Així funciona Merco, l’aplicació guanyadora del I Hackató de Comerç de l’Ajuntament de Barcelona

24/02/2021 - 12:14 h

DIGITALITZACIÓ. Conversem amb Rubén Heras, cofundador de Mobility Software Solutions i membre de l’equip de Merco, l’aplicació guanyadora del I Hackató de Comerç que busca acostar el comerç de proximitat al món digital.

Oferir al comerciant una forma senzilla, econòmica i còmoda de començar a vendre també a través de les pantalles. Aquest és l’objectiu que va fer néixer Merco, l’aplicació dissenyada per Mobility Software Solutions i que el mes de juny es va convertir en el projecte guanyador del I Hackató de Comerç organitzat per l’Ajuntament de Barcelona. Ara, i gràcies a l’empenta econòmica de 10.000 euros que va rebre amb el guardó, l’aplicació ha sortit al mercat. Per conèixer-ne els detalls, conversem amb Rubén Heras, cofundador de l’empresa i membre de l’equip de Merco.

Han dissenyat una aplicació per ajudar els comerços a fer el salt al món digital. Com va néixer el projecte?

Ens vam adonar que els petits comerços de la ciutat tenien una gran necessitat: amb la pandèmia, les vendes en línia s’havien disparat, però no comptaven amb el capital ni amb prou eines per poder competir amb les grans plataformes. Tothom tenia clar que calia fer el salt al món digital, però ningú no tenia la fórmula que li permetés fer-ho d’una manera senzilla, econòmica, intuïtiva i ràpida. A més, cal tenir clar que la digitalització no és només pagar per crear-se una pàgina web: cal anar-la actualitzant, invertir en publicitat i fer front als costos de manteniment.

Van desenvolupar la idea i van decidir presentar-se al I Hackató de Comerç.

Exacte. La cosa, però, venia d’abans. Enmig de la pandèmia, vam decidir emprendre i, juntament amb dos altres companys, vam decidir crear una nova empresa de desenvolupament: Mobility Software Solutions. Durant uns mesos vam estar desenvolupant un codi que ens permetés utilitzar-lo en diferents nínxols de mercat, com el del petit comerç. Precisament, el mateix dia que vam prendre la decisió d’enfocar-nos al sector comercial, un company de l’equip va veure per Twitter una piulada sobre el Hackató. Era l’últim dia per apuntar-s’hi, però no podíem deixar passar aquesta oportunitat. Ens hi vam inscriure in extremis i vam ser-ne l’equip guanyador. Va ser una gran experiència.

Com funciona Merco?

Merco és una aplicació que permet als comerciants ser presents a l’entorn digital sense costos elevats. Si la busqueu amb aquest nom, no la trobareu a les botigues d’aplicacions. Merco és el nom del software que posem a disposició dels grups de comerciants com associacions, gremis i eixos i que després apareix a ulls del client amb el nom de l’entitat i totalment personalitzada. El comerciant hi pot obrir la seva botiga en línia d’una manera molt senzilla. Hi pot posar fotografies, una descripció del comerç, bolcar-hi tots els productes i categoritzar-los, fer-hi constar els seus perfils a les xarxes socials, etc. Sabem que la mitjana d’edat dels comerciants s’acosta als 45 anys i que, per tant, no són nadius tecnològics. És per això que hem preparat un sistema molt senzill. La primera vegada que s’hi penja un article es triguen dos minuts, però un cop ja coneixes el mecanisme, es pot fer en un minut i quinze segons. Els més ràpids fins i tot en 30 segons. La plataforma també permet crear codis QR perquè bars i restaurants puguin oferir a la seva clientela una carta virtual.

Quins beneficis té ser present en una plataforma com la seva?

En primer lloc, el comerciant que la fa servir té a la seva disposició un nou aparador on ensenyar els seus productes. De fet, n’hi pot arribar a mostrar més que a la seva botiga física, perquè pot penjar-hi aquells que no té disponibles a l’establiment, però que pot encarregar a un dels seus proveïdors. A més, fer-la servir no implica perdre el contacte amb la clientela: l’aplicació té un xat que permet que el client faci consultes a les botigues i, a més, sempre cal que passi a recollir la seva comanda a l’establiment. Normalment, un servei com el que oferim tindria un cost d’entre 35.000 i 40.000 euros. Nosaltres el rebaixem fins a 5.000 perquè sigui més fàcil accedir-hi. Si l’associació té 40 socis, el cost per comerç se situa als 125 euros, per exemple.