“Apostem pel talent made in Barcelona i promovem el talent quilòmetre 0”

Maite Guillem, responsable de B de Barcelona, és una de les guardonades amb els Premis Comerç 2016 atorgats el 2 de novembre. Ella i els responsables dels establiments premiats expliquen en què consisteix la seva feina i què ha significat aquest reconeixement.

Tots els establiments guardonats el dia 2 de novembre amb els Premis Comerç 2016 destaquen per ser projectes que han perseverat en la seva aposta per la proximitat i per dur a terme la seva feina amb il·lusió, empenta i ganes de seguir aportant coses noves al comerç barceloní. La crisi econòmica no els ha fet defallir en la convicció d’estar desenvolupant projectes i idees de qualitat. Malgrat que tenen característiques diferents −alguns amb negocis que fa dècades que existeixen i altres tot just fen les seves primeres passes−, per a tots suposa la confirmació i l’alegria d’estar fent les coses bé. Els premis Comerç, que inclouen vuit categories i tres mencions especials, volen donar a conèixer projectes que impulsen idees comercials enriquidores. Innovació, proximitat, respecte per les tradicions i pel medi ambient o implicació amb l’entorn social són alguns dels elements que els caracteritzen.

 

Per anar a la plana Premis Comerç 19a edició, fes clic aquí

1a edició Premi Comerç

Aposta continuada per la proximitat

El premi a la iniciativa comercial innovadora de l’any l’ha rebut l’establiment B de Barcelona, especialitzat en disseny fet per artistes locals i que vol “promoure el talent quilòmetre zero”. Per a Maite Guillen, que té l’establiment a l’Avinguda Gaudí, entre la Sagrada Família i l’Hospital de Sant Pau, a la ciutat hi havia “una mancança d’un souvenir menys tradicional”, per això volia apostar “pel talent made in Barcelona” des de diverses disciplines. També incideix en la proximitat i en els lligams entre els comerciants nascuts a Barcelona i els nouvinguts.

 

I del reconeixement individual a un reconeixement col·lectiu. A l’Associació de Comerciants Eix Fort Pienc se l’ha distingit amb el premi al comerç col·laboratiu. Joan Farré, el seu president, declara que tenen com a objectiu cohesionar els propietaris i establiments de la zona, i apropar distàncies culturals i entre sectors. És per aquest motiu que l’associació, tot i que encara és una entitat molt jove, vol convertir-se en referent per seguir “promovent el comerç, les entitats i els oficis” del barri.

Atenció a la sostenibilitat

Pel que fa a la categoria de sostenibilitat mediambiental en el comerç, la botiga guardonada ha estat El Safareig, especialitzada a garantir que l’ús de productes de neteja −domèstica o personal− no sigui un greuge ecològic; els seus productes estan pensats especialment per a qui es preocupa per no contaminar amb productes agressius i també per a aquelles persones que pateixen sensibilitats químiques. Merche Mora i Marc Covelo, que són l’ànima de la botiga, destaquen que cada vegada tenen més clientela amb aquest tipus de problemes, persones que fins i tot necessiten enviaments a casa. “Creiem fermament a millorar la qualitat de vida de la gent amb l’ús diari de productes naturals”, asseguren.

 

També es preocupa pel medi ambient Cal Romesco, una botiga sorgida al Centre Especial de Treball (CET) d’AREP, una associació per a la rehabilitació de les persones que pateixen trastorns mentals. Han rebut el guardó a la sostenibilitat social en el comerç perquè ofereix oportunitats laborals, prioritza els proveïdors de l’economia social solidària i garanteix una selecció de productes ecològics de proximitat. Josep Castells, des de la botiga, al passeig Maragall, comenta que vol “marcar la diferència” amb un producte ecològic, pròxim i provinent de l’ESS. “En el futur, ens agradaria mantenir aquesta botiga original com a escola-taller i obrir altres espais a la ciutat. Idealment, a mercats municipals, perquè lligaria molt bé amb l’esperit del nostre projecte”.

Qüestió de confiança

El premi Albert González a la contribució a la promoció i coneixement del comerç de la ciutat ha anat a parar al barri de Sants, a Teixits Padua, un gran exemple de comerç de barri i familiar que porta tres generacions treballant de valent per mantenir la millor atenció. “La nostra filosofia és transmetre la màxima confiança a la clientela”, explica David Martínez, nét del fundador de l’establiment. I continua: “Vénen expressament a casa nostra, pel tracte i per l’article propi”. La voluntat de mantenir aquesta essència, la dels comerços més veterans, la comparteix amb els establiments Loisaida i Casa Perris, guardonats tots dos amb el premi a l’establiment comercial.  El primer és una botiga que fa onze anys que treballa per tenir una ànima pròpia i treballar des de l’exclusivitat i la memòria. El segon, Casa Perris, va ser una aposta per no deixar que desaparegués un local antic que segueix les tradicions del comerç de fa cent anys, i reconvertir una botiga de venda al major a una al detall, sempre amb l’atenció i el saber fer característics. 

Fer de llibreters amb la tecnologia del segle XXI

El premi al comerç cultural de proximitat ha estat per Personal Book, una llibreria amb un ampli catàleg de llibres de primera i segona mà que no se centra en les novetats, sinó que s’esforça per trobar les obres més singulars i tot sovint difícils de localitzar. Andrés Rodríguez, un dels responsables de l’establiment, explica el valor del seu negoci: “Fem la feina dels llibreters antics amb la tecnologia del segle XXI: ajudem a trobar llibres de tot tipus fins i tot obres autoeditades, intentem superar les barreres entre primera i segona mà i establir complicitats i col·laboracions amb el barris, a la frontera entre Nou Barris, Horta i Sant Andreu”.  El premi, per a ells, és un “reconeixement a una feina que moltes vegades no és fàcil” així com “un gran impuls per seguir endavant”.

 

Les mencions a la millor iniciativa col·lectiva i particular han estat per l’Associació de Venedors del Mercat de Sants, que durant anys han viscut unes intenses obres en el seu territori, i per a la Bacallaneria Perelló del Mercat del Ninot, un comerç ple de tradició familiar i passió per la gastronomia. D’una banda, Paco Leyva, president de l’Associació de Venedors del Mercat de Sants, explica les condicions especialment dures que han suposat les obres al barri. “Totes les infraestructures implicades i el llarg temps que ha comportat la seva construcció, ha suposat un enorme esforç col·lectiu per part de tots els venedors del mercat —assegura— que vam posar en marxa un projecte de comunicació i social per tirar endavant, malgrat la situació econòmica adversa i l’aïllament que vam patir”, conclou. D’altra banda, Ricard Perelló de la Bacallaneria apunta quina és la singularitat d’una parada com la seva: “La rellevància del nostre producte és l’aposta gastronòmica per un gust, unes qualitats d’aquest peix, que són úniques. Volem continuar la nostra tradició en un dels mercats emblemàtics de Barcelona. Ens hi sentim molt còmodes, perquè la suma de tots els paradistes és qui dóna força al Ninot”.

 

Els premis han reconegut també la figura d’ Eleuterio Galinsoga, antic president de l’Associació de Venedors del Mercat de Sants. S’ha valorat la seva trajectòria professional i la seva contribució i foment del mercat municipal en tots els seus àmbits. 

Enllaços i materials relacionats