Entrevista a Ma. José, directora de l’escola bressol La Mar

08/05/2018 - 11:00 h

Entrevista. Ens ha transmès la satisfacció de comptar amb famílies molt col·laboradores mentre ens mostra orgullosa l’espai privilegiat de l’escola a tocar del passeig marítim de la Barceloneta.

Ens hem trobat amb la Ma. José Toro, directora de l’escola bressol La Mar de la Barceloneta que va arribar fa 9 anys a la direcció d’aquesta escola portant ja una llarga trajectòria tant com educadora i directora de les escoles bressol del districte de Ciutat Vella.

Ens ha transmès la satisfacció de comptar amb unes famílies molt col·laboradores mentre ens mostrava una taula-formiguera, un hortet i la transformació del mòdul del pati en un far… fruit del treball col·laboratiu amb elles, i ens mostra orgullosa, l’espai privilegiat de l’escola a tocar del passeig marítim de la Barceloneta.

Com són els infants de l’escola bressol La Mar?
L’escola bressol La Mar és una de les escoles amb més diversitat de Ciutat Vella en quan a procedència de la població, això fa que, sovint, a casa es parlin 2 o 3 llengües. Tenim moltes famílies mixtes, és a dir, amb un progenitor autòcton i un altre de fora. Tenim també, força orígens culturals però cap d’ells és dominant i, a més a més, com que la Barceloneta és un poblet dintre de la ciutat, també tenim la família de la Barceloneta de tota la vida.
Malauradament aquesta diversitat no es viu igual en edats superiors. A primària o a secundària, les famílies intenten seleccionar les relacions dels seus infants a través de la tria de l’escola, en canvi a l’escola bressol, això no es dona.

Quina és la importància de l’educació en la franja d’edat de 0 a 3 anys?
Els professionals sempre havíem tingut molt clar el valor que té l’educació en aquests tres primers anys de vida de cara a la seva formació com a persona i per a la seva identitat, i actualment, hi ha molts estudis científics i universitaris que ho avalen.

Com són les famílies actualment?
La societat darrerament ha canviat molt, les famílies són molt més petites, han reduït el número d’infants i ens trobem amb famílies on la criança és un punt vital de la seva existència, per tant, hi evoquen molts esforços i interessos, es formen i venen molt preparats.

Per altres famílies les expectatives respecte a l’escola van dirigides a que el seu infant sigui feliç, jugui i comparteixi, no posen pressió a l’escola ni a l’infant, per tant tot allò que l’infant té la capacitat per fer, ho fa molt tranquil·lament. Aquestes famílies normalment queden molt sorpreses de tot el que ofereix l’escola als seus fill/es. Tot això fa que sovint canviïn la seva mirada cap a aquesta etapa i com a professionals, és molt gratificant.

També trobem un altre tipus de família, amb un sol fill/a, que és la base del seu projecte de vida. És gent molt implicada a la qual se li ha de raonar i justificar molt bé les coses i en aquest cas és un repte per a l’escola. És perfecte perquè t’obliga a repensar coses i estar al dia de totes les tendències pedagògiques.

Quines funcions té l’escola bressol?
Tenim clar que com a escola també tenim una funció social que compaginem amb la funció educativa, i així, fer possible que les famílies puguin conciliar vida laboral i vida familiar. Per això, és tant important garantir que l’escola sigui un espai pensat, preparat i adequat per facilitat el desenvolupament integral dels infants i compartir aquesta tasca amb les famílies.

Escola bressol sí, escola bressol no
L’escola bressol té una funció molt beneficiosa però això no vol dir que sigui exclusiva. Hi ha moltes formes d’educar un infant i no vol dir que l’infant que no vagi a l’escola bressol es perdi coses importants, tot depèn de la situació de cada família. En una ciutat com Barcelona, en petits pisos i distàncies que poden ser complicades, l’escola bressol pot aportar un suport, un acompanyament però l’escola bressol no és l’ideal per tothom.

Quan pot ser crucial una escola bressol?
Una cosa molt bona que té l’escola bressol és que el fet d’especialitzar-nos en una franja d’edat ens fa ser molt sensibles en detectar quan una criatura, tot i tenir aparentment totes les capacitats, hi ha alguna cosa que no acaba de funcionar.

L’escola bressol és un espai idoni per poder ajudar a aquests infants que en algun dels aspectes del desenvolupament tenen alguna petita dificultat. I ja des de molt petits poder ajudar-los. Una de les coses bones que té aquesta franja d’edat és que la intervenció davant de qualsevol aspecte que es vulgui treballar és vital. Quan abans es comenci millor! L’escola vetlla i està molt atenta per detectar possibles casos i ajuda a fer l’acompanyament en el procés. De vegades és una cosa més senzilla i d’altres, pot ser més seriosa, sigui el nivell que sigui s’ajuda a encaminar aquella situació de cara a que si l’infant necessita un recurs més endavant pugui tenir-lo i no s’hagi d’esperar a descobrir-lo quan tingui 6 o 7 anys. Per tant, l’escola bressol desenvolupa una tasca inclusiva i compensatòria.

Quins projectes teniu a l’escola?
El projecte dels Espais exteriors i materials naturals és el que portem més anys desenvolupant. La Mar va ser una de les primeres escola bressol en formar part de les Escoles+ sostenibles. Donem molta importància al valor educatiu que ofereixen els nostres espais exteriors i també, a la utilització de materials naturals en el joc diari dels nostres infants. Hem creat espais molt rics, on els infants reben una gran quantitat d’informació sensorial: un jardinet per als més petits, un hort, un pati amb propostes diferents com un petit turonet ple de reptes, una barca, una xarxa, un túnel de vegetació… I, a més a més, cada dia apostem més per poder gaudir d’aquest espai en moments del dinar o berenar.

Tenim un projecte transversal que és el Racó del silenci. L’oferim des de lactants fins a 2-3 anys. Es tracta d’un espai petit, tranquil, on l’infant pot aïllar-se del grup gran (18 infants) per anar-hi quan està cansat o necessita calma. Saben que allà es poden tranquil·litzar i relaxar. Al racó del silenci, poden anar-hi lliurement o amb l’educadora que els pot oferir massatges (amb plomes o petits rodets). El contacte corporal pot ser també entre els infants mateixos aprenent a tenir cura de l’altre. Una altra cosa interessant és quan l’infant pot comunicar o verbalitzar que vol anar a aquest espai.
En els lactants la intervenció és de la tutora fent-los petits massatges i carícies i és un espai que apareix i desapareix.

Un altre projecte és el que compartim amb la biblioteca Barceloneta-La Fraternitat que anomenem “La Mar de Llibres”. On els infants de 2-3 anys descobreixen un munt de contes que després s’emporten a casa i finalment, retornen a la biblioteca. Ens acompanya un titella que a vegades és un pirata però al mateix temps, es pot convertir en una sirena. Aquest projecte també contempla un préstec general de llibres i contes per a totes les famílies que vulguin, una fireta de contes el primer trimestre i una proposta de conte contes per a tota l’escola com a tancament del projecte, on famílies, infants i personal del centre compartim a la biblioteca.

Els projectes de “Tardes en famílies” i “Portes obertes” són els més recents. Amb el primer, totes les famílies que vulguin poden venir a passar la tarda a la classe del seu infant i viure i gaudir de ben a prop la vida quotidiana de l’aula. Amb les portes obertes, pretenem oferir als infants l’oportunitat de triar allà on volen anar a jugar i conèixer a d’altres infants, altres educadores i altres espais de l’escola.

Com prepareu el pas cap a l’escola d’educació infantil i primària a la Barceloneta?
El treballem a través d’un projecte que va sorgir fa molts anys des d’un seminari de coordinació 0-3/3-6. És un projecte d’aproximació a les escoles públiques Mediterrània i Alexandre Galí. Els infant de P3 ens venen a veure, per a molts, és un retrobament amb la seva escola del curs anterior i per a la resta és una experiència enriquidora. També compartim activitats com “el dia del Joc, visita a l’espai natura”, i finalment els més petits fan una visita a les escoles de P3 per preparar el pas a l’escola dels grans. Des de l’escola bressol estem oberts a fer la continuïtat amb totes les escoles que ho desitgin.

Quina relació teniu amb les famílies?
Tenim molt clar que en aquesta etapa és imprescindible la relació amb les famílies i per això entren diàriament a l’aula tant a l’arribada com a la sortida per poder parlar directament amb la tutora.
A més a més de les entrevistes personals i les reunions de classe, també tenim les Tardes en família, que ja he comentat anteriorment on poden assistir a l’escola el dia que vulguin per compartir amb nosaltres totes les activitats de la tarda. Les mares i pares que ho desitgen poden proposar una activitat com llegir un conte o tocar un instrument però no és obligatori. En aquestes trobades els pares se n’adonen de moltes coses que des de l’escola els transmetem, com per exemple, la dificultat que li suposa a un infant de 2 anys penjar la tovallola si la beta no és prou llarga. En aquestes trobades s’avisa a les famílies que visiten la classe per primera vegada que el seu infant pot tenir reaccions inesperades, com plorar, no deixar que els altres infants interactuïn amb el seu pare o mare.

La Comissió de Sostenibilitat, que ja funciona fa 4 cursos i on pot participar qualsevol membre de la comunitat educativa, és una de les activitats que l’escola ofereix i que té una valoració molt positiva. Amb aquesta comissió hem fet moltes coses a l’escola com el formiguer, transformar el turonet del pati, preparar l’hort… però sobretot hem apropat família i escola.

D’altra banda, tenim un AMPA on posem en comú moltes idees i que s’esforça per millorar dia a dia l’escola i el seu projecte educatiu.

Ha de millorar l’escola bressol?
Molts professionals pensem que l’escola bressol municipal hauria de ser algun dia gratuïta com ho és el segon cicle i hauria d’incloure la franja d’edat de 3 a 6 anys. Pensem que la franja 0-6 seria la millor manera de treballar d’un manera continuada en un espai per a les petites edats.