Festa del comerç: lliurament dels Premis Comerç de Barcelona 2017 - 20a edició

Fa just 20 anys, el 1997, es va fer a Barcelona la 1a edició dels Premis Comerç, també coneguts com “Barcelona, la millor botiga del món”. Va ser una iniciativa que naixia del món del comerç barceloní perquè es valorés i es reconegués  l’esforç dels comerciants en favor de la innovació, la regeneració i la seva empenta en un sector econòmic cabdal per l’economia de la ciutat. Val a dir que el pes del comerç minorista en el conjunt de l’economia barcelonina es del 31,4%. L’Ajuntament d’aleshores va recollir el guant i va organitzar un lliurament de premis que fins avui és un homenatge al comerç i als comerciants barcelonins. La festa del comerç de Barcelona.

Transcorreguts vint anys, el comerç, com altres sectors econòmics, han viscut grans canvis, motivats per exemple per l’obertura durant aquells anys de grans superfícies comercials o, avui, per les innovacions tecnològiques, sobretot en el camp de la comunicació i la informació. Actualment, les aplicacions (app’s) als dispositius mòbils permeten a molts usuaris conèixer a través del seu telèfon mòbil la ubicació d’una botiga, els seus producte, promocions, activitats amb els clients, poden també contactar-hi, i a més, compartir amb altres persones la seva experiència. El 1997, la xarxa Internet començava a prendre volada.

Al govern de l’Ajuntament de Barcelona de finals dels anys 90, el responsable de la Direcció de Comerç, Albert González, posava fil a l’agulla per fer possible el lliurament dels premis. Administració i comerciants exploraven totes les vies possibles per dinamitzar comercialment la ciutat. Ja feia temps, no obstant, que moltes associacions de comerciants, feien activitats de dinamització comercial als barris. Després promourien la creació dels actuals Eixos Comercials. L’associacionisme era incipient en altres casos. I la idea de fons, per part de l’Ajuntament, era i continua essent, promoure la importància que per al sector té l’associacionisme com a mesura per defensar i promoure el comerç de proximitat, una idea que va més enllà de les compres, amb l’argument que el comerç de proximitat –botigues i mercats, per exemple- no només creen riquesa econòmica sinó que contribueixen a crear relacions socials en els barris. Lligams.

Avui dia, comerciants i administració segueixen treballant en noves experiències que potenciïn el comerç de proximitat, en accions que involucrin altres sectors considerats estratègics de la ciutat, per exemple, la cultura i el turisme, i obtenir  nous beneficis d’aquestes relacions per al sector i per als ciutadans .

I la festa segueix. Vint anys després. La sala Oval del Museu Nacional d’Art de Catalunya, que ja va ser l’escenari del lliurament dels premis ara fa 10 anys, va tornar a ser l’espai escollit per a la 20a edició, amb la presència de comerciants premiats a les anteriors convocatòries, representants de les associacions comercials i entitats de la ciutat, i del govern municipal barceloní. Torna a ser un reconeixement als comerciants i una trobada en què es fan relacions –networking.  

Guardonats de la 20a edició del “Premi Comerç de Barcelona” 2017

“Comerç innovador”

El premi va ser per a “Etnia”, una firma catalana que dissenya i fabrica ulleres, nascuda el 2003 i amb vocació internacional. Disposa de 7.000 punts de venda arreu del món. Amb la seva botiga insígnia a Barcelona fa una aproximació al retail.  El jurat ha destacat aspectes com la innovació en el punt de venda, la projecció internacional amb un concepte de “retail” unic, junt amb la recuperació d’un edifici modernista que ara és la seu de la firma i que contribueix a dinamitzar l’espai urbà i comercial del Born.

El jurat va fer una menció especial a “Sephora” pel seu desenvolupament del concepte “Store”, únic i pioner, a Barcelona, i per entendre que aquesta aposta per la ciutat li dóna una projecció que suposa la innovació constant en el comerç, l’experiència global té el client en el punt de venda i la seva projecció més enllà de l’establiment, a més de la dinamització que suposa per a l’àmbit comercial de l’eix Pelai-Rambles.

“Comerç Col·laborador”

En aquesta modalitat del premi aquest any el jurat va decidir atorgar un reconeixement especial als mercats, eixos, associacions i establiments comercials de la ciutat “per la seva aposta de valentia, fermesa i solidaritat mostrada arran dels atemptats del passat 17 d’agost”. El premi s’ha atorgat com a reconeixement als treballadors i treballadores de les botigues que van ser a la Rambla i van mostrar la seva solidaritat, i també als que l’endemà van tornar a obrir les seves portes per restablir la vida normal de la ciutat i transmetre el missatge que “Barcelona no té por”.

Representants dels negocis inclosos dins l’entitat Amics de la Rambla, del Mercat de la Boqueria, de l’Associació Comerciants de la plaça Reial i de Fem Raval, de la Federació Comerciants del Raval, de l’Eix Raval, Barnacentre, Pelai centre, plaça universitat i rodalies, i El Corte Inglés, van recollir una menció especial.

Premi “Albert González”

L’establiment “Cottet”, dedicat a l’òptica i audiometria, es va endur el premi “Albert González a la tasca de contribució a la promoció i el coneixement del comerç de la ciutat” per la seva trajectòria de més de 100 anys d’implicació empresarial que segons el jurat ha contribuït a la dinamització comercial de la ciutat des de la botiga de l’avinguda de Portal de l’Àngel, amb el seu conegut termòmetre a la façana, i per l’obertura de la nova botiga insígnia -“flag ship”- de la Diagonal.

“Comerç de proximitat”

La botiga “El Colorao” va obtenir el premi que reconeix la iniciativa empresarial amb productes originals en aquest cas al barri del Guinardó. El jurat ha valorat  l’aposta de l’establiment per un barri que s’està recuperant comercialment. La botiga fa del mobiliari antic una oportunitat per presentar els seus productes amb un aire innovador, a més d’haver creat una xarxa de relacions amb artesans locals, escoles, llars d’infants, associacions i iniciatives comercials de l’entorn.

“Comerç Sostenible”

“L’Estoc” va guanyar el premi amb el qual es valora la contribució d’un establiment comercial a una economia més circular a través de la reutilització de materials en el procés que aquesta firma fa amb la producció de mobles i objectes de disseny. També se subratlla el valor afegit social que aporta la botiga amb la inclusió de persones amb discapacitat intel·lectual perquè puguin desplegar la seves habilitats i aconseguir fer un producte original, de qualitat i respectuós amb el medi ambient.

Premi Mercats de Barcelona

Pel que fa als Premis Mercats de Barcelona, l’Associació de Venedors del mercat del Ninot va guanyar el guardó a la millor iniciativa col·lectiva. El jurat va reconèixer els actes promocionals organitzats de de la inauguració del mercat, que inclou tant l’anomenada “Aula Cuina” com el seguit d’actes fets durant tot l’any. Va recollir el premi el president de l’associació Eduard Escofet.

La millor iniciativa individual en mercat va ser per a Soler Capella Carnissers, una empresa familiar de llarga tradició que va per la tercera generació, amb un establiment que s’ha especialitzat en carn de cavall i poltre, un producte que selecciona directament de proveïdors del Pallars i la Cerdanya. Van recollir el premi els germans Joan Antoni, Maria Carmen, Sebastià i Sergio.