46 empreses de 20 països presenten propostes a la convocatòria del repte contra la sinistralitat de les motos

La iniciativa busca impulsar solucions per augmentar la seguretat viària i disminuir dràsticament la sinistralitat associada a les motocicletes. Un comitè d’experts valorarà la qualitat tècnica dels treballs presentats i escollirà les solucions guanyadores que podrien ser aplicades a Barcelona aquest mateix any.

..
14/03/2023 - 12:19 h

El passat mes de gener, l’Ajuntament de Barcelona, a través de la col·laboració del Comissionat de l’Agenda 2030 i de BIT Habitat i Fira de Barcelona, va llançar un repte per trobar solucions que ajudin a combatre els accidents de motocicletes. Una convocatòria que ha tingut la resposta d’un total de 46 empreses de 20 països diferents.

La iniciativa s’ha adreçat a empreses, startups, universitats i centres d’innovació amb l’objectiu d’obtenir solucions urbanes que permetin reduir la sinistralitat relacionada amb les motos, un dels col·lectius més vulnerables de la piràmide de la mobilitat. En el projecte també hi està implicat el saló Tomorrow Mobility organitzat per Fira i l’EIT Urban Mobility (iniciativa de la Unió Europea).

Un repte internacional

El repte s’ha promogut en l’àmbit internacional a través de les eines de comunicació del tomorrow mobility/smart city expo i les oficines d’Acció ubicades als diferents països, fet que ha comportat que de les 46 empreses que han presentat propostes el 63% siguin d’àmbit internacional.

En concret s’han presentat 3 propostes d’Alemanya; 1 de Bèlgica; 1 de Canadà; 2 de Corea del Sud; 2 de Dinamarca; 2 d’Estats Units; 2 de França; 2 de Grècia; 1 d’Indonèsia; 2 d’Israel; 1 de Països Baixos;  2 de Regne Unit; 1 de Rússia;  1 de Singapur; 1 de Suècia; 1 de Suïssa; 1 de Turquia; 2 de Xina; i 1 de Japó.  La resta, 17 en total, provenen d’Espanya. Concretament: 12 de Catalunya; 3 de Madrid; 1 d’Andalusia i 1 d’Euskadi.

El repte urbà

La fórmula del repte urbà és una manera de resoldre problemes urbans i necessitats complexes de la ciutat que requereixen solucions innovadores i serveix per atraure talent, empreses, activitat econòmica en general i per generar noves oportunitats de negoci.

Amb tots els projectes presentats, un comitè d’experts valorarà la qualitat tècnica dels treballs i escollirà les solucions guanyadores que podran ser aplicades a Barcelona durant aquest mateix any. Els projectes també tindran projecció internacional amb la seva participació en la propera edició de Tomorrow.Mobility, que se celebrarà el proper novembre conjuntament amb Smart City Expo Wolrld Congres a Fira de Barcelona.

La convocatòria del repte compta amb una dotació econòmica de 200.000 euros, que correspondran com a màxim al 80% de l’import total de les solucions guanyadores. El temps d’execució de les propostes que resultin escollides serà de divuit mesos, de les quals, la fase pilot haurà de ser d’un mínim de sis amb un desplegament en un entorn real.  

A més, el projecte guanyador haurà d’aconseguir resultats quantificables en relació amb la seguretat de motociclistes i tercers, que siguin perdurables en el temps. Així mateix, es valorarà el seu component innovador i diferencial tant en les metodologies i recursos utilitzats com en la seva execució.

Un col·lectiu vulnerable

Barcelona és una de les ciutats europees amb més presència de motos i ciclomotors, que representen un 33 % del cens total de vehicles. El 2022, motos i ciclomotors van representar el 31,7% dels vehicles implicats en sinistres de trànsit a la ciutat i de les 23 persones que van perdre la vida en accidents de circulació, 15 van ser conductors de motocicletes i 1 conductor d’un ciclomotor.  Per aquest motiu la sinistralitat és un aspecte negatiu que cal resoldre i que s’ha convertit en un dels majors reptes en matèria de seguretat viària.

Barcelona Innova Lab Mobility

El repte contra la sinistralitat és fruit del conveni de col·laboració signat el passat mes de desembre per l’Ajuntament de Barcelona i la DGT amb l’objectiu de treballar per obtenir un millor coneixement del sector de les motos i reduir els accidents de motocicleta a la ciutat.

També s’emmarca en la iniciativa Barcelona Innova Lab Mobility impulsada pel Comissionat de l’Agenda 2030 amb el suport de BIT HABITAT amb la voluntat de potenciar i facilitar l’execució de proves pilots i nous projectes en l’àmbit de la mobilitat urbana intel·ligent i sostenible per tal de diversificar l’economia de la ciutat i consolidar Barcelona com la capital de la innovació en mobilitat del sud d’Europa.