Tricicles elèctrics reparteixen mercaderies a Ciutat Vella

27/01/2014 - 00:00 h

L'Ajuntament de Barcelona, mitjançant l'Àrea de Prevenció, Seguretat i Mobilitat, ha iniciat una prova pilot de distribució urbana de mercaderies al districte de Ciutat Vella.

Cal tenir en compte que actualment la distribució urbana de mercaderies a les àrees centrals de la ciutat suposa un repte logístic per als distribuïdors que es troben amb espais complexos, des del punt de vista de la mobilitat, per l’entrada i la sortida de vehicles (carrers estrets, radis de gir molt petits, gran afluència de vianants, etcètera). Aquestes característiques, pròpies d’aquests àmbits urbans, limiten l’ús del vehicle privat i fa necessari estudiar l’ús d’un altre tipus de vehicles més petits, més àgils i més sostenibles.

Per afrontar aquest repte, l’Ajuntament de Barcelona duu a terme aquesta prova pilot que consisteix en la distribució de les mercaderies mitjançant una empresa especialitzada del sector (que ja estava operant en alguns punts del districte) al barri de Sant Pere, Santa Caterina i la Ribera. La novetat és que, per fer efectiu aquest repartiment, s’ha construït una microplataforma situada al passeig de Lluís Companys, de manera que s’ha creat un minimoll de càrrega i descàrrega al barri de la Ribera, des del qual, mitjançant tricicles elèctrics, es fa el repartiment de les mercaderies en el recorregut que es coneix com “l’última milla”.

Els objectius del projecte són els següents:
– Emprar una infraestructura per a la distribució urbana de mercaderies àgil, moderna i sostenible, en el marc del concepte smart city.
– Voluntat de solucionar els problemes distribució als nuclis urbans dins de l’horari de regulació dels accessos.
– Treballar per donar cobertura a tots els establiments comercials, siguin on siguin, facilitant, agilitzant i flexibilitzant la distribució de mercaderies.
– Posar al servei dels operadors una eina que els estalviï costos de temps i de quilòmetres recorreguts.
– Evitar possibles escenaris d’inseguretat viària en el repartiment actual de mercaderies.
– Estalviar emissions de contaminants i consums de combustible als centres urbans.

Servei de franc

La prova pilot es va iniciar a finals de l’any passat i té una durada de sis mesos. L’Ajuntament de Barcelona ha dut a terme una campanya de difusió entre els operadors de distribució i els comerços de la zona, per oferir-los aquest servei gratuïtament durant mig any i fer-los partícips de la prova. Ja hi participen cinc operadors.

L’hora d’obertura del minimoll de càrrega i descàrrega és a les 8.30 hores. Aquesta infraestructura consta de dues places d’aparcament per a furgonetes o camions petits, d’una zona d’administració i vestidors i d’un petit magatzem. Els enllaços de mercaderia es poden fer de dilluns a divendres, entre les 9.00 i les 10.00 hores, mentre que la recollida de la mercaderia que no s’ha pogut lliurar o que s’ha d’enviar a una altra ubicació és entre les 18.30 i les 19.30 hores.

Les mercaderies que es poden distribuir mitjançant aquesta plataforma són bàsicament de paqueteria (sobres, paquets i capses de petites dimensions). La prova es desenvolupa amb vehicles de motor elèctric i carrosseria de tricicle, que permeten moure càrregues de fins a 180 quilos en qualsevol espai. Aquest tipus de vehicles garanteixen la seguretat i l’accessibilitat en el transport, a més d’oferir valors d’eficiència, estalvi de temps i sostenibilitat.

La prova pilot es marca com a objectiu arribar a les 120 operacions diàries, amb 16,8 quilòmetres completats per tricicle i dia, fet que permetria assolir un estalvi del 5,3% dels desplaçaments en furgoneta i camió que actualment es produeixen a la zona del casc antic de la ciutat. A la pràctica, aquesta reducció del 5,3% equival a 225 quilòmetres menys de desplaçaments en furgoneta i camió i, en conseqüència, l’estalvi corresponent en emissions contaminants i contaminació acústica. La mesura permetrà que el Govern municipal avaluï el nivell de cobertura de la prova, l’eficàcia dels vehicles i el balanç econòmic de la mesura amb vista a valorar-ne la continuïtat.

La iniciativa, que ha estat impulsada des de la Direcció de Mobilitat, juntament amb el Districte de Ciutat Vella, la Direcció de Comerç i l’Institut de Paisatge Urbà, té el suport de Saba i del programa europeu SMILE, Smart Green Innovative Urban Logistics for Energy Eficient Mediterranean Cities.