Quan comprem a la botiga i quan per Internet?

Comerç electrònic. Quanta gent compra per internet a Barcelona? Per quins motius ho fa? Analitzem la darrera Enquesta Òmnibus de la Direcció de Comerç per trobar-ne les respostes.

Un 20% de les vendes amb targeta bancària que es van fer l’any 2018 a l’Estat espanyol van ser a través del comerç electrònic. Però a Barcelona, quanta gent compra per internet? Per quins motius ho fa? Com li afecta el comerç electrònic a l’establiment físic? Busquem les respostes a la darrera Enquesta Òmnibus de la Direcció de Comerç, que analitza els hàbits de consum de la ciutadania.

L’any 2018 la facturació del comerç electrònic va fregar els 35.000 milions d’euros, 7,5 vegades més que la registrada fa deu anys. Aquesta forma d’intercanvi comercial, coneguda com e-commerce, comença a fer-se un lloc al dia a dia del sector. A Barcelona, l’enquesta periòdica Òmnibus Municipal, que encarrega la Direcció de Comerç, ha dedicat la seva darrera publicació a conèixer els hàbits de la ciutadania en aquest àmbit. N’analitzem els resultats.

Qui compra per internet?

Des que es va començar a analitzar, la xifra de persones que han comprat per internet algun cop ha viscut una tendència a l’alça: del poc més del 7% l’any 2000, s’ha passat al 66% el 2019. Ara bé, hi ha diferències significatives en funció de l’edat: mentre que un 90% dels joves d’entre 25 i 34 anys han comprat algun cop de forma online, tan sols ho ha fet un 20% dels majors de 65 anys. 

Botiga física o internet?

A l’hora de triar entre comprar en una botiga o de forma electrònica, les diferències no estan en l’edat, sinó en el producte. Pel que fa al producte fresc, per exemple, la gran majoria escull els establiments físics, mentre que només un terç opta per fer-ho per aquest canal en el cas dels productes d’oci i cultura.

La valoració, el tracte rebut, la gestió de les devolucions i l’experiència global són els motius pels quals una majoria d’enquestats trien la botiga física. En canvi, el comerç electrònic és l’escollit pel que fa a la varietat de productes i marques, la relació qualitat preu i les ofertes o promocions. 

El futur de l’establiment físic

El comerç electrònic va en augment, però les dades afirmen que la botiga física continua i continuarà sent essencial per a la ciutadania de Barcelona. Així ho corrobora Núria Nubiola, una de les fundadores de Back to Eco, l’empresa que acaba de rebre el Premi Comerç Barcelona al Comerç Sostenible per la seva contribució a l’economia circular: “Quan comprem, estem fent una elecció del món on volem estar. I nosaltres ens hem centrat en la nostra botiga i ens va molt bé: ens ha dut no solament a vendre, sinó a obrir col·laboracions amb altres agents comercials que per la via online no hauria estat possible”. En la mateixa direcció s’expressa Daniel Tizón, gerent de Freeel Electric Bikes, la companyia que acaba d’obtenir una menció especial als Premis Comerç de Barcelona en qualitat de Comerç Sostenible: “El que hem fet tots aquests anys és escoltar i adaptar-nos al que els barcelonins ens demanaven, i això només pot passar si tens un espai on fer-ho”.

Malgrat que sovint el comerç electrònic i el físic són presentats com a excloents i en disputa, les dades semblen indicar que seran espais complementaris. A l’Observatori del web de la Direcció de Comerç, a més de les enquestes Òmnibus, podeu trobar diferents enquestes i estudis sobre l’evolució del comerç, els hàbits de consum de la ciutadania de Barcelona i altres dades actualitzades de forma periòdica. Feu un cop d’ull al web i endinseu-vos al món del comerç a través de les seves dades.