Una maleta que conté un museu

03/03/2014 - 00:00 h

Una maleta amb objectes diferents i diversos és l'eina principal que el Museu d'Art Contemporani de Barcelona, el Macba, utilitza per acostar els alumnes a l'art contemporani i als processos de creació artística.

Matemàtiques, física, llengua… Són matèries que s’ensenyen a les escoles, i l’art pot ser una forma d’explicar-les i fer-les més divertides i entenedores. Aquest és el concepte d'”Expressart. Museu portàtil” per a educació infantil i primària, que el Macba posa a disposició de les escoles catalanes. Una de les eines principals del projecte és una caixa de fusta amb objectes que es relacionen amb obres del museu.

En paraules de Marta Berrocal, la creadora del projecte, “Expressart no és una manera d’ensenyar art contemporani, sinó que presenta l’art contemporani com un generador inesgotable d’aprenentatges aplicables a totes les àrees de coneixement”.

“Expressart. Museu portàtil” pren la forma d’una caixa de fusta, que simula un embalatge d’una obra d’art. Dins hi ha tres capses més petites. Una amb 30 objectes diferents, que van des d’una pilota fins a una cadira de fusta en miniatura, passant per dues cartes de pòquer, una cinta mètrica o un soldadet de plàstic. La segona, més petita, conté 15 cubs de materials, mides i textures diferents. La tercera capsa conté una bossa amb 100 bales de vidre i un CD interactiu on es posa en relació cada un dels objectes de la caixa amb una obra del museu i el seu autor.

Treball a l’aula i visita al Museu

El treball a l’aula amb la caixa es complementa amb una visita al museu, on els alumnes, distribuïts en grups d’un màxim de quinze, acompanyats per una monitora, veuen i comenten algunes de les obres que es relacionen amb els objectes que han vist i treballat a classe i fan diverses activitats.

Yolanda Jolis, coordinadora d’Educació del Macba, explica que “Expressart” és un projecte obert, que permet treballar a classe de moltes maneres, d’acord amb la voluntat i les necessitats de mestres i alumnes. “Tot i que nosaltres pensem”, diu Jolis, “que l’ordre per treballar les tres caixes és de més gran a més petita, hi ha classes que ho han fet al revés o que han utilitzat només una de les caixes o només alguns dels objectes. Tot és vàlid”.

Una altra cosa per destacar és que el projecte està pensat per fer participar, per incentivar la reflexió i l’intercanvi d’idees, de manera que el final sempre és positiu. L’experiència ha demostrat que té alguns efectes positius que no s’havien previst en idear el projecte: fa pujar l’autoestima d’alumnes i mestres, gràcies al fet que no hi ha opció al fracàs, i el treball en equip d’alguna de les activitats crea cohesió de grup.

El Macba té repartides 120 caixes “Expressart. Museu portàtil” entre tots els centres de recursos pedagògics de Catalunya.