El Consell d’Educació Municipal de Barcelona (CEMB) ha finalitzat les sessions de les quatre comissions de treball corresponents al curs 2024-2025. Aquestes comissions han estat dedicades a la Planificació Educativa, l’Abordatge de la Segregació escolar, el Racisme i la Segregació, i la Participació de la comunitat educativa.
Les comissions constitueixen l’espai bàsic de treball del CEMB i tenen com a objectiu analitzar aspectes concrets del sistema educatiu barceloní per tal de generar propostes de millora. Al llarg del curs, cada comissió ha dut a terme diverses sessions de treball que han donat lloc a un informe final. Aquests documents recullen els principals debats, reflexions i aportacions generades, així com un conjunt de propostes específiques vinculades a cada temàtica.
Els informes es portaran a aprovació en el Plenari del CEMB previst per a la tardor i, una vegada aprovats, es traslladaran a les administracions i institucions competents amb la voluntat d’influir en l’agenda política i promoure canvis en les polítiques educatives.
En total, 64 persones han participat en les comissions de treball d’aquest curs, representant la diversitat d’agents de la comunitat educativa: direccions de centre, docents, alumnat i famílies, tant de l’escola pública com de la concertada, així com representants d’institucions educatives i d’entats socials.
A més, durant les sessions s’ha comptat amb la col·laboració d’una vintena de persones expertes que han contribuït a enriquir els debats mitjançant presentacions temàtiques.
D’aquesta manera, en la Comissió d’Abordatge de la Segregació s’han analitzat els efectes del Pla de Xoc i el Decret d’Admissions, les percepcions de les famílies i els centres educatius de les polítiques de desagregació escolar, els recursos previstos en el Pla de Xoc i les Motxilles Escolars i s’ha ofert una mirada àmplia de les causes i conseqüències de la segregació amb les intervencions dels investigadors de la Universitat Autònoma de Barcelona Adrián Zancajo, Andrea Jover i Martí Manzano, de la investigadora de la Universitat de Barcelona Sheila González, i d’Eulàlia Esclapés i Albert Ortega, de l’Àrea d’Educació i Territori del Consorci d’Educació de Barcelona (CEB).
Pel que fa a la Comissió de Racisme i Segregació, s’ha tractat el fenomen del racisme dins del sistema educatiu, els recursos municipals contra el racisme, l’impacte del racisme institucional en les trajectòries educatives i l’Addenda del Pacte contra la segregació, amb les presentacions de l’advocada Úrsula Ruiz, la investigadora de la Universitat de Girona Irene González-Ceballos i l’assessor d’infànci de la Síndica de Greuges Bernat Albaigés.
La Comissió de Participació de la comunitat educativa s’ha centrat a abordar les barreres que dificulten la participació, la relació escola-família, el paper de les veus de l’alumnat en la construcció d’una escola més inclusiva i democràtica i l’estat de la participació juvenil amb ponències de la mestra i pedagoga Nélida Zaitegi, els investigadors de la Universitat de Girona, Jordi Collet i Laura Farré-Riera, la tècnica de l’Observatori de l’aFFaC, Aida Arroyo, el referent del moviment estudiantil del Consell de la Joventut de Barcelona, Dani Mota i les representants de l’alumnat del CEMB, Aila Bedoya i Noa Rodríguez.
Per últim, en la Comissió de Planificació Educativa s’ha dedicat aquest curs a analitzar les aules d’acollida accelerada, l’oferta de places singular i la reserva de places en zones educatives limítrofs, amb intervencions per part de Rubén Castillo, responsable de Planificació Ensenyaments Obligatoris del CEB, Marta Comas, gerent adjunta del CEB, Judit Rifà, coordinadora territorial a Nou Barris del CEB i les directores de l’Escola El Turó Núria Garcia (per explicar l’experiència en l’oferta de places singular) i de l’Escola Àgora Judit Garcia (per tractar la reserva de places en zones limítrofs).
