Barcelona encara la recta final per ser la capital europea del comerç de proximitat

S’ha presentat oficialment a la Unió Europea la candidatura unitària de Barcelona a Capital Europea del Comerç de Proximitat per al 2026, abanderada conjuntament per l’Ajuntament de Barcelona i les entitats i organitzacions del sector del comerç local de la ciutat

..
07/10/2025 - 13:21 h - Comerç i mercats

Barcelona aspira a convertir-se en la primera capital europea del comerç de proximitat. Per fer-ho, s’ha presentat la candidatura oficial de Barcelona en un acte unitari, que haurà d’avaluar la Comissió Europea abans de finals d’any, amb l’objectiu de poder començar amb les accions de capitalitat des de la ciutat escollida el febrer de 2026. Durant l’acte, l’Ajuntament ha acollit una trobada de representants institucionals, d’entitats i organitzacions del sector del comerç que refermen el suport a la candidatura de Barcelona a convertir-se en la primera Capital Europa del Comerç de Proximitat.

Un model comercial únic

La reunió ha estat presidida per l’alcalde de Barcelona, Jaume Collboni, juntament amb la tinenta d’alcaldia de Promoció Econòmica, Restauració i Mercats, Empresa i Treball, Raquel Gil, i la comissionada de Promoció Econòmica, Comerç i Restauració, Nadia Quevedo. En l’acte, l’alcalde ha destacat l’ampli suport que ha rebut tant del sector com per part de diferents àmbits la candidatura de ciutat i ha fet valdre que “Barcelona reivindica els eixos comercials i els comerços per la vitalitat i dinamisme, la cohesió que generen i el compromís social del sector”.

Per la seva part, la tinenta d’alcaldia Raquel Gil ha explicat que a Barcelona “tenim una bona candidatura, que a més la reforça el fet que tingui consens polític, consens amb les administracions i consens amb el sector comercial”. “Tenim un llegat, hem generat una xarxa, una manera de treballar, hem posat en comú projectes i hem posat en comú objectius i això”-ha remarcat Gil-, “si tenim la capitalitat, ens ajudarà a fer-ho més ràpid i a desenvolupar-ho d’una manera més potent, i si no, haurem de continuar treballant com a ciutat perquè els reptes del comerç existeixen, la xarxa també de treball existeix i el que volem també és que hi hagi aquesta visibilitat a través d’aquesta capitalitat del model”.

Qui impulsa la iniciativa?

La iniciativa de la capitalitat europea del comerç de proximitat és una iniciativa impulsada per Barcelona Comerç i Vitrines d’Europa, aprovada pel Parlament Europeu el 2023, i oberta des del mes de juliol d’enguany a la participació de totes les ciutats de la Unió Europea. Barcelona vol ser-ne la primera seu i aporta una candidatura on presenta els seus principals punts forts i bones pràctiques.

L’acte unitari de presentació de la candidatura de Barcelona a capital europea del Comerç de proximitat ha comptat amb l’assistència, com a representant de la Unió Europea, de Sergi Barrera, cap de l’Oficina de la Unió Europea a Barcelona; en representació de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), Víctor Álvarez; i Josep Pena, en representació de la Diputació de Barcelona. Per part de la Generalitat de Catalunya, hi ha assistit Lorena Elvira, Secretària General de Unió Europea i Acció Exterior; Anna Maria Franco, subdirectora general de Comerç; Marta Angerri, directora general de Comerç; i Moisés Rodríguez i Marta Raurell, del Consorci Comerç, Artesania i Moda (CCAM).

També han participat de la trobada representants de Barcelona Oberta, Foment Comerç, Barcelona Oberta, el Consell de Gremis de Comerç, Serveis i Turisme, PIMEC i PIMEC Comerç, Comertia, de la Federació  de Mercats Municipals de Barcelona (FEMM), Agrupament de Botiguers i Comerciants de Catalunya; i representants i regidors dels grups municipals de Junts, BComú, ERC i PP.