Sessió per aprofundir en el coneixement de l’abandonament educatiu a Barcelona

El Consell Educatiu Municipal de Barcelona i el Consell de la Formació Professional de Barcelona, en col·laboració amb el Consorci d’Educació de Barcelona, van organitzar aquest dimecres 19 de maig la sessió ‘Què en sabem de l’abandonament educatiu a Barcelona?’, dedicada a abordar aquest tema de gran interès per tota la comunitat educativa.

La secretària del Consell Educatiu Municipal, Marta Carranza, va ser l’encarregada de conduir l’acte, recordant a l’inici el compromís ferm des dels Consells per incidir en l’èxit educatiu i la lluita contra l’abandonament escolar prematur i garantir les trajectòries educatives.

Seguidament, Maria Truñó, comissionada d’Educació de l’Ajuntament de Barcelona, va intervenir per posar en valor la necessitat de tenir dades sobre quin és l’abast de l’abandonament educatiu a la ciutat i constatar que és determinant reforçar les polítiques educatives per millorar l’acompanyament a l’escolaritat de l’alumnat amb més risc d’abandonament educatiu.

Per tal d’aprofundir en aquest tema des d’una perspectiva quantitativa, Mercè Massa i Gemma Verdés, gerent i directora respectivament de l’Àrea d’Ensenyaments Postobligatoris del Consorci d’Educació de Barcelona, van presentar l’estudi titulat “Itineraris educatius post-16: seguiment del comportament de les cohorts en els ensenyaments postobligatoris”.

L’estudi presenta una sèrie de dades posant l’atenció en l’etapa considerada com la més crítica de tot el sistema: la postobligatòria de continuïtat, és a dir la que en itineraris idonis es dona entre els 16 i 18 anys, l’etapa de transició entre l’educació obligatòria i els ensenyaments professionalitzadors. Les dades indiquen que l’alumnat que segueix un itinerari idoni passa del 80% a 4t d’ESO al 56% en la finalització d’aquesta etapa de transició.

Per això, van evidenciar la necessitat de repensar i flexibilitzar el Batxillerat per reconèixer-lo com un itinerari de transició no només als graus universitaris, sinó també als cicles superiors, i així garantir que tot l’alumnat pugui arribar a finalitzar l’etapa postobligatòria amb plena capacitació professional.

A continuació, Aina Tarabini del Grup de Recerca GEPS-UAB va presentar la recerca “L’abandonament escolar a la ciutat de Barcelona: un abordatge qualitatiu a les experiències i trajectòries escolars dels i les joves” elaborada per Judith Jacovkis, Alejandro Montes i Berta Llos i la pròpia Tarabini.

La recerca busca entendre les situacions i les diverses casuístiques que s’amaguen sota les dades a través d’entrevistes en profunditat a joves que han abandonat estudis en diferents moments.

En la seva presentació, Tarabini es va centrar en l’alumnat que abandona l’educació per insatisfacció, diferenciant-los dels que ho fan per desvinculació amb el sistema. Segons la recerca, aquest alumnat té un gran desconeixement de l’oferta postobligatòria que provoca que acabin triant per inèrcia el Batxillerat com a opció per defecte.

Davant d’això, l’estudi conclou en la necessitat de pensar en línies d’intervenció per garantir trajectòries de continuïtat educativa per tots els i les joves, planificant el Batxillerat i el Grau Mitjà de forma cohesionada per posicionar-los en la mateixa escala de prestigi.

Després de la presentació de les dues recerques, les ponents van respondre diverses preguntes plantejades pels assistents en el xat de la sessió, que va comptar amb més d’una seixantena de participants.

Compartiu aquest contingut