L’Ajuntament impulsa una bateria de mesures per fomentar la digitalització dels comerços i la restauració de Barcelona

16/06/2020 - 09:20 h

DIGITALITZACIÓ. El conjunt de mesures té l’objectiu de donar una resposta integral i coherent a les necessitats dels establiments per avançar en digitalització: saber on són, elaborar un full de ruta, formar-se i ajudar a la inversió requerida.

L’Ajuntament impulsarà en els propers mesos tota una bateria de programes i accions per fomentar la digitalització dels comerços i la restauració de Barcelona en un moment en què es fa absolutament necessari que els establiments presencials de la ciutat avancin en la seva digitalització i posicionament a Internet. Entre aquestes accions, destaca la línia de subvencions de 500.000 euros per a la digitalització de comerços amb un increment de 200.000 euros respecte l’any anterior, el suport tècnic i assessorament sobre Plans de Digitalització personalitzats per establiments, la formació on line per a empresaris i treballadors del sector o l’estudi sobre noves competències digitals en el sector del comerç i la restauració. Les quatre mesures compten amb un pressupost de 671.605 euros. El consistori també treballa en el desenvolupament d’un marketplace.

Els mesos de confinament han accelerat i consolidat la tendència que ja s’apuntava clarament en els darrers anys d’increment del comerç electrònic. Als sectors de població ja habituats a comprar mitjançant internet, s’hi han afegit nous col·lectius que han descobert o s’han familiaritzat amb les eines digitals a l’hora de fer tant la compra quotidiana com la compra ocasional.

El primer tinent d’alcaldia, Jaume Collboni, ha posat en relleu que “el comerç de proximitat és fonamental perquè Barcelona continuï sent tal i com la coneixem. I tenim clar que un dels principals reptes als que s’enfronta el sector és la competència amb el comerç digital, més encara després de tot el que hem viscut en els darrers mesos. L’Ajuntament posa en marxa totes aquestes mesures per ajudar al sector a ser capaç de competir en el context actual. Ens hi juguem el model de ciutat i un alt percentatge dels llocs de treball dels barcelonins i barcelonines”.

El consistori ha posat en marxa des del primer moment que es va decretar l’estat d’alarma un Pla de Reactivació del Comerç i la Restauració, amb un conjunt de mesures per a la protecció, el foment i la reactivació del comerç de proximitat, conscient del paper fonamental que aquest sector té per a la identitat, la cohesió social i l’ocupació laboral a la ciutat. Algunes d’aquestes mesures són l’ajut per a autònoms, l’incentiu per a la rebaixa dels lloguers comercials, el suport per a la compra de material de protecció, la rebaixa del 75% en la taxa de terrasses fins a finals d’any o l’habilitació de més espai a la via pública tant per a les terrasses de restauració com per al comerç de proximitat.

Cap a un futur digital

Un cop posades en marxa aquestes primeres mesures de xoc, d’acompanyament i d’ajuts econòmics, ara és el moment d’impulsar accions per preparar l’escenari de futur en un entorn digital, acompanyar la transformació digital de les empreses i potenciar les competències digitals de comerciants i restauradors amb tres objectius principals:

  • Facilitar la transformació digital del comerç i la restauració de barri i crear avantatges competitius gràcies a l’activitat a Internet
  • Millorar el nivell de maduresa dels comerços i la restauració de barri
  • Donar resposta a les noves necessitats del consumidor o de la consumidora digital de la ciutat de Barcelona

Subvencions per al suport a la transformació digital

El consistori ha aprovat en la darrera Comissió de Govern del dia 11 de juny la línia de subvencions de 500.000 euros per a la transformació digital del comerç de proximitat i la restauració de barri. Aquest import suposa un increment del 66% respecte els 300.000 euros de l’any passat. La línia serà, a més, ampliable en cas que el nombre de sol·licituds ho requereixi. Es podrà sol·licitar a partir del 22 de juliol, i la quantia de la subvenció serà del 50% del cost de projecte amb un màxim de 7.500 euros per sol·licitud.

Poden accedir a aquests ajuts els següents establiments sempre estiguin situats en planta baixa a peu de carrer i tinguin domicili fiscal a Barcelona:

  • Establiments comercials individuals de venda al detall
  • Parades de mercats municipals. La resta d’establiments comercials col·lectius de venda al detall quedaran exclosos
  • Establiments comercials individuals que prestin algun dels següents serveis:
        • Tallers i serveis de reparacions mecànics o Serveis fotogràfics i audiovisuals
        • Copisteries i arts gràfiques
        • Serveis de reparacions
        • Agències de viatges detallistes
        • Tintoreries i bugaderies
        • Perruqueries, salons d’estètica i bellesa o Servei de menjar preparat i càtering
        • Bars i restaurants
        • Clíniques veterinàries amb botiga física

Les diagnosis fetes al petit comerç i la restauració de Barcelona posen de manifest que el nivell de maduresa digital d’aquests sectors és millorable. Actualment, una proporció petita dels comerços tenen presència bàsica o presenten una presència destacada a Internet i no és habitual que implementin elements de comunicació on line ja sigui mitjançant un web o xarxes socials.

D’acord amb aquestes necessitats, la línia d’ajuts anirà destinada a aquests quatre tipus de projectes:

  • Presència bàsica o àmplia a Internet (pàgines webs, continguts digitals per la seva publicació a Internet, perfils de xarxes socials, eines d’analítica de dades, o adaptació al Reglament General de Protecció de Dades)
  • Presència activa a Internet (serves de comunicació i màrqueting digital)
  • Digitalització dels processos de l’establiment (Sistemes de cartelleria digital, sistemes de gestió informatitzada, sistemes de fidelització de clients via on line o integració de sistemes d’informació)
  • Transformació de l’establiment en Comerç i restauració Digital (implementació de venda on line, subscripció a plataformes existents, digitalització de productes)

Es podrà presentar la sol·licitud d’ajut a partir del dia 22 de juliol a la seu electrònica de l’Ajuntament de Barcelona o a les Oficines d’Atenció al Ciutadà per a aquelles persones físiques que no estiguin obligades a relacionar-se amb l’administració de manera telemàtica.

Formació on line per als propietaris i per als treballadors dels establiments

El Cibernàrium, el servei de divulgació i capacitació tecnològica de Barcelona Activa, ha posat en marxa una formació on line específica per al sector comercial i la restauració amb l’objectiu d’afavorir el coneixement i la pràctica d’habilitats i competències digitals de comerciants i restauradors. El servei inclou cursos on line oberts massius, el coneguts com a MOOCs i cursos d’autoformació per tal d’adaptar-se a la gran diversitat d’horaris i necessitats del sector.

Inclourà dues fases:

  • En una primera fase, el Cibernàrium de Barcelona Activa està oferint més de 52 cursos on line gratuïts amb 130h de formació estructurats en blocs pedagògics desglossats en diferents lliçons a partir de materials relacionats, documentació d’accés lliure, avaluació i dinàmiques d’aprenentatge amb un públic potencial de 52.000 places al mes. Entre els aspectes que tractarà, els usuaris podran trobar formació per la digitalització dels negocis, gestió interna, creació de webs, com atreure visites al web, màrqueting a Internet, comunicació en xarxes socials, publicitat en xarxes socials, publicitat a Internet, fidelització de la clientela i comerç electrònic.
  • Un cop posats en marxa els cursos, està previst crear una taula tècnica que farà el seguiment i identificarà les noves àrees de coneixement en les que cal incidir per tal de formar el sector del comerç a l’hora de concretar el perfil de client, analitzar les necessitats del client, analitzar les opinions dels experts i recollir informació i dades de mercat que contribueixin a una millor oferta de formació. D’aquest anàlisi, es crearan nous continguts amb format d’aules virtuals de entre 90 i 120 minuts de durada, programats en dies concrets, impartits per experts en la matèria, i en els quals hi participaran diferents professionals del sector. També es posaran a disposició de la comunitat de comerciants i restauradors, masterclass i conferències amb casos d’èxit i bones pràctiques.

Tots els cursos es poden consultar clicant aquí. 

Plans de Digitalització Personalitzats

L’Ajuntament ha creat també un servei d’assessorament i suport tècnic especialitzat per acompanyar les petites empreses i les persones autònomes en el disseny i implementació del seu propi Pla de Digitalització personalitzat. El procés d’acompanyament està destinat a les empreses amb domicili social a l’àrea metropolitana de Barcelona, i amb un plantilla màxima de 10 treballadors. El suport s’estructura en tres fases:

  • 1a fase: es realitzarà una diagnosi inicial per determinar el nivell de digitalització de l’empresa i les possibilitats de millora en aspectes com la presència a Internet, l’estratègia de comunicació i màrqueting on line, l’utilització de canals de venda on line, la digitalització dels processos de gestió i les possibilitats de teletreball o treball col·laboratiu.
  • 2a fase: s’assessorarà per a la realització del Pla de Digitalització a partir de la diagnosis inicial, i es suggerirà la formació on line que caldrà que els responsables facin.
  • 3a fase: s’acompanyarà en la implementació del pla de digitalització i en el seguiment de la consecució d’objectius.

El Servei per la realització dels Plans de Digitalització es pot sol·licitar ja a través e l’Oficina d’Atenció a les Empreses i des de la pàgina web de Barcelona Activa.

Estudi sobre competències digitals emergents en comerç i la restauració

La Fundació BCN Formació Professional, en col·laboració amb els gremis, les associacions i les empreses del sector del comerç i restauració, durà a terme un treball de camp per detectar i identificar les dades significatives que aportin informació sobre la situació actual, les necessitats de competències i perfils professionals en relació a la transformació digital del comerç i la restauració a Barcelona. Es preveu que estigui finalitzada a la tardor.

Al mes de gener es farà un altre treball de camp per analitzar l’impacte de les mesures de transformació digital posades en marxa en els comerços participants.

L’objectiu és obtenir informació de primera mà del sector sobre quines són les necessitats actuals, quina utilitat està tenint les mesures posades en marxa i quines són les necessitats de futur del sector.

Marketplace únic per al conjunt del comerç de la ciutat

Arran de la crisis de la Covid19 han sorgit diverses iniciatives de marketplace a la ciutat a les quals s’han afegit comerços i restaurants de forma individual o a través de determinats eixos comercials o associacions.

La Direcció de Comerç i l’Àrea d’Innovació i Transició Digital impulsen la creació d’un marketplace que inclogui totes les plataformes existents i els establiments del conjunt de la ciutat, amb productes fets a Barcelona o promoguts per petits comerços propis de la ciutat. L’objectiu d’aquest projecte és el d ́aglutinar el que s ́ha fet fins ara i apostar per una única plataforma com espai agregador de la venda online per tal d’assegurar la informació i establir estratègies de difusió efectives entre comerciants i restauradors.

En el mateix sentit, s’està treballant també en un marketplace dels 42 mercats municipals de Barcelona, una plataforma única de venda on line. La idea seria que tots els mercats tinguessin la seva pròpia “finestra” a la plataforma, amb totes les parades que hi vulguin participar de cada equipament. Es preveu que aquest marketplace del mercats municipals de Barcelona estigui operatiu a la tardor.