Cultura digital és cultura

La digitalització de la cultura és un fet. La covid-19 ha posat en evidència el que ja feia temps que s’estava manifestant: que la cultura virtual existeix al mateix nivell que la física. Des de publicacions digitals fins a plataformes en línia que ofereixen música i teatre, passant per museus virtuals, festivals i centres d’arts digitals amb instal·lacions interactives o de robòtica, o fins i tot avatars-maniquí en el sector de la moda. Són només algunes de les manifestacions culturals que ja existien i que cada dia tenen més raó de ser.

D’exemples en tenim molts i diversos: L’Auditori de Barcelona ha treballat per oferir part de la seva programació a través d’una plataforma digital, així com el Festival Grec en Obert, amb propostes de música, dansa i teatre. A Instagram, el Covid Art Museum ha obert les seves “portes”, oferint-nos una fotografia general de l’art visual que creatius d’arreu del món han produït durant la quarantena. Sembla que aquests suports han arribat per quedar-se. A banda, i sense tenir en compte la pandèmia, la ciutat ja comptava amb el centre IDEAL i les seves experiències d’art virtual immersiu

Degut al context dels darrers mesos, s’ha reflexionat extensament al voltant de la qüestió de la digitalització de la cultura. La directora del CCCB, Judit Carrera, deia recentment en un article al Diari ARA que, a banda de difondre la cultura, el canal virtual també és «una manera de “generar” cultura». En aquesta línia, la dissenyadora de videojocs Mary Flanagan afegia que ja hem enderrocat els binarismes connexió-aïllament i virtual-presencial, donant a entendre que aquests conceptes ja no es poden ni tan sols considerar oposats entre si.

Aquest procés, alhora, obre debats més complexos. En primer lloc, l’accessibilitat a la connexió és una tasca encara pendent dins de la nostra realitat. Precisament, durant el confinament hem pogut constatar com encara hi ha llars a Barcelona i zones senceres arreu del planeta que no disposen d'accés a Internet. Si, com tot apunta, estem caminant cap a una cultura que es pot gaudir eminentment a través de la pantalla, caldrà que també avancem cap a garantir que tothom tingui una pantalla, a banda d’una mínima cultura digital.

I si ja disposem dels dispositius i els coneixements, com podem fer de la cultura digital un valor atractiu? Els equipaments culturals estan realitzant grans esforços per atraure públic a través de les xarxes i les TIC. Durant el confinament, hi ha hagut un augment substancial de l’ús de xarxes socials i el consum d'activitats virtuals. Però encara queda molt per fer. Segons un estudi realitzat per la Universitat Oberta de Catalunya, per desenvolupar eines TIC exitoses i eficaces cal tenir més en compte la participació de l’usuari, la creació de continguts i l’evocació de les emocions. 

Els reptes que ens planteja la digitalització de la cultura es poden afrontar amb la formació professional adequada i el coneixement en xarxa: l’educació superior contempla cada vegada més aquesta realitat, oferint títols de grau en multimèdia, videojocs i enginyeria de sistemes audiovisuals. En aquest sentit, el Disseny Hub Barcelona allarga la mà al talent de la ciutat, acollint iniciatives relacionades amb la digitalització de la cultura i posicionant-se com a centre neuràlgic de la ciutat en aquest àmbit. Des que va néixer ara fa dues dècades, el festival internacional de cultura i disseny digital OFFF Festival ha tingut un espai a l’equipament, i posteriorment el Disseny Hub ha acollit les darreres edicions de la Fira Bar's, així com el festival d’arts lumíniques Llum BCN, convertint la sala A en un gran espai immersiu. De la mateixa manera, la Universitat Politècnica de Catalunya va celebrar-hi la segona edició del seu Mercat 360 de Realitat Virtual.

Altres notícies

Sara González de Ubieta: “Consumir tres...

10/08/2020

Al febrer, la dissenyadora i investigadora Sara González de Ubieta rebia el ...

Disseny d’emergència per salvar vides

15/07/2020

El mes de novembre el Museu del Disseny presentarà...

Jordi Sellas: “La cultura que requereixi...

14/07/2020

El periodista i gestor d'empreses culturals Jordi Sellas...

Cultura digital és cultura

14/07/2020

La digitalització de la cultura és un fet. La covid-19 ha posat en evidència el que ja feia temps que s’estava...