“El petit rusc”: comerç de barri, aposta de futur i d'emprenedoria

Quan

02/01/2017

  • La botiga, oberta ara fa un any al cor de Sant Andreu, ven articles per a nadons i per a criatures més grans, junt amb activitats per a pares i infants. Un comerç que promou els valors de la família i l’educació. Premi Eixos Barcelona 2017 al talent jove. 

Ara fa un any, dues germanes, l’Anna Maria i la Sandra, van decidir obrir una petita botiga al cor de Sant Andreu –“El Petit rusc”- després d’estudiar a fons què podien oferir als seus clients que no es trobés a cap altre establiment del barri. Situada al carrer Rubén Darío, 27, a prop del carrer Gran de Sant Andreu, la botiga va obtenir recentment el premi “Eixos BCN 2017” al “talent jove”, atorgat per la Fundació Barcelona Comerç.

El premi reconeix el treball de comerciants associats als eixos comercials, com ara el de Sant Andreu en aquest cas, que siguin menors de 40 anys, hagin apostat pel comerç de proximitat com a projecte de vida, formin part del món associatiu del seu barri i que la seva experiència sigui font d’inspiració, atreviment, aposta de futur i emprenedoria. A més, es va valorar la “bona iniciativa d’integrar els valors de família, educació i lleure en un projecte de present i de futur”.

“Sant Andreu és molt especial. Als veïns els agrada molt anar a de compres per les botigues del barri”, coincideixen les dues germanes. És un dels motius pels quals van triar aquest lloc. L’altre es que a prop hi viuen els seus pares. “El petit rusc” és una botiga d’articles per a nadons i més grans, de 0 a 6 anys (i d’aquí a poc fins els 8 i 9 anys). Per a la criança sostenible. S’hi poden comprar joguines, moltes de les quals són fetes amb fusta, pitets, diversos productes de cosmètica o portanadons, per exemple. I a més, a la botiga hi fan activitats per a les criatures i per als seus pares. Per exemple, fan xerrades sobre lactància, psicomotricitat, música, alimentació... I les famílies hi participen. 

Experiència i l'ajut familiar 

L’Anna Maria ja tenia experiència amb el seu treball en una escola bressol del mateix barri, fet que li va servir d'orientació a l’hora de decidir-se per una activitat comercial concreta. La seva germana Sandra s’hi va sumar al projecte i amb l’ajut de les seves parelles i dels pares, van prendre la decisió de tirar endavant la seva idea. Van estudiar què li calia comercialment al barri i van descartar altres activitats, com ara alimentació, i en general aquell tipus de comerç que ja té una  gran presència al barri. A més dels valors de l’educació i de la família, hi van afegir també el fet que els productes a la venda fossin ecològics, artesanals i si poden estar fets en proximitat, millor.

“Creiem que necessitem un canvi en l’educació, que les eines de joc han d’anar més enllà de prémer botons i mirar què passa, sinó que cal promoure la imaginació”, diu l’Anna Maria sobre els valors que promouen.

Primer van formar la seva clientela amb veïns de Sant Andreu. El fet de ser actives en el món de les xarxes socials i per les activitats que hi fan els va fer guanyar-se clients d’altres ciutats veïns, com ara Badalona o Ripollet. Mentrestant, en el dia a dia, com elles subratllen, s’han dedicat a crear vincles personals amb tots els seus clients, que són sobretot les mares dels nens. Un comerç de barri, de proximitat, que gràcies a la xarxa i al boca orella, han començat a ampliar el seu radi d’influència.

I només porten un any treballant-hi. Per això, quan se les pregunta pel futur, el primer que destaquen és la satisfacció d’haver arribat a on són en aquests moments. Tenen molt clar que el seu negoci i la seva activitat laboral com a comerciants forma part d’un projecte de futur. “Nosaltres no estem aquí per provar-ho, per intentar-ho, sinó que tenim la idea de continuar-hi treballant molts anys. Fins a jubilar-me!”, apunta l’Anna Maria. El premi? “Una sorpresa! No ens ho imaginàvem”, diuen.