Presentació de propostes
Com podem donar atenció efectiva a la gent gran en situació de dependència?

Descripció i Objectius

L’increment de la demanda de serveis socials a causa de l’envelliment de la població, juntament amb la previsible reducció de les pensions futures i l’augment dels preus de l’habitatge, fan necessari repensar les estructures i la distribució d’aquests serveis, així com trobar models complementaris o alternatius als centres residencials.

En aquest context, l’Àrea de Drets Socials i el Comissionat de Tecnologia i Innovació Digital de l’Ajuntament de Barcelona llancen el Repte social següent: “Com podem atendre de manera efectiva la gent gran en situació de dependència en el marc de les Superilles socials?”

Es busquen propostes que s’emmarquin en una de les categories següents:

  • Projectes testats o metodologies provades que generin cohesió social, com per exemple l’activació de la comunitat per donar suport a la gent gran, l’enfortiment d’un model d’economia social i solidària, mecanismes de col·laboració i integració intergeneracional.
  • Solucions de noves tecnologies o robòtica que permetin identificar de manera més efectiva les necessitats de la gent gran i que millorin la qualitat i el subministrament dels serveis, així com els temps de resposta a aquestes necessitats.

 

Escala del problema

A la ciutat de Barcelona hi viuen gairebé 350.000 persones de més de 65 anys, i les previsions són que l’any 2038 en siguin prop de 420.000, és a dir, un 25,5% de la població (projeccions de població de l’Idescat). A Barcelona, hi ha 13.000 places de residències per a gent gran, amb una llista d’espera per accedir a les places públiques de més de 6.000 persones.

Una part de la població de gent gran necessitarà atencions especialitzades a domicili. Segons les estadístiques, a la ciutat ja hi ha 112.000 persones que necessiten ajuda per dur a terme la seva activitat diària, 54.000 persones de manera regular i 58.000 de manera esporàdica.

 

Resposta de l’Ajuntament

La primera resposta que dona l’ajuntament a aquesta situació és el Servei d’Assistència Domiciliària (SAD), el qual ha crescut exponencialment des de fa 10 anys amb l’entrada en vigor de la Llei de la dependència com a dret universal.

Actualment gairebé 20.000 persones usuàries reben aquest servei de l’Ajuntament a través de tres empreses que ocupen de manera estable prop de 3.800 treballadors i treballadores familiars i auxiliars de neteja, a les quals cal afegir-ne 900 més que cobreixen les baixes i les rotacions.

Els SAD es combina o complementa amb altres serveis com la teleassistència (90.000 usuaris), el servei d’àpats a domicili o el programa Vincles, a més d’altres serveis finançats per la Generalitat com els centres de dia.

El tercer sector també col·labora activament amb serveis addicionals, com “Baixem al carrer” (que arriba a una part de les més de 4.000 persones amb dependència important que viuen en pisos sense ascensor).

Actualment s’està implementant el projecte de les Superilles socials, liderat per l’Àrea de Drets Socials, amb la finalitat de dividir la ciutat en petits territoris o barris d’escala humana introduint el concepte de residència distribuïda o virtual. Segons aquesta idea, l’habitatge d’una persona amb necessitats de suport sociosanitari rep els serveis d’un centre residencial, i el barri, en una escala prou petita per a les persones amb dependència, subministra tots els serveis comuns que es rebrien en una residència en una combinació de prestacions públiques, privades, socials i familiars, retribuïdes o altruistes, i amb un ús progressiu de les tecnologies.

 

Visió de futur

Dividir Barcelona en unes 300 Superilles socials d’uns 6.000 habitants cadascuna per prestar serveis de qualitat i proximitat a la gent gran i, en una segona fase, estendre el model a altres aspectes essencials per al benestar de la comunitat, com la cura dels infants, la cultura i l’educació i noves maneres de solucionar l'accessibilitat a l’habitatge.

En les Superilles socials, les persones envelliran en habitatges adaptats a les seves necessitats funcionals i d’espai sota un sistema de governança participativa i de proximitat; a més, totes rebran els mateixos serveis amb independència del nivell de renda. També hi haurà un fort suport de la comunitat -també emocional-, i es combinaran els serveis de qualitat, tant professionals com voluntaris, a un cost raonable, per als quals què s’empraran les millors tecnologies i hi haurà una corresponsabilització dels actors sanitaris i socials.

Dates i terminis

Presentació 26 setembre 2019
Avaluació 15 octubre 2019
Resolució 19 novembre 2019

Presentació de propostes

Per a presentar la teva proposta de solució al repte, cal emplenar aquest formulari en línia i adjuntar el document Declaració Responsable omplert i signat (el podràs descarregar al final del formulari). Tens preguntes? Envia-les des de la finestra que trobaràs en aquest apartat.

FAQs

Què implica el punt 10 de les Bases de la convocatòria sobre propietat intel•lectual, industrial i protecció de dades?

En el cas que es desenvolupés una solució o un producte comercial en el marc del repte i la persona participant volgués patentar-lo i vendre’l a tercers, l'Ajuntament de Barcelona, com a patrocinador del pilot que permet provar la solució en un context real, hi tindrà dret d’ús o llicència no exclusiva de manera il·limitada i gratuïta.

Si després de la implementació del pilot, la solució es prova amb èxit i se li dona continuïtat, l’oportunitat de negoci de la persona propietària en relació amb l’Ajuntament de Barcelona raurà a cobrar per l’ús del producte o servei, però no pel dret d’ús o llicència. La persona propietària pot fer negoci amb altres ajuntaments i cobrar per ús i per dret d’ús, però no pot donar la llicència en exclusiva.

És possible assistir a les presentacions com a aprenentatge o seran privades?

La presentació de la persona guanyadora del repte es durà a terme en el marc de l’Smart City Expo World Congress. Les persones amb accés al congrés podran assistir-hi. Si vols mantenir-te al dia sobre els esdeveniments i activitats de l’i.lab, envia un correu a info@irisilab.e-bcn.cat sol·licitant la informació.

En quin idioma s’ha de presentar la proposta?

El formulari es pot presentar en català, castellà o anglès.

 

Envia la teva pregunta

Trobaràs la resposta a la teva pregunta publicada a l’apartat Preguntes freqüents en un període màxim de 3 dies laborables.

Entitats col·laboradores

Subscriu-te al butlletí Subscriu-te al butlletí

Subscriu-te al nostre butlletí per estar informat de les novetats de Barcelona Ciutat Digital