Comerç jove de tota la vida

El teixit comercial de la ciutat és una realitat dinàmica que evoluciona al ritme dels nous temps. En aquest mosaic ple de varietat, emergeixen iniciatives guiades per persones joves que revifen el comerç de tota la vida o creen productes i serveis nous. Aquests projectes aposten per valors com la sostenibilitat i l’arrelament al territori i, al mateix temps, són capaços de satisfer les necessitats de la clientela amb un toc d’originalitat.

Qui diu que el comerç tradicional està renyit amb la joventut? A Barcelona, hi ha moltes experiències que demostren el contrari. A continuació, coneixerem els secrets d’un vidrier artesanal, un comerç centenari que s’ha adaptat als nous temps, una botiga de moda vegana i un obrador de dolços d’artista.

Especialistes en vidre

En Ferran Collado representa la quarta generació d’una empresa de vidriers que es manté a un barri de forta tradició industrial com Sants. Vidres Collado és una empresa familiar que treballa el vidre de manera artesana i obté peces exclusives per a grans empreses de perfums, caves, mobiliari o il·luminació.

La seva forma d’innovar és treballar pràcticament igual que al 1920, quan el rebesavi d’en Ferran, l’Antoni Collado, va començar a aixecar l’empresa. L’únic que han incorporat ha estat alguns materials que han evolucionat tecnològicament, com les pegues i els abrasius.

El punt fort de Vidres Collado és l’especialització. “Podem fer tot el que vulguem amb el vidre perquè coneixem el material i cadascú està especialitzat en una branca: bufar, treballar el vidre pla, miralls, tallar...,” explica en Ferran Collado. L’únic que potser el preocupa una mica és la formació: “és un ofici dur, no hi ha escoles i tot ho has d’aprendre per herència”, afirma.

Prismàtics ‘on-line’

Un altre comerç emblemàtic de Barcelona que el 2016 ha bufat 90 espelmes és Raig. Durant 86 anys, aquesta botiga especialitzada en telescopis i prismàtics va estar ubicada a la cèntrica cantonada de Pelai amb Rambla, donant servei als amants del firmament, una afició molt arrelada a Catalunya. D’un dia per l’altre, però, va desaparèixer, i quan tothom pensava que havien abaixat la persiana es va saber que la tercera generació del negoci familiar, els germans Serra, havien traslladat Raig al veí carrer de Consell de Cent.

Al marge de productes per a l’observació de les estrelles, Raig fa dècades que comercialitza també instruments meteorològics, una altra afició ben nostrada, així com lupes, binocles, brúixoles, microscopis..., fins a 2.000 productes diferents per observar i mesurar.

El punt fort d’aquest negoci és, segons en Carlos Serra, actual copropietari, “la diferenciació de productes i el servei al client”. El relleu generacional i canvi d’ubicació han obert una nova etapa a Raig. A la botiga de Pelai, hi compraven molts turistes i passavolants, cosa que no succeeix al nou local. És per això que els nous responsables estan invertint per guanyar la partida en el món on-line i ser un referent a Google. El repte no és menor, però manllevant la frase de Tsiolkovski que van usar a l’esdeveniment de celebració pel seu 90è aniversari: “Els impossibles d’avui seran possibles demà”.

Moda vegana

Amapola, una botiga de roba ubicada a la Vila de Gràcia, també ofereix productes d’alta qualitat. El fet diferencial, però, és que tots els productes s’han utilitzat sense explotar els animals: el veganisme aplicat a la roba i al calçat. Per tant, tots els productes són lliures de pell, llana, plomes o seda. “Actualment, existeix la tecnologia necessària per crear calçat o bosses amb materials alternatius de molta categoria i, a més, fets de forma sostenible”, reflexiona la Raquel Passola, impulsora de la botiga.

La botiga dóna servei a un sector creixent de població que cada cop més reclama productes sostenibles. Es tracta d’una innovació guiada per l’ètica, que també converteix Amapola en alguna cosa més que un comerç.

Llaminadures úniques

Finalment, ens centrem en productes efímers, com ara les llaminadures, com les que elaboren els artesans del sucre, Çukor. No fan servir ni ous ni farina, però obtenen unes peces úniques que no tenen res a veure amb els productes industrials. Llaminadures per assaborir com a moments únics i de durada determinada. El projecte també havia de ser efímer: va néixer com a pop-up store (botigues amb data de caducitat que lloguen un local per vendre les seves creacions durant uns quants dies), però l’èxit de la iniciativa va fer que adquirís caràcter permanent i del barri de Gràcia es traslladessin a un local propi al Gòtic.

Çukor es va crear amb l’únic objectiu que els seus fundadors, en Péter Nagy, en Jabier Poveda i en Manuel Abraham es divertissin i provessin receptes de dolços que tastaven en els seus viatges. En molt poc temps, però, han passat de tenir un obrador on produïen els seus caramels a vendre una gran varietat de llaminadures, oferir tallers oberts per a famílies i adults, crear dolços personalitzats, etc.

“Saber gastar bé els recursos i treure profit del que un mateix i els teus amics saben fer” són algunes de les claus de l’èxit comercial de Çukor, segons Nagy. Si una cosa ha après aquest hongarès resident a Barcelona és que una botiga no solament té un retorn comercial, sinó també “humà i emocional”. Ara, els creadors de Çukor confien que aviat es consolidi econòmicament el projecte perquè tornin a tenir temps de materialitzar noves idees que els ronden el cap. 

Dolços artesans, roba vegana, instruments meteorològics de tota la vida o vitralls únics són només alguns dels productes que joves comerciants de Barcelona ofereixen a la seva clientela, una varietat que demostra que el teixit comercial de la ciutat està més viu que mai.