BCN Ciutat Digital

Beepath: Ciència ciutadana a l'aula

 

Beepath és un projecte interdisciplinari per incorporar la ciència ciutadana a les escoles de Barcelona i l'àrea metropolitana. És una activitat sobre mobilitat i geolocalització adreçada al professorat i l'alumnat de 3r i 4t d'ESO. Gira al voltant de tres eixos principals interrelacionats: l'educació, la ciència i la tecnologia.

 

El projecte es caracteritza per un enfocament allunyat del mètode tradicional de transmissió de coneixements: amb l'acompanyament d'un equip de professors universitaris, experts en anàlisis de dades i professionals de l'educació, els alumnes i els professors de les escoles han codissenyat un projecte científic propi que s'ajusta a les particularitats i l'entorn de cada centre.

 

Els participants han intervingut en totes les etapes d'una recerca científica real sobre mobilitat ciutadana, des de la seva conceptualització fins a l'anàlisi i la interpretació de les dades. L'adquisició de les dades s'ha dut a terme mitjançant una aplicació mòbil que enregistra la geolocalització de l'usuari.

 

L'alumnat de cada centre ha analitzat les dades obtingudes i les ha representat en una infografia on han resumit els principals resultats, les seves conclusions i les propostes d'acció concretes per millorar el seu entorn. Aquestes infografies s'han lliurat a l'Anna Majó, directora tècnica d'innovació digital de l'Ajuntament de Barcelona, en un acte final en què alumnes representants dels centres participants han explicat els seus treballs.

 

El projecte neix amb una clara vocació d'apropar la ciència a la societat a partir de reptes i inquietuds de gran proximitat al participant, tot mostrant la potencialitat de la ciència ciutadana com a eina educativa i de recerca científica. Es busca l'habilitació a través d'eines digitals d'una innovació social que parteixi de dades i evidències validades per un rigor científic. En aquesta línia, el projecte pretén proporcionar recursos per obtenir informació de l'entorn més proper per ser capaços de detectar problemes i dissenyar possibles solucions des de l'exercici d'una democràcia dinàmica. Els alumnes, com a ciutadans del futur, han d'estar degudament educats com a actors tecnològics, i alhora han d'estar preparats per afrontar la transformació digital necessària per al teixit productiu de la societat.

 

En aquest sentit, els resultats de les enquestes realitzades durant el projecte són reveladores: gairebé un 90% del professorat considera que l'activitat ha tingut una influència bastant o molt positiva sobre els alumnes i un 70% està d'acord que ha ajudat a fer que els alumnes hagin après a tenir una actitud científica. Entre el professorat hi ha unanimitat a considerar que seria positiu que el seu centre estigués sempre vinculat a un projecte de recerca, que és possible generar preguntes i projectes similars i que tothom pot fer ciència ciutadana. Al voltant del 94% considera que els recursos i la planificació ha estat com a mínim suficient; un 76% considera que la planificació ha estat notable o directament excel·lent.

 

Beepath és un partenariat de tres entitats amb àmplia experiència en cadascun dels seus camps: OpenSystems-UBEduscopi i Dribia, i és membre fundador de l'Oficina de Ciència Ciutadana de Barcelona, una iniciativa impulsada per l'Institut de Cultura de Barcelona.

Subscriu-te al butlletí Subscriu-te al butlletí

Subscriu-te al nostre butlletí per estar informat de les novetats de Barcelona Ciutat Digital