L’OMIC segueix prestant els serveis a través del web i el telèfon durant la covid-19

31/03/2020 - 10:35 h

CONSUM. Arran de la situació generada per la propagació de la covid-19, l’Oficina Municipal d’Informació de les Persones Consumidores atén consultes i tràmits exclusivament per via telemàtica

Des del passat 16 de març, l’equip de l’Oficina Municipal d’Informació de les Persones Consumidores (OMIC) continua prestant els seus serveis a la ciutadania a través del web i també per telèfon, però ho ha deixat de fer temporalment de forma presencial. Així, l’espai d’atenció de Ronda de Sant Pau, 43-45, es troba tancat fins a nova decisió.

Una persona consultant l'OMIC en un portàtil des de casa seva.

Això significa que, actualment, a través del web es pot seguir fent tota mena de consultes sobre temes de consum. També es pot presentar una queixa, una reclamació o una denúncia. En aquest cas, després de respondre el formulari del web, les persones usuàries reben un número d’expedient amb el qual podran fer seguiment de lestat de la reclamació, també a través del web. Tanmateix, l’OMIC recorda que, a causa de la situació extraordinària, els terminis de resposta poden superar els habituals.

De la mateixa manera, les persones que necessitin assessorar-se o orientar-se en temes de consum també poden fer-ho trucant gratuïtament al 010 (o al telèfon 931 537 010 per a trucades de fora de l’àrea metropolitana, tot i que, en aquest cas, amb tarifa ordinària). A més, des de l’OMIC també es recorda que hi ha altres canals de comunicació específics per contactar amb el Departament de Consum de l’Ajuntament de Barcelona. Són els següents:

Afectacions a les persones consumidores per la Covid-19

Des de la declaració de l’estat d’alarma a l’Estat espanyol el passat 15 de març de 2020, s’han aplicat a la ciutat de Barcelona mesures que afecten directament les persones consumidores. En són exemples la suspensió dels serveis dhostaleria i restauració (que només poden oferir servei a domicili); el tancament dels locals despectacles, les instal·lacions culturals i artístiques i les activitats esportives i de lleure o reduccions considerables dels transports per carretera, ferroviaris, aeri i marítim. Els hotels i altres allotjaments turístics o similars (càmpings, aparcaments de caravanes…) també han hagut de tancar.

Tanmateix, cal recordar que es mantenen oberts els establiments minoristes d’alimentació, begudes, productes i béns de primera necessitat, establiments farmacèutics, metges, òptiques i productes ortopèdics, productes higiènics, premsa i papereria, combustible per a l’automoció, tallers de reparació de vehicles, estancs, equips tecnològics i de telecomunicacions, aliments per a animals de companyia, tintoreries i bugaderies i el comerç per internet, telefònic o correspondència. Pel que fa a les perruqueries, només poden oferir serveis a domicili.

Davant de qualsevol dubte o consulta vinculada a aquesta nova situació, la ciutadania es pot dirigir a l’OMIC per via telemàtica. De la mateixa manera, pot consultar també la informació facilitada per l’Agència Catalana del Consum, que explica de forma detallada com actuar davant de situacions concretes com anul·lacions de viatges, estades turístiques, espectacles o serveis que es paguen mitjançant el sistema de quotes. Així mateix, l’Agència Catalana del Consum ha posat a disposició de les persones consumidores quatre guies per resoldre dubtes en el camp dels subministraments bàsics a la llar, la telefonia i Internet, els terminis de devolució de productes i les hipoteques.