Alexander Nachkebiy: "Banksy és una d'aquelles persones que ens donen l'oportunitat de pensar que tenim un futur brillant"

Alexander Nachkebiy és el comissari de la nova exposició del Disseny Hub, 'BANKSY: The Art of Protest', que ens apropa al polèmic univers artístic d'un dels creadors més influents de les últimes dècades a través de diferents seccions temàtiques i més de 70 creacions. A En Primera persona parlem de Banksy, del seu art i d'activisme artístic. Del 12 de novembre al 13 de març l'exposició revelarà noves pistes sobre el misteriós artista, destacant les seves peces més importants i emmarcant la seva extraordinària i sovint controvertida trajectòria.

Quina és la teva trajectòria professional com a comissari d'art?

De fet, aquesta és la primera exposició que he dirigit, i sincerament no era ni soc del tot professional de l'art. Soc un fan de Banksy que, any rere any, es va anar posant en contacte amb gent, i em vaig convertir en una mena de professional de la carrera de Banksy, així que per això estic dirigint aquesta exposició, perquè conec gent que coneix gent, i a través de la meva empresa estem produint exposicions d'art, vam fer Warhol, vam fer altres projectes i tenim molts altres projectes per al futur.

Qui és Banksy com a artista?

Banksy és un artista contemporani i és molt difícil definir-ne la direcció. Crec que Banksy és un model d'artista nou. Actualment, al món modern, no n'hi ha prou de ser un bon artista, també cal saber comunicar, presentar el teu art a la gent, així que en aquest sentit Banksy és un nou model d'artista. És un líder d'opinió, se li dona molt bé el màrqueting perquè tot el que fa està envoltat de campanyes de màrqueting i relacions públiques, i tots els titulars de tots els diaris del món parlen de Banksy. Així, doncs, és un nou model d'artista, i per això és molt difícil respondre la pregunta. La meva resposta seria que està en la pròpia direcció, i la seva pròpia direcció seria un nou model, una nova generació d'artistes.

Com descriuries l'art de Banksy?

Crec que és simple, net, clar i molt oportú. Les peces de Banksy no apareixen a l'atzar, apareixen just a temps, així que quan està passant alguna cosa, Banksy respon. I és molt important que, d'alguna manera, supervisi les notícies, i reculli els temes que són realment interessants per a la majoria de la gent, però que a la seva vida quotidiana simplement els passen per alt, però Banksy d'alguna manera se les arregla per cridar l’atenció sobre aquests problemes i aquests temes. L'art de Banksy és net, és clar, oportú, ben comercialitzat i, si se’m permet dir, d'alguna manera t'arriba al cor.

Moltes vegades la gent em pregunta «Què és l'art de carrer? - Què és art i què és vandalisme? Quina és la diferència?» I la meva resposta és que, si mires la imatge a la paret, si et parla, si et parla a l'ànima, si et parla a la ment, aleshores és art. Perquè en això consisteix l'art, oi? Si no et produeix res més que irritació, i no entens què passa, llavors això és vandalisme. Així que, en aquest sentit, les peces de Banksy són pur art, perquè totes tenen un significat, totes tenen un significat darrere, totes tenen aquest efecte, són molt oportunes, sempre apareixen a temps, al lloc adequat, al moment adequat i amb el missatge adequat.

Què podrà trobar el visitant quan entri a «BANKSY. The Art of Protest»?

Espero que els visitants es quedin realment sorpresos per l'abast del talent de Banksy, perquè la majoria de la gent sol pensar que Banksy és un artista de carrer, un artista purament de carrer, que només fa estergits o stencils als carrers. Així que, ara, quan la gent ve a la nostra exposició, de sobte s'adona que és un artista real, contemporani, molt important, amb molt de talent, que fa les seves obres no només al carrer sinó també en un estudi, que fa llenços, fa gravats, fa escultures... Ara la gent també s'assabentarà de les seves protestes, de la seva posició, de la seva opinió sobre diferents temes, perquè Banksy és tot protesta, i estem dividint l'exposició presentant els temes de les seves protestes – la protesta contra el consumisme, la protesta contra les accions de la policia, la protesta contra el militarisme, i els altres temes– però sobretot perquè la gent vingui i vegi el motiu o la naturalesa de la seva protesta.

L'important és que aquesta protesta no sigui agressiva, sigui gaire irònica, i això és el que li dona un poder addicional. Crec que aquest és el poder de Banksy. Així que vull que la gent vingui i vegi que Banksy és un artista contemporani seriós. Vull que la gent vingui i entengui que Banksy és una persona molt educada, molt, molt ben educada, i vull que vinguin i apreciïn l'estrany sentit d'humor britànic de Banksy perquè totes les seves obres presenten un gran humor.

Per què cal una exposició com aquesta?

Hi ha una gran necessitat, per dir-ho així, hi ha un gran interès per Banksy a tot el món. La gent hi està interessada, i el que no volem és que la gent només conegui les obres d'art i sàpiga una mica de Banksy i que tingui poca informació o que no ho hagi vist mai... perquè ja se sap que la vida útil dels seus obres és molt curta: al segon de fer alguna cosa al carrer, la seva obra és coberta o pintada o l'han eliminat de la paret. Així que, bàsicament, una exposició com la nostra és l'únic lloc on la gent pot veure autèntiques obres d'art de Banksy, no rèpliques, ni cap mena d'interpretació, sinó autèntiques obres d'art.

Com arriba un artista grafiter a estar en un museu?

Crec que aquí respondria amb les paraules de Banksy, que un pot d'esprai dona als joves l'oportunitat d'expressar-se. Això és molt important. Els joves hi tenen molt a dir, perquè el futur és seu. Així que crec que expressar-se a través de l'art és molt, molt important, perquè els dona l'oportunitat de cridar la nostra atenció sobre alguns problemes, algunes teories, alguna cosa que no ens dirien d'una altra manera. I, a més, el grafiti i l'art de carrer van arribar als museus fa molt de temps, molt abans que Banksy, crec que Keith Haring va ser el primer.

I crec que en aquest moment Banksy està fent una transició molt seriosa i molt important: ja va fer la transició del carrer a la galeria, i ara de la galeria al museu. Aquesta transició significa que les persones que col·leccionen peces de Banksy no serien, per dir-ho així, persones orientades al valor, sinó persones que voldrien comprar les seves peces per a la seva col·lecció, cosa que significa que es trasllada a un altre nivell, un nivell de patrimoni. Aquest és un pas molt important, i sense entrar als museus és realment impossible fer-ho.

Així que crec que estem davant d'un moment molt, molt interessant a la carrera de Banksy: aquest moment definirà, d'aquí a trenta, cinquanta anys, si algú dirà «Banksy, qui era aquest?». o «Ah, Banksy, sí!» perquè és una figura clàssica.

Quin paper creus que tenen els grafitis en cert sector de la joventut i en la societat en general?

Jo diria que hi ha persones que saben que alguna cosa està malament, però hi poden viure, i hi ha persones que tenen, per dir-ho així, una ferida a l'ànima que no els permet quedar-se mirant, han de fer alguna cosa, han d'ajudar, han de reaccionar, han de prendre mesures. Aquestes persones són les que realment porten aquest món a les properes generacions i porten aquest món al futur, perquè la majoria de la gent... tots sabem que hi ha un problema de refugiats a la Mediterrània, i què fem? Només llegim els articles, veiem els diaris, veiem la televisió i no reaccionem. Alguns de nosaltres podem donar els nostres diners i la resta, però l'activisme és en realitat molt important perquè no ens permet relaxar-nos i gaudir de la vida, perquè com més avancem, la humanitat, com més viuen els humans en aquest planeta, més som, més ens sentim connectats entre nosaltres, i especialment en aquest moment, quan tenim aquest virus aguaitant-nos, entre altres coses.

L'activisme, i gent com Banksy, són aquelles persones que criden, que ens criden, i ens diuen que cal fer alguna cosa, que cal reaccionar, que cal parar esment a això i allò. Així que crec que és molt important, crec que Banksy és una d’aquelles persones que ens donen l’oportunitat de pensar que tenim un futur brillant.

Com definiries l'activisme artístic? La presència de grafitis a les nostres ciutats és un tema constant de debat. Alguns pensen que «embruten» els carrers i altres que cal donar-los cabuda i protegir-los. Quina és la teva opinió sobre això?

Si la història ens ensenya alguna cosa, crec que la lliçó és que no es pot controlar l'intercanvi o el desenvolupament artístic i cultural. Imagina que demà reunim tots els grafiters de Barcelona i els diem «Eh, nois, a partir de demà dibuixeu en aquesta paret i no en aquella», què pensarien? Pensarien que seria un senyal per a ells dibuixar en aquella paret i no dibuixar-hi, perquè la naturalesa del seu art és la protesta. I això és molt important d'entendre: la naturalesa del grafiti, la naturalesa de l'art de carrer, és la protesta. Així que crec que també és important entendre que no el podem controlar. El que sí que podem fer és entendre què és art i què és només vandalisme. Quan algú dibuixa o escriu alguna cosa estúpida en una paret, això no és art. El grafiti i l'art de carrer són una combinació de diversos principis. És important que la gent –la gent normal, no els grafiters– ho entengui.

Com a qualsevol societat, hi ha un conflicte, i el conflicte té a veure amb la ignorància. Així que la nostra exposició pretén donar a la gent informació sobre l'activisme, sobre Banksy, sobre el grafiti, sobre l'art de carrer, sobre la protesta i, sobretot en general. En cert sentit, eduquem aquelles persones que mai no han fet un estergit o stencil a la seva vida, que mai no han agafat un pot d'esprai a les mans, però venen, miraran les obres d'art i pensaran: «Potser el grafiti que he vist des de la meva finestra no és només vandalisme, potser és una obra d’art, potser vol dir alguna cosa». Aquesta és l'única manera com les coses haurien d'evolucionar, crec. No podem limitar més, aquests temps han passat, fa molt de temps. Podem simplement educar-nos perquè la ignorància desaparegui, i com més sapiguem, més vulguem saber i més entendrem.

Altres notícies

Alexander Nachkebiy: "Banksy és una...

16/11/2021

Alexander Nachkebiy és el comissari de la nova exposició del Disseny Hub, '...

Formació i creativitat amb Wix Playgroun...

15/11/2021

El Disseny Hub Barcelona serà el 12 de novembre l’escenari on se celebrarà el...

L’arquitectura de Miàs, al Disseny Hub

15/11/2021

L’arquitectura imprevisible, innovadora i experimental de Josep Miàs serà protagonista aquesta tardor. Del 12 de novembre al 9 de gener, el...