L’AMPA Pere Vila ens va obrir les portes i va compartir amb nosaltres les seves experiències, il·lusions i coneixements.

Entrevista a l'AMPA Pere Vila

Dilluns,12 de desembre de 2016, 11.38 h

Comencem un recull d’entrevistes que aniran apareixent mensualment, dedicades a valorar la comunitat educativa de Ciutat Vella.

L’AMPA Pere Vila ens ha ajudat a començar aquesta nova iniciativa.

El 28 de novembre passat, l’AMPA Pere Vila ens va obrir les portes i va compartir amb nosaltres les seves experiències, il·lusions i coneixements.

Són un grup de mares i pares voluntaris, valents i creatius que aporten les seves idees dia a dia, pensant només en el benefici dels infants, de les seves famílies, del professorat i de l’escola.

Conversem amb Esther Orozco i Cora Egger, membres de la junta de l’AMPA Pere Vila.

Hem sentit a parlar força de la vostra AMPA, de la cohesió i col·laboració de les famílies de l’escola. Com ho feu? Com us organitzeu?

Bé, nosaltres ens organitzem en grups de treball, en lloc d’anomenar-les comissions. Vam decidir canviar-li el nom i ens funciona millor. És més planer i la gent se sent més còmoda col·laborant en un grup de treball encara que en el fons sigui el mateix. Tenim diversos grups de treball:

Al grup de comunicació es prepara la revista AMPERE, que es distribueix cap al darrer trimestre per incloure tots els projectes d’escola i de l’AMPA durant el curs escolar i altres temes d’interès educatiu.

També tenim el Petit AMPERE, que és un butlletí de l’AMPA, en format diari en català i castellà, elaborat amb la voluntat d’agrupar les comunicacions de l’AMPA i que s’envia a les famílies. S’envia a través de les motxilles a totes les famílies i després es publica al web de l’AMPA perquè tothom ho tingui a l’abast.

El web de l’AMPA és un altre mitjà de comunicació amb les famílies, on hi ha tota la informació clara i actualitzada i al Facebook de l’AMPA es donen a conèixer, per exemple, com avancen els treballs que es duen a terme al sorral de l’escola.

Per descomptat, enviem igualment comunicats tradicionals en paper a les famílies a través de les motxilles dels infants perquè hi ha famílies que no disposen d’internet a casa.

També tenim el grup de treball Patis, en el qual mares i pares responsables setmanals de l’AMPA s’encarreguen d’obrir i tancar el pati de l’escola, fora de l’horari lectiu, de 16.30 a 18.30 h, perquè els infants puguin jugar amb amics i amigues sense necessitat de sortir de l’escola. Els encanta! D’altra banda, les famílies quan van a recollir els infants es troben entre elles, es relacionen, comparteixen… i és un moment per a tots plegats, mentre els infants juguen i berenen. Els dimecres hi ha venda de pastissos que porten els alumnes de sisè per recaptar diners per a les colònies de final de curs. Amb aquesta recaptació setmanal contribueixen a fer que les colònies siguin gratuïtes per a les seves famílies.

L’última novetat és que hi ha una part del pati, el sorral, que actualment s’està renovant. S’han retirat antigues estructures que no servien i, amb la col·laboració d’un grup de pares i mares i l’equip directiu de l’escola, s’està redissenyant aquest espai per disposar d’un gran solar de terra on es construiran diverses estructures exteriors perquè tota la mainada pugui gaudir-ne. També s’ha començat a cobrir la reixa que envolta el pati amb plantes enfiladisses que a la primavera creixeran i donaran fulles i flors.

En referència al grup de treball de les extraescolars, fa dos anys es va dur a terme una enquesta innovadora en què es demanava als infants quines extraescolars els agradaria fer. Amb la col·laboració del professorat de l’escola, els resultats de les activitats més votades van ser cuina (sense foc), màgia i titelles (que van funcionar durant tot el curs passat amb molt d’èxit), piscina, judo, bàsquet i futbol. Aquest curs hem preguntat a les noves famílies quines extraescolars els agradaria que fessin els seus fills i filles; les dues més votades han estat còmic i iniciació a la dansa.

Un altre grup és el grup de treball de festes, que està preparant actualment la decoració del teatre on els alumnes oferiran el Concert de Nadal; també s’engalanen els exteriors de l’escola per donar continuïtat a l’ambient nadalenc i festiu. El procés de treball és força col·laboratiu perquè el grup de treball organitza uns tallers en què intervenen els infants en diferents torns, als quals els fa molta il·lusió col·laborar-hi! Altres festes que es fan són la castanyada i el carnestoltes, per a les quals sempre es demana a les famílies la participació col·laborativa en l’organització.

En relació amb la música, aquest any s’ha format una coral de mares i pares de l’escola que cantaran al Concert de Nadal. Encara que estan en procés d’aprenentatge, participaran en el Concert de Nadal interpretant una cançó amb l’alumnat i una altra sols.

El Merkadigne és un altre dels grups que té força èxit. Consisteix a posar en pràctica la idea de l’intercanvi, en el qual participen activament els infants de l’escola. Funciona de meravella perquè se’ls demana que portin un joc, un joguet o un llibre en bones condicions que ja no vulguin i, a canvi, reben un val que poden bescanviar per un altre joc, joguet o llibre, el dia del mercat. Qui ja se l’ha gastat pot comprar altres joguets per 1 euro. Els diners que es recapten es destinen a les colònies dels alumnes de sisè, els quals també ajuden en el muntatge i desmuntatge del mercat. També es fa una edició del Merkadigne només per a roba: l’anomenem Merkaroba.

També preparem el dinar a la fresca, que consisteix en un àpat, un diumenge, per compartir i donar la benvinguda al nou curs i a totes les famílies; també celebrem un sopar a la fresca de comiat del curs amb música, en què grans i petits interaccionen. En aquesta línia, aquest any s’ha organitzat una festa de benvinguda als alumnes nous de P3 i a les seves famílies perquè se sentin més acollides i acompanyades al començament del curs, que ha inclòs un petit berenar a la zona del sorral. Hem vist que ha tingut molt bona acollida que les famílies puguin preguntar dubtes a mares i pares que tenen fills en cursos superiors.

Tenim alguns grups de treball o projectes en comú amb l’escola, com ara el grup de treball del menjador, el Merkadigne i projectes puntuals que van sorgint al llarg del curs escolar, com és el del disseny de la samarreta nova de l’escola. El disseny de l’alfabet de Pere Vila, una iniciativa impulsada per algunes famílies de l’escola, es va aprovar de manera unànime. És un alfabet dibuixat per tot l’alumnat en hores lectives i dirigit pel professorat. Després de formar un jurat, es va presentar a votació el disseny de les lletres: les que es van triar formen el nom de Pere Vila. Fa poc es va organitzar una exposició a l’escola on es van mostrar el conjunt de lletres dibuixades per tots els infants.

El grup excursionista és una altra de les activitats que cohesiona molt les famílies, fa molts anys que se celebra a l’escola, ja que quan vam arribar ja s’organitzava, i n’estem ben contents! Es fan dues excursions a l’any, organitzades per pares coneixedors del territori, amb els requisits següents: que es puguin desplaçar amb targetes de transport públic T-10 i sense dificultat, perquè hi puguin anar famílies amb nadons amb cotxet i infants petits d’infantil, de 3 a 5 anys. La darrera excursió va ser al monestir de Sant Jeroni de la Murtra, al parc de la serralada de la Marina a Badalona. Va tenir molt d’èxit!

Les ganes de superació i creativitat que té aquest grup de mares i pares és tan gran que ja pensen en nous projectes per a aquest any 2017… Però això ens ho explicaran en una altra xerrada!

Al districte es dona suport a la funció educativa de les famílies, es fomenta la implicació de les famílies com a agents educatius fonamentals, s’estableixen continuïtats entre el context familiar i escolar i es reforça la capacitat de les famílies per acompanyar, estimular i orientar l’èxit educatiu dels fills i filles.

Molt bona feina!

Mostra’n menys