Hem conversat amb la directora de l'Institut Milà i Fontanals, molt implicada en la docència i en el barri del Raval.

Entrevista a Isabel Gargallo

dimarts, 4 d’abril de 2017, 10.58 h

Hem tingut el plaer de conversar amb Isabel Gargallo, actual directora de l’Institut Milà i Fontanals i una persona molt implicada en la docència i en el barri del Raval.

Aquest curs 2016-2017 és el que fa dinou com a docent del centre i el primer com a directora, tot i que ha treballat uns quants anys com a coordinadora pedagògica i cap d’estudis al centre.

Isabel, a banda d'acumular una quantitat important d’anys al centre, ens han comentat que, a més, vas ser exalumna de l’institut.

Sí, vaig estudiar a l’institut al final dels anys vuitanta i tinc un gran record d’aquella etapa perquè vaig fer grans amics. Concretament, la meva millor amiga, l’Estefania, la vaig conèixer aquí i vam estudiar juntes la carrera de Química a la UB. Al cap d’uns anys, després d’aprovar les oposicions, vaig saber que hi havia una plaça al Milà i la vaig demanar. La sorpresa va arribar quan, al cap d’uns mesos, me la van donar; era l’any 1997.

Quan vaig començar com a professora, em em vaig trobar amb un institut ben diferent del que havia deixat com a estudiant, però encara hi ha un bon nombre de professors que jo havia tingut. Quan jo estudiava, la majoria de famílies eren d’Andalusia i de la resta d’Espanya i sobretot es parlava el castellà. També hi havia catalans, però eren la minoria.

L’institut fa l’esforç d’adaptar-se al barri i s’ajusta a les noves tendències pedagògiques, per dur a terme els canvis necessaris i per poder continuar la vida educativa donant resposta a la població que hi ha en cada moment. La renovació del projecte educatiu del centre comporta que, el proper curs, un grup de famílies d’escoles de barris limítrofs al Raval també optin per matricular-se a l’institut.

Aquestes famílies veuen que la diversitat és positiva i observen amb quina naturalitat la viuen els alumnes i la riquesa que els aporta. Enguany, hem fet dues jornades de portes obertes i hem tingut unes quaranta famílies interessades, així que es preveuen canvis en l’alumnat en un futur proper.

Creus que integrar propostes educatives innovadores al projecte educatiu ajuda a fer que molta més gent estigui interessada a participar en el centre?

I tant! Aquest any ens hem integrat a les Xarxes per al Canvi i hem començat a treballar en projectes a 1r d’ESO. Fem fotografia, robòtica i expressió. Són unes hores de treball en grup en què l’alumnat potencia la seva creativitat. És una manera de treballar activa. Ho valorem molt positivament.

També hem introduït el treball més interdisciplinariHem començat unint les matèries de ciències (física, química, biologia i geologia) per donar-los la perspectiva global que necessitem, ja que tot està relacionati impartint els continguts establerts. Només canviem la manera de treballar i l’alumnat ho agraeix molt. Ho volem ampliar a noves matèries.

Com us organitzeu a les aules de projectes?

Els projectes es fan a les aules de projectes, que no són les aules ordinàries. Es treballa en equip i per rols agrupats en taules de sis persones. Hem decorat i equipat les aules. Per exemple, les parets són taronges, ja que aquest color activa la ment.

El professorat rep alguna mena de formació o ajut?

Tenim un mentor del Consorci d’Educació amb molta experiència que ve un cop a la setmana per impartir una formació activa al professorat. És present a l’aula i observa; després es reuneix amb el professorat per millorar aspectes didàctics, donar-los idees…

Creus que el professorat treballa més però també es diverteix més?

El professorat que fa projectes és voluntari, hi posa moltes ganes i també hi dedica moltes hores. Siguem clars, és més fàcil agafar un llibre i dir “Pàgina 3, exercici 2…”, però el resultat és totalment diferent. Hem observat que es crea grup entre els professors, estan més involucrats i tenen més il·lusió que, de retruc, es transmet a l’alumnat. Creuen en aquests projectes i això és boníssim per a l’alumne!

I les famílies, com reaccionen? Heu fet alguna xerrada de suport a les famílies?

En aquest moment és un punt que hem de millorar. Per exemple, encara no tenim AMPA (Associació de Mares i Pares dels Alumnes) i considerem la urgència de crear-ne una.

Les famílies s’interessen pels seus fills, però de vegades no els arriba la informació de les reunions, xerrades… L’adolescent, per oblit, no entrega la carta a casa i no informa els pares i és per aquest motiu que no venen. Actualment, quan hem d’organitzar una reunió, truquem abans per telèfon a totes les famílies. La darrera xerrada sobre l’ús dels mòbils que vam convocar va ser un èxit d’assistència i d’interès. Durant una hora i mitja les famílies van preguntar i van estar molt receptives. Des que el contacte és directe, ha augmentat l’assistència.

Fareu un curs per a mares i pares?

Sí, d’acord amb la iniciativa de dos professors de l’institut, ens hem proposat fer l’any vinent un curs d’acreditació d’informàtica MOS (Microsoft Office Specialist) per a les famílies. El nostre objectiu és que mares i pares vinguin en horari extraescolar una o dues tardes fixes a l’institut i els oferirem un curs d’informàtica bàsica per assolir els coneixements suficients per superar un examen oficial que els acrediti. A més, tenim una aula d’informàtica nova en la qual podem oferir perfectament aquest servei!

Com us comuniqueu amb les famílies estrangeres que no entenen el català?

A l’institut volem facilitar a les famílies l’accés a la informació a través del Servei de Traducció i Mediació Intercultural de l’Ajuntament de Barcelona perquè les mares i pares no se sentin exclosos si no entenen la nostra llengua.

A totes les reunions que fem amb les famílies estrangeres de llengües no romàniques demanem un traductor. Hem comprovat que aquest gest els fa sentir molt millor, se senten inclosos i entenen la informació sobre els seus fills i filles que es vol transmetre des de l’institut.

Ara parlem del professorat!

Si alguna cosa té bona el Milà i Fontanals és el professorat. Són professionals implicats. Alguns vivim al barri i d’altres, no. La majoria s’hi queden atrapats després del primer any perquè tenim un alumnat molt acollidor i alegre que aprecia i respecta el professorat.

Teniu aula d’acollida?

Sí, tenim dues aules d’acollida. Una és per a l’alumnat de 1r i 2n d’ESO i l’altra és per a alumnes de 3r i 4t d’ESO. Els separem perquè considerem que entre un alumne de 1r i un de 4t hi ha un abisme. Fem dos nivells i intentem que com a mínim durant un any facin la immersió en la llengua catalana, que també treballin les matemàtiques, el medi natural, el medi social… Però l’objectiu principal és la immersió en la llengua catalana. En general, l’alumnat de l’aula d’acollida, si s’ha format en el seu país d’origen i ha seguit una escolarització reglada, progressa molt ràpidament. Acostumen a passar el primer any a l’aula d’acollida i, segons el progrés de cada alumne, ja passen a l’aula ordinària.

Teniu moltes propostes… Quin seria el vostre projecte estrella?

No puc parlar d’un sol projecte estrella perquè tampoc seria just. Tenim projectes que funcionen, com el grup de teatre amb el Tantarantana. Són alumnes de 4t d’ESO que fan teatre amb els professionals. Director, guionista, persones grans del barri, conjuntament amb una professora del nostre centre i els alumnes, preparen una obra de teatre que després representaran al Teatre Tantarantana i al CCCB. L’alumnat respon molt bé!

Un altre projecte del qual estem molt orgullosos és “Creadors en residència”, que duem a terme amb un altre grup de 4t d’ESO que està interessat en l’art. Aquest any hi participen l’artista Ricardo Trigo i professionals de la Fundació Miró. Han començat a treballar en tipografia i s’estan encarregant de crear la tipografia específica de l’institut Milà i Fontanals. Hi estan molt engrescats!

Un altre projecte és “Salut i escoles”. Un dia a la setmana ve la infermera del CAP Drassanes. L’alumnat pot preguntar-li qualsevol tema que l’angoixi. Normalment les consultes tenen a veure amb preocupacions de l’edat; però, si es detecta algun problema una mica més seriós, ens posem en contacte amb les famílies. Les consultes són individuals i els orienten molt bé!

També participem en projectes d’aprenentatge i servei treballant amb la violència de gènere com a tema prioritari.

Formem part del projecte “Escoles sostenibles”, ara que tenim menjador, un compostador i un petit hort.

És fonamental el projecte “Prometeus” a batxillerat perquè motiva els alumnes i els ajuda a accedir a la universitat. Estan ben acompanyats en tot el procés de matriculació, de demanda de beques i durant els estudis universitaris.

Un altre suport són les mentories individuals del projecte “Rossinyol”, de la Direcció d’Immigració de l’Ajuntament de Barcelona, en què alumnes d’ESO i universitaris queden un cop a la setmana per fer activitats de lleure; i el projecte “Horitzons”, de la UPF, de suport a l’alumnat de batxillerat, que reforça les competències que es necessiten per continuar els estudis superiors.

Tenim altres programes, com l’“Apadrina el teu equipament” amb el Palau Güell i amb Memorial Democràtic, o programes de diversificació curricular amb l’entitat Impulsem.

En els treballs de recerca també participem a l’Expo-Recerca. L’any passat vam guanyar el premi en l’àmbit de ciutat amb un treball pràctic sobre l’elaboració de biodièsel a partir de diferents olis reciclats.

Als Jocs Florals Escolars també hi prenem part cada any. I en altres projectes com ara “Cinema en curs”, “De marxa... Fent esport!” i natació a Can Ricart… Nosaltres sempre estem oberts a tota l’oferta que ens ofereix el barri, que n’hi ha molta!

Com et sents com a directora?

Jo he començat aquest any, però duia una trajectòria en càrrecs directius com a cap d’estudis i com a coordinadora pedagògica. Tota la feina que fem no s’ha començat aquest any, ni molt menys, ja fa anys que es treballa en aquesta línia. Estic molt contenta del projecte d’institut, m’agrada i hi crec. També estic molt satisfeta de la resposta del professorat perquè em sento molt recolzada i això ho vull dir en majúscules. M’agrada treballar en equip i arribar a executar les actuacions consensuades.

M’agrada l’alumnat que tenim perquè té una riquesa impressionant. També us he de dir que em sento molt recolzada pel Consorci d’Educació de Barcelona, la Inspecció d’Ensenyament i el Districte de Ciutat Vella. Per exemple, se’ns ha concedit el projecte d’institut a temps complet i hem tornat a obrir el menjador aquí, al Milà, i en aquests moments es queden a dinar uns 35 alumnes. Aquest projecte concedeix beques menjador de tipus pedagògic, és a dir, l’alumne es pot quedar a dinar gratis si fa alguna activitat de tarda. Com a extraescolars oferim música, classes de reforç i ampliació, idiomes, pla de l’esport i club de lectura i, així, l’alumnat té una jornada fins a les 18.30 h. També els preparem per fer les Proves Cangur, una competició de matemàtiques que es convoca a tot Catalunya. El professor de música ha format una orquestra amb alumnat de 1r a 4t d’ESO i al final del curs es farà un concert.

Pensem que per als alumnes és molt bo que estiguin a l’institut a les tardes perquè aprenen, estan acompanyats i a les famílies els aporta més tranquil·litat.

Teniu alguna novetat més…? 

Sí, enguany, com a novetat ens hem obert a totes les xarxes socials (Instagram, Facebook, Twitter i canal de YouTube) i hem observat que arribem a molta més gent i les famílies n’estan encantades. I, d’altra banda, hem renovat la pàgina web perquè estigui actualitzada contínuament.

La Isabel ens ha fet arribar el seu entusiasme per l’educació, l’alumnat, el professorat i el barri del Raval. 

Mostra’n menys