Xavier Cottet: “la digitalització del comerç és una excusa per canviar”

Quan

17/01/2018

  • La implicació empresarial i la contribució a la dinamització comercial de Barcelona per part de la família Cottet des que va obrir a la ciutat la seva primera botiga el 1902 li ha fet merèixer el guardó “Albert Gonzàlez” dels Premis Barcelona Comerç en la seva darrera edició. Analitzem els reptes, avantatges i desavantatges que viu el comerç amb el rerefons de la digitalització i el comerç electrònic.

La digitalització del comerç com a excusa per canviar un model. Aportar solucions a les necessitats del consumidor i anar més enllà, diferenciar-se. Considerar una oportunitat les circumstàncies actuals, en què s’analitza i es debat l’impacte del comerç electrònic en els establiments físics o offline. Fer front a reptes com ara convèncer els barcelonins de la vàlua del comerç que hi ha als carrers de la ciutat i pensar que no hi ha res immutable. Que tot canvia i que cal adaptar-se. Aquestes són algunes de les reflexions davant del present i del futur del comerç de Barcelona que subratlla Xavier Cottet, director general de Cottet Òptics, vicepresident de l’associació comercial Barcelona Oberta i membre del comitè executiu de Barcelona Shopping City de Turisme de Barcelona. 

Hi ha comerços, negocis, marques que són per dret propi una institució barcelonina. És el cas de l’òptica Cottet, ensenya comercial des de 1902, visible al mateix centre de la ciutat amb el seu emblemàtic termòmetre a la façana de Portal de l’Àngel. El jurat dels Premis Barcelona Comerç en la seva última edició va acordar atorgar a la família Cottet el premi “Albert González” a la tasca de contribució a la promoció i el coneixement del comerç barceloní.  

Parlar de dinamisme comercial barceloní, per a Xavier Cottet, és recordar el bon posicionament comercial de Barcelona arreu del món, que va arribar a assolir el segon lloc del rànquing mundial com a ciutat de compres, el fort atractiu que genera com a destí turístic i el valor dels ingressos econòmics que suposa el turisme per a la riquesa i el benestar de la ciutat. Emprendre és vital, i com a mostra, assenyala l’èxit de Barcelona Activa com a incubadora d’emprenedors, un model que altres ciutats de l’Estat han fet seu, junt amb l'altre èxit que el seu entendre representa la col·laboració pública i privada a l’hora de posar en marxa iniciatives a la ciutat.

Actualment, els experts analitzen l’impacte del comerç electrònic, amb elevats creixements cada any, per sobre del 20% a tot l’Estat, i posen sobre la taula la necessitat dels establiments físics de vèncer la resistència al canvi per la transformació digital, amb uns canvis en els processos interns i augmentar la formació. La creació d’experiències per al client, tant a l’establiment com al canal digital, la personalització del producte, crear una relació omnicanal amb els clients per afavorir la connexió del client amb la marca o negoci, són algunes de les propostes a curt termini.

“Són dos mons paral·lels, que en algun moment s’ajuntaran, però diferenciats. L’avantatge d’internet és que no és una evolució, sinó una disrupció”, assenyala Xavier Cottet, a qui li agrada considerar les crisis com a oportunitats. Posa un exemple de diferenciació dels negocis off i online: empreses amb molts anys d’experiència tenen molt menys informació dels seus clients que altres empreses creades fa només dos anys i que venen el mateix producte. “Hem d’aprendre molt dels nous emprenedors. Nosaltres, amb anys d’història comercial, veiem com els nous emprenedors són enginyers, i què hem de fer? Contractar-los. Evolucionar”, assenyala.

La digitalització dels negocis

“És una excusa per canviar. El comerç ha de ser com la indústria que abans hi havia a Barcelona, pensar que tenim la oportunitat d’anar arreu del món a vendre els nostres productes”, assegura. A l’altra banda de la balança, hi ha la competència que suposa per als establiments físics un negoci online que ven productes a qualsevol hora del dia, amb el que es pot contactar des de qualsevol lloc amb una connexió a Internet, i que no ha de fer front als costos estructurals que tenen les botigues al carrer.

Cottet és de l’opinió que el comerç electrònic transformarà alguns negocis físics, que poden desaparèixer, i també afectarà les pròpies ciutats. Explica com als Estats Units, els centres comercials situats a les rodalies de les ciutats estan experimentant actualment tancaments sobtats “perquè no aporten res”, puntualitza. Així que part de les solucions passen per aprendre del que és nou, tenir-ne informació i saber-la analitzar però sobretot pensar més que mai en les necessitats del client i donar-los solucions, aportar alguna cosa més que la resta de propostes.

Reptes del comerç barceloní

A més de les accions a emprendre en el terreny de les estratègies comercials i de màrqueting, de l’abast de la digitalització, per al directiu barceloní hi ha altres reptes al quals s’ha de prestar atenció: primer, convèncer els barcelonins que “el comerç és el millor amic que poden tenir, perquè el seu mode de vida continuï essent tan bo com fins ara”. I ho argumenta amb fets, que no per coneguts deixen de tenir el seu valor, com ara que el comerç dóna seguretat al carrer, il·luminació, neteja, dóna vida: “Una ciutat sense comerços es mor”.

Segon repte: “entendre que les ciutats estan vives i pensar que intentar preservar un barri perquè no canviï és impossible, que el constant canvi és una realitat”. Què ha de fer el comerciant? “S’ha d’acostumar a canviar, a canviar la botiga, de lloc, a moure’s, a tancar una botiga en un lloc i a obrir-la en un altre barri, i que això entra en la normalitat”.

Personalització i el valor dels professionals

Xavier Cottet és un home optimista. Prefereix veure l’ampolla mig plena. En el seu negoci, Cottet Òptics i també Àudio, amb 48 botigues obertes principalment a Catalunya, els valors que segueix promovent són els de la proximitat i la qualitat. A la xarxa, té també la seva botiga on line. Sigui en l’àmbit digital o el presencial, creu que la personalització del producte és una fórmula per a l’èxit i apunta finalment que, des de la seva experiència, la botiga al carrer sempre tindrà un racó perquè hi ha molts productes que necessiten de l’ajuda d’un professional per facilitar als clients la seva compra.

 

Xavier Cottet amb el guardó del Premis Comerç Barcelona
L'emblemàtic termòmetre de l'Òptica Cottet al Portal de l'Àngel
Imatge d'arxiu de l'establiment cedida per Cottet Òptics
Òptica Cottet
Imatge d'arxiu de l'establiment cedida per Cottet Òptics
Òptica Cottet
L'emblemàtic termòmetre de l'Òptica Cottet al Portal de l'Àngel
Imatge d'arxiu de l'establiment cedida per Cottet Òptics

Enllaços i materials relacionats