El Consell Municipal de la Formació Professional de Barcelona (CFPB) ha posat en marxa aquest curs el grup de treball d’FP Bàsica, PFI i Oportunitats. El nou grup de treball se suma al de Planificació de l’oferta d’FP, que té caràcter estructural.
L’objectiu del grup d’FP Bàsica, PFI i Oportunitats és el de reflexionar i establir propostes de millora que s’orientin a aquestes ofertes formatives que intervenen en la lluita contra l’abandonament educatiu prematur. Ja s’han celebrat dues sessions del grup, que han servit per plantejar els primers debats sobre la temàtica.
La primera sessió va tenir lloc el 7 d’octubre amb Francesca Salvà, professora titular del Departament de Pedagogia Aplicada i Psicologia de l’Educació de la Universitat de les Illes Balears (UIB). Salvà va posar en context l’estat d’abandonament educatiu als estudis d’FP presentant els resultats de la recerca de CaixaBank Dualiza que havia liderat “El abandono de los estudios en la Formación Profesional en España: diagnostico y propuestas de mejora” (2024).
Salvà va aportar evidència empírica sobre la relació entre l’abandonament dels estudis d’FP i les característiques individuals i de l’entorn familiar —principalment, la situació de vulnerabilitat social—, el funcionament del sistema educatiu i el mercat de treball. A més, també va constatar que l’abandonament és menor com més elevat és el nivell d’FP, és a dir, les taxes d’abandonament més elevades es troben al grau bàsic, mentre que les més baixes estan al grau superior.
En la segona sessió, celebrada el 28 d’octubre, es va parlar de manera monogràfica dels cicles formatius de grau bàsic, amb la intervenció de Mónica Moso, doctora en Polítiques d’Innovació i Coneixement i responsable del Centre de Coneixement i Innovació de CaixaBank Dualiza.
Moso va destacar que, després de sis cursos de creixement constant, la matriculació a l’FP Bàsica s’ha alentit, tot i que hi ha una gran variació del pes entre les CCAA, i que la Comunitat de Madrid, Galícia, Navarra i el País Basc són les comunitats que han experimentat un creixement més alt de la matriculació.
Considerada un dels instrument clau per evitar l’abandonament educatiu prematur, Moso va remarcar, l’FP Bàsica és l’ensenyament postobligatori més inclusiu i que compta amb una major proporció de col·lectius en risc d’exclusió. Per això, va plantejar com a gran repte a afrontar el de millorar l’eficàcia i la continuïtat del sistema d’FP.
Les pròximes sessions del grup de treball se centraran de manera monogràfica en els programes de formació i inserció (PFI) i en els projectes de noves oportunitats.