Roberto Candales: "Fa més de 20 anys que tenim pàgina web: si no en tens, no existeixes"

ENTREVISTA. Conversem amb Roberto Candales, gerent de la mítica Casa de la Estilográfica

Al carrer Fontanella, ben a prop de la plaça Urquinaona, hi ha el paradís de les plomes estilogràfiques. Un cartell amb lletres manuscrites anuncia la Casa de la Estilográfica, un negoci emblemàtic que va aixecar la persiana per primera vegada fa més de 80 anys. Era el 1938 quan l'avi de Roberto Candales, l'actual gerent de l'establiment, va decidir apostar per un negoci que aleshores anava a l'alça. Amb el pas dels anys, la Casa de la Estilográfica ha anat canviant d'ubicació, però l'essència sempre ha estat la mateixa: donar un servei de qualitat i un bon assessorament en un sector en què, lluny del que pugui semblar, la innovació també juga un paper fonamental. Actualment, la Casa de la Estilográfica forma part dels 209 establiments inclosos a la Ruta dels Emblemàtics elaborada per l'Ajuntament de Barcelona, un recull de comerços que avui en dia s'han convertit també en un valuós patrimoni cultural i turístic de la ciutat.

La Casa de la Estilográfica té les arrels, en certa manera, a Cuba. Ens ho pot explicar?

Als anys 30, el meu avi va fer un viatge a l’Havana. Tot passejant es va topar amb una botiga de plomes estilogràfiques i li va cridar molt l’atenció. Tant que, quan va tornar, va decidir imitar-la a Barcelona. Conjuntament amb dos altres socis, el 1938 van decidir aixecar la persiana de la Casa de la Estilográfica. Primer en unes galeries comercials subterrànies que hi havia al carrer Pelai, les conegudes com a avinguda de la Llum. Després la botiga es va traslladar al carrer Fontanella número 19 i, més endavant, al local actual, el número 17.

Amb el pas dels anys, la ploma estilogràfica no ha parat de renovar-se. Com han viscut aquests canvis en el producte?

Sobretot allò que ha canviat més de les plomes estilogràfiques ha estat el tipus de materials amb els quals s’han anat fabricant. Però el sector també ha centrat molts esforços a innovar amb els sistemes de càrrega. Abans anava amb tinter i comptagotes, després es va incorporar un petit dipòsit dins les plomes, i avui en dia ja són cartutxos d’un sol ús. Nosaltres hem viscut totes les etapes d’aquesta evolució. A més, si algú encara conserva alguna ploma estilogràfica antiga i necessita arreglar-la, més enllà del negoci de venda de plomes tenim un taller on les podem restaurar. Fins i tot podem fabricar peces a mida per a plomes antigues que ja no es troben.

Vostès no només venen físicament a la botiga, sinó que també ho fan a través de la seva pàgina web i són molt actius en xarxes socials com Facebook. En quin moment van decidir que els calia ser presents al món virtual?

Fa més de vint anys que la Casa de la Estilográfica té pàgina web. Actualment, si no en tens, no existeixes. Ser-hi ens aporta visibilitat, més vendes i sobretot moltes consultes de possibles clients, que tenen dubtes sobre les plomes. Com que la nostra franja més important de clients ronda els 50 anys, la majoria opta per consultar la pàgina web i trucar-nos per solucionar els dubtes que tenen. El nostre portal també serveix com a guia de preus, ja que venem els productes al preu que marca el fabricant.

Ser a internet i a les xarxes socials els ajuda a arribar a un client més jove?

Tenim clients joves, però la majoria tenen més de 50 anys. Així i tot, les dades que analitzem de la nostra botiga en línia ens diuen que la mitjana d’edat dels compradors que opten per fer-ho via internet és més baixa, d’uns 40 anys. Els nostres clients valoren l’experiència i el coneixement que tenim del producte i del sector. Saben que fa desenes d’anys que ens hi dediquem. Fins fa poc, les tauletes i els telèfons mòbils amb grans pantalles es van posar de moda però ara, de mica en mica, la gent està tornant a l’escriptura manuscrita. Està demostrat que el cervell recorda més fàcilment els textos escrits a mà que no pas els teclejats. A més, és més ràpid i dona més llibertat a l’hora d’expressar les idees.

Mirant el futur, quins reptes té la Casa de la Estilográfica?

Ara per ara, les vendes en línia en grans plataformes ens estan complicant molt el dia a dia. Tothom ven a través d’aquests portals enormes, però, en el cas de les plomes estilogràfiques, l’assessorament és clau. Nosaltres el podem oferir; ells no. Quan un client compra a través d’una d’aquestes plataformes, un cop ha pagat, el portal ja se’n desentén i, si té algun dubte de la ploma, no sap com resoldre’l. Ara estem lluitant per potenciar l’escriptura a mà, promocionar els beneficis que té i explicar els avantatges que té fer-ho amb les plomes estilogràfiques.