L’Eix Fort Pienc vol implicar tot el barri en el projecte “Donem-li la volta a la moda”

Quan

16/03/2018

  • El projecte de Upcycling Barcelona i l'eix comercial Fort Pienc és guanyador del Premi 8 de Març Maria Aurèlia Capmany, que aquest any ha tingut com a eix ”Desvestint el gènere: estètica i representació cultural del gènere’.

 

“Donem-li la volta a la moda. M’agrada, m’agrado, jo decideixo” és el lema del projecte de l’Eix Comercial Fort Pienc i l'associació Upcycling Barcelona que va guanyar recentment la XXXII edició del premi 8 de Març Maria Aurèlia Capmany 2018, dotat amb 15.000 euros. Amb aquesta iniciativa, l’eix Fort Pienc, amb la col·laboració d’entitats del barri, promourà un projecte de moda sostenible que planta cara als estereotips tant de gènere com d’edat i d’origen i vol capgirar el concepte d’estètica. 

Darrera de la idea de fer front als estereotips i prejudicis que perpetuen les desigualtats, principalment de la dona, els comerciants de l’eix també tenen la voluntat de conscienciar sobre la petjada ambiental de la moda, fomentar un consum responsable que eviti el malbaratament de molts productes que podrien reciclar-se i promoure noves tendències de moda alternativa, que ja són emergents, basades en la reutilització.

Ara fa un any, els comerciants de Fort Pienc i l’associació Upcycling van coincidir en una campanya de sensibilització al barri. Com que el tarannà de l’Eix comercial és involucrar el màxim d’entitats i associacions del barri en totes les activitats que s’organitzen, es van posar mans a l’obra i van obtenir el suport del Centre Cívic Ateneu Fort Pienc i les biblioteques Fort Pienc i Arús. D’aquestes accions va sorgir l’embrió de la iniciativa guanyadora aquest any del premi 8 de Març.

ADN social de l'eix comercial

“La part social de les activitats que fem des de l’Eix Comercial és molt important, forma part del nostre ADN”, subratllen el president i el secretari de l’Eix, Juanjo Peña i Marcos Peña, respectivament.  Amb la satisfacció pel premi rebut i a partir del que van proposar en el seu projecte, ja estan treballant en l’organització de les activitats, que es faran al llarg d’una setmana en què la data clau és el pròxim 20 d’abril, tot commemorant el Fashion Revolution Day. Un esdeveniment internacional en què es recorden fets del 2013, quan es va ensorrar l’edifici Rana Plaza a Bangladesh, que acollia en el seu interior diverses fàbriques tèxtils que subministraven productes a cadenes internacionals. Una tragèdia que va causar la mort de 1.138 persones.

La participació d’entitats en les iniciatives de l’Eix Fort Pienc ja ve de lluny i per això col·laboren amb associacions com ara ACCEM –una ong que presta atenció i acompanyament a persones que es troben en situació o risc d’exclusió social i desenvolupa accions per millorar la qualitat de vida dels refugiats- o Mescladís –iniciativa d’economia solidària que treballa per generar oportunitats per a persones amb dificultats per accedir al mercat laboral. Amb “Donem-li la volta a la moda”, els comerciants es proposen ampliar l’abast de la col·laboració i participació d’entitats i associacions de tot el barri. Les escoles, també. Cal destacar que l’eix comercial de Fort Pienc està format per més d’un centenar de socis, el 31% dels quals són d’origen asiàtic, i pels paradistes del mercat dels Encants

La idea principal del projecte “Donem-li la volta a la moda. M’agrada, m’agrado, jo decideixo” és l’organització d’una a setmana de la moda diferent que ajudi a repensar els cànons coneguts i ajudi a mostrar bones pràctiques de moda sostenible i més igualitària en termes de gènere, edat, orientació sexual i origen. Mostrar al públic que existeix una altra moda, amb gustos per a tothom i que la bellesa la pot expressar cadascú a la seva manera. Aquí entra en joc l’associació Upcycling, que promou la creativitat en la roba vella i busca trencar amb els estereotips en la moda, per exemple, amb la creació de peces diferents a les que es poden trobar a les botigues.

Les activitats principals durant la setmana (del 16 al 20 d’abril)

  • Gran desfilada de moda sostenible amb dissenys a partir de materials reciclats i “genderfluid” (estil que fuig d’encasellar la roba segons segregacions sexistes),  creats per professionals de la moda Upcycling i estudiants de les escoles de disseny i patronatge del barri i de la ciutat.
  • Desfilada de roba tradicional d’alguns dels països on la gran indústria hi produeix. La idea que es persegueix és sensibilitzar sobre l’impacte humà i ambiental de la moda. Hi participaran entitats que representen a comunitats d’origen asiàtic a Barcelona. Els i les models seran persones reals: altes i baixes, de talles grans i petites, nois i noies, transsexuals, joves i no tan joves, per exemple.
  • Trobada d’artesania tèxtil a la plaça de Fort Pienc: mostrarà producció tèxtil d’economia social i solidària o que utilitza l’artesania tèxtil com a mitjà d’expressió artística i de denúncia.
  • Taula rodona sobre la psicologia de la moda adreçada als dos centres educatius de secundària a Fort Pienc: Fort Pius i Ramon Llull.
  • Taller de reciclatge de roba amb patrons retallables per a nens i nenes d’educació primària amb la participació de l’AMPA de les dues escoles públiques del barri, a càrrec de dissenyadores de l’associació Upcycling i amb un format lúdic. La idea és crear una reflexió sobre la segregació sexual i els estereotips de la moda infantil. També hi haurà una exposició de ninots al vestíbul del Centre Cívic.