoles públiques i concertades que cedeixin les seves instal·lacions esportives a les entitats del barri durant el cap de setmana per una quantitat molt econòmica que reverteix directament a l’AMPA/AFA o al centre educatiu.
Recentment, també hem homologat els casals d’estiu de qualitat força subvencionats per l’Ajuntament de Barcelona i ara els organitzem a moltes de les escoles del districte, com: Vedruna Àngels, Collaso i Gil, Mediterrània, Drassanes, Parc de la Ciutadella… donant l’oportunitat a les nenes i nens de poder gaudir de dues setmanes de vacances esportives igual que en poden gaudir altres infants d’altres districtes de Barcelona.

Quina és la importància que té l’esport en l’educació integral de les noies i els nois?
Està demostrat que les nenes i nens que estan dins d’una dinàmica esportiva reglada, accepten molt més els valors i el fracàs escolar és menor.
L’esport els proporciona noves amistats i veuen el compromís que han de prendre per poder jugar els partits. També hem establert un pacte amb les direccions dels instituts, els educadors socials i altres agents del Districte, pel seguiment de l’alumne i si no està anant a classe o suspèn, deixa de competir. Pot entrenar però no jugar els partits.
Creiem que és molt important crear un cercle amb els educadors de carrer del serveis socials, les direccions de les escoles i els monitors esportius per detectar absentisme, mala alimentació o higiene deficitari.

Com poden accedir les noies i els nois al monitoratge esportiu?
Com que l’esport els interessa tant, cap a 3r i 4t d’ESO els proposem de fer uns cursos de formació d’entrenador, d’àrbitre i auxiliar de taula de bàsquet perquè puguin començar a veure el que és la realitat laboral, tinguin unes obligacions i se sentin realitzats i recompensats d’haver invertit un esforç en l’esport. La formació és un tastet, i no vol dir que s’hagin de dedicar a l’esport si no ho volen, però hi ha molts nois i noies que cada vegada trien més estudiar INEF o Grau mig i superior d’Educació Física. De vegades, juntament amb els serveis socials, hem arribat a buscar subvencions per alumnat que no pot pagar-se la matrícula de la universitat.
L’Associació Esportiva té aproximadament uns 70 monitors en nòmina dels quals un 50% han sorgit d’aquest projecte. Accedeixen essent segons entrenadors, acompanyant als primers entrenadors que tenen el títol d’INEF o d’entrenador de futbol o de bàsquet i quan estan preparats passen a primer entrenador. Els nens petits veuen que nois com ells són els entrenadors i que ells també ho podrien ser. Això els dona esperances i una possible sortida laboral.
D’altra banda, actualment, hi ha molts joves que s’han tret el títol d’arbitratge de futbol o de bàsquet del Consell de l’Esport Escolar de Barcelona (CEEB) i gairebé cada cap de setmana, han d’arbitrar dos o tres partits. Això els genera uns petits ingressos que poden aportar a les seves famílies.

Quina relació teniu amb les entitats i la Taula Jove del Raval?
La Taula Jove està formada per entitats socioeducatives del Raval, els serveis socials, tècnics del Districte de Ciutat Vella, i nosaltres mateixos, l’Associació Esportiva Ciutat Vella.
Es fan diverses activitats no només esportives i es reuneixen per parlar de totes les problemàtiques que pugui haver al Raval. Hi ha una comissió esportiva i actualment està funcionant molt bé! Per exemple, quan una entitat vol fer una festa o activitat, la comissió esportiva dona suport i busca recursos perquè es pugui dur a terme.
Quan a temes d’educació esportiva, la Taula Jove diu quins perfils de nois i noies podrien fer els cursos que esmentàvem abans. Nosaltres els reunim, els entrevistem i els hi fem un seguiment perquè facin cursos homologats com els de tutor de joc, els de monitor i director de lleure per poder treballar amb jovent a l’estiu i també, monitor de la federació de bàsquet per donar-los accés al món laboral.
Amb aquesta formació creiem que hem tancat el cercle. Treballem amb nenes i nens des dels 3 als 18 anys i després, a partir dels 16, comencen a integrar-se a la nostre associació i d’altres entitats del districte, com entrenadors i formadors. Aquesta tasca és la més gratificant per nosaltres i ens fa seguir lluitant dia a dia per superar tots els problemes i conflictes en que ens trobem, que són molts als nostres barris. De cap manera, això no podria ser possible, sense la col·laboració de totes les entitats, el districte de Ciutat Vella, les direccions dels centres educatius, les AMPA/AFA, els serveis socials i tota la resta d’entitats socials, culturals i esportives de Ciutat Vella.

Tenim la sort d’haver creat entre tots un treball en xarxa que està donant els seus fruits!