L’impost turístic finança un estudi sobre l’impacte dels itineraris dels grups turístics a Ciutat Vella

30/09/2022 - 10:12 h

En el darrer any s’han destinat 6,7 milions d’euros procedents de l’impost d’estades en establiments turístics a projectes de desenvolupament turístic en diferents districtes i a la promoció d'activitats de rellevància per a la promoció internacional.

A Ciutat Vella, amb 82.000 euros, es finançarà un treball integral que inclou un estudi i un mapa dels itineraris dels grups de turistes, que permetrà disposar d’una diagnosi i un mapa acurats de quins són els orígens, els itineraris i els punts de parada amb més afluència.

La setmana passada la Comissió de Govern va aprovar destinar més de 2 milions d’euros als projectes de desenvolupament turístic als districtes.

Es reserven 300.000 euros d’inversió als districtes a projectes enfocats a crear un pla d’actuació per als propers anys al voltant de la mobilitat turística i a definir escenaris de gestió que contribueixin a administrar els fluxos turístics que rep la ciutat.

També s’ha aprovat un paquet destinat a impulsar iniciatives per a la promoció internacional de la ciutat en diversos àmbits com l’esportiu, el cultural, el de la restauració o els festivals, com The World’s 50 Best Bars 2022, el Concurs Internacional de Salts 125è Aniversari del Reial Club de Polo de Barcelona, la Final Màster World Padel Tour o Fonograma – Setmana de la Música Feta a Catalunya, entre d’altres.

Prop de tres milions de persones han visitat la ciutat

Gairebé tres milions de turistes han visitat Barcelona de juny a finals d’agost, un 15% menys que durant l’estiu del 2019. Amb més de 5.438.000 pernoctacions, Barcelona ha estat la destinació urbana d’Espanya amb més volum d’estades.

El turisme internacional ha continuat sent majoritari, amb un 84% del total d’allotjats en hotels de la ciutat, però destaca l’increment del turisme domèstic i de proximitat, que ha augmentat en nombres absoluts respecte del 2019: 340 mil visitants nacionals han visitat Barcelona durant l’estiu. En l’acumulat de l’any suposen 6,4 milions de visitants i gairebé 20 milions de pernoctacions en hotels i HUT (habitatges d’ús turístic).

El 60,4% dels visitants d’aquest agost han estat homes, menors de 34 anys (55,1%), de procedència internacional (85,4%), que han viatjat en parella (41,7%) i per motiu d’oci (76,1%).

França s’ha situat com a primer mercat emissor internacional, amb més de 107 mil turistes allotjats als hotels de la ciutat, seguit dels Estats Units, amb més de 70 mil, i el Regne Unit i Itàlia, amb més de 54 mil turistes cadascun.

Augment de la despesa i impacte del turisme

S’estima que els i les turistes han realitzat una despesa de 1.915 milions d’euros durant els mesos d’estiu, el triple que l’any passat. Pel que fa a la despesa realitzada en targetes a TPV de la ciutat, l’índex de recuperació comercial dels serveis turístics, que inclou restauració, allotjament i hoteleria, es troba un 33,9% per sobre del de l’any 2019.

Mercat de treball: el 47,5% dels contractes han estat indefinits en l’àmbit del turisme durant l’estiu, i se n’han signat 20.470; el 2019 només ho van ser el 9,6%.

Transport: al port de Barcelona s’han comptabilitzat 900 mil creueristes, un 19,6% menys que a l’estiu del 2019, i a l’aeroport s’ha registrat un volum de 12.962.385 passatgers, un 18,4% de passatgers menys que el 2019 (15.876.816), però gairebé el doble que els de l’estiu passat (6.500.256).

Museus municipals: recuperen el 86,6% del públic que tenien el 2019 i estan un 87,6% per sobre dels registres de l’estiu del 2021. En total han visitat museus de la ciutat durant l’estiu 237.623 persones.

Adjunts