La mobilitat en els estudis d’FP centra el grup de treball de Planificació del CFPB

El grup de treball de Planificació de l’oferta d’FP del Consell Municipal de la Formació Professional de Barcelona (CFPB) es va reunir el 12 de febrer per abordar la mobilitat en l’FP que es dona a l’àrea metropolitana de Barcelona (AMB). En la sessió, els investigadors de l’Institut Metròpoli Andreu Termes i Joan Checa van presentar els resultats d’un estudi que ha analitzat l’oferta, la demanda, la composició social i la mobilitat de l’alumnat d’FP als municipis de l’AMB.

L’anàlisi mostra que la distribució de l’oferta d’ensenyaments postobligatoris a l’AMB és desigual. Mentre que el Batxillerat té una presència homogènia, també en municipis petits, l’FP està concentrada en grans municipis com Barcelona, L’Hospitalet de Llobregat i Badalona. Aquesta concentració obliga a una gran mobilitat dels estudiants, especialment d’aquells que viuen en municipis de menys de 20.000 habitants, on l’oferta és inexistent o molt limitada.

De facto, Barcelona esdevé la capital metropolitana de l’FP, ja que atreu un gran nombre d’estudiants d’altres municipis sense expulsar-ne. Tot i això, s’ha identificat l’existència de fluxos perifèrics cap a municipis com Badalona, Sant Cugat, Ripollet o Gavà.

A més, s’ha detectat un desequilibri entre oferta i demanda en determinades especialitats, especialment en Sanitat, Tèxtil, Imatge i So, i Activitats Físiques i Esportives, amb una escassetat més accentuada en el sector públic que en el privat.

Pel que fa a la composició social de l’alumnat d’FP, es destaca que aquest té, de mitjana, una renda més baixa i és més habitualment home i nascut a l’estranger en comparació amb els estudiants de Batxillerat, que solen tenir una renda més alta i són majoritàriament dones i autòctons. També es destaca que els centres públics presenten una major complexitat socioeconòmica que els privats

L’estudi conclou amb diverses recomanacions per reduir les desigualtats territorials i millorar l’accessibilitat a l’FP. Es proposa planificar una distribució territorial més equitativa dels ensenyaments postobligatoris, incrementar l’oferta d’FP, especialment en les especialitats més demandades i incloure el criteris de la mobilitat en el disseny de la planificació de l’oferta. També es recomana impulsar una governança multinivell amb la participació dels agents locals. Per millorar la mobilitat, es planteja optimitzar el transport públic i fomentar opcions no motoritzades per als desplaçaments escolars, així com millorar l’accessibilitat dels centres amb una xarxa pedalable més connectada. A més, es volen promoure accions per facilitar l’accés al transport públic en municipis amb poca oferta educativa i incloure els centres d’FP com a punts clau en la planificació i gestió de la mobilitat generada

Compartiu aquest contingut