Tercer cicle de debats “En clau d’educació”, centrat en l’abordatge de grans reptes socials: drets digitals, emergència climàtica i oportunitats educatives

El Consell Educatiu Municipal de Barcelona (CEMB) i l’Institut de Ciències de l’Educació (ICE) de la UAB, amb la col·laboració del CCCB, coorganitzen una nova edició del cicle de debats “En clau d’educació”. En aquesta edició el cicle parteix de la pregunta de quina educació necessitem per a un món en plena transformació.

Els debats tenen per objectiu crear espais de reflexió estimulants per al conjunt de la comunitat educativa i enriquir la reflexió des de la participació comunitària, l’expertesa i l’anàlisi acadèmica.

El cicle se centrarà en la necessitat de pensar i imaginar de nou l’educació en un món canviant. En un escenari postpandèmic, repensar l’educació demana reflexionar sobre la irrupció de les noves tecnologies i l’emergència climàtica, sense descuidar els reptes estructurals del sistema educatiu.

És per aquest motiu que es plantegen tres debats:

“Noves tecnologies i drets digitals. Per una digitalització democràtica”, 24 de gener, de 18.00 a 19.30 hores

El debat vol posar l’èmfasi en les noves tecnologies i els drets digitals i, més concretament, aprofundir en com es garanteix l’accessibilitat a les TIC i la connectivitat evitant la bretxa digital i com es fa possible que els infants puguin navegar i utilitzar les xarxes de manera segura i crítica. Per abordar aquest tema hi haurà la ponència de Marta Peirano (periodista i investigadora especialitzada en la relació entre tecnologia i poder), i Sandra Gómez (sociòloga i investigadora especialitzada en bretxa i drets digitals) presentarà i conduirà l’acte.

“Educació activa i emergència climàtica”, 14 de febrer, de 18.00 a 19.30 hores

Teresa Franquesa (escriptora i comunicadora sobre sostenibilitat i educació ambiental) i Andreu Escrivà (ambientòleg i autor de diversos llibres de divulgació) dialogaran sobre el paper que l’educació ha de tenir en l’adaptació de la societat al canvi climàtic i com els coneixements relacionats amb aquest fenomen ajuden els infants i joves a entendre les conseqüències de l’escalfament del planeta i els impulsen a modificar les conductes.

“Oportunitats educatives a Barcelona. Des de la perspectiva de gènere i altres vulnerabilitats”, 7 de març, de 18.00 a 20.00 hores

Potenciar les oportunitats educatives amb una visió d’universalitat i continuïtat formativa de qualitat és una de les prioritats polítiques de l’Ajuntament de Barcelona. Centrar el focus en els col·lectius més desafavorits i vulnerables és una de les estratègies principals per millorar la situació actual. El debat pretén que les ponents reflexionin sobre l’evolució de les dimensions de l’educació dels infants i adolescents de la ciutat i exposin les tendències actuals. Hi participaran ponents de primera fila internacional: Philippe Meirieu (investigador i escriptor francès, especialista en pedagogia i inspirador de reformes pedagògiques) i Sheila González (politòloga i investigadora especialitzada en desigualtats socials i educatives). En aquesta sessió hi col·laborarà l’Institut Francès de Barcelona.

 

Els debats tindran lloc a l’Auditori del Centre de Cultura Contemporània de Barcelona (CCCB). A la fila 0 hi haurà experiències i iniciatives associatives destacades.

Els docents d’infantil, primària i secundària podran obtenir un certificat d’activitat formativa (6 hores) emès per l’ICE de la UAB. Per obtenir-lo caldrà indicar-ho al formulari d’inscripció i assistir a les tres sessions del cicle de debats.

Inscripcions: https://inscripcions.barcelona.cat/cicle_educacio-ca/

Compartiu aquest contingut