David Benzal: "Tenim escoles que estan fent molt bé la seva feina i formant grans professionals"

David Benzal és concept artist i té una àmplia trajectòria participant en projectes d'escala internacional. Amb més de 20 anys d'experiència ha treballat per a grans productores, com Playstation, Netflix, HBO o Universal Studios.

A l'En Primera persona conversem amb ell, parlem del sector audiovisual i creatiu, i de la seva participació al NonStop Visual Development Seminar. El proper dia 10 oferirà una masterclass al Disseny Hub Barcelona.

Què és un ‘concept artist’?

Podríem denominar-ho de forma més concreta com Concept Designer. És l'encarregat de dissenyar, personatges, entorns... tots els elements que es troben en un producte, tant cinematogràfic com de videojocs. De la mateixa manera que quan compres una peça de roba, al darrere hi ha una persona que l'ha dissenyat, quan veiem una pel·lícula o juguem a un videojoc, darrere hi ha algú que ha dissenyat tots els elements que el componen.

Vas començar en un món més “clàssic” com és la pintura a l’oli i l’aquarel·la. Com va ser el procés per arribar a treballar en el món digital?

Va ser de forma gradual. A l'acabar els estudis d'art clàssic vaig començar a treballar en un estudi d'il·lustració i el procés de treball era dibuix a grafit i color digital, i amb el pas el temps va passar tot a un procés de treball totalment digital, per la seva rapidesa i facilitat per a realitzar canvis.

Has treballat per a grans companyies com Playstation, Netflix, HBO o Universal Studios. Com ha estat l’experiència?

Doncs és una gran experiència, la veritat. Quan les companyies més importants de la indústria dipositen en tu la seva total confiança i et donen la possibilitat de donar vida als seus protagonistes, o et demanen assessorament sobre les millors opcions tècniques per transmetre al públic les seves idees, és una sensació meravellosa. A més, poder veure com els teus dissenys cobren vida en una de les teves sèries preferides, o quan estàs jugant a un videojoc amb el personatge que tu has creat i que es mou pels entorns que tu has dissenyat, és una satisfacció enorme.

Com és el procés creatiu per grans projectes com Juego de Tronos o Jurassic World?

Normalment estàs en contacte amb el director artístic i amb l’equip de producció. En la majoria dels casos, tenen una idea bàsica i general, com a punt de partida, i a partir d'aquí es comencen a explorar totes les possibilitats. Aquesta etapa de preproducció on el projecte està viu i va creixent és un els millors moments de la fase de creació.

Si haguessis de triar un projecte del qual n’estàs especialment orgullós, quin seria?

És una pregunta molt difícil perquè hi ha molts projectes dels que tinc grans records i experiències. Potser, el més recent, pel que fa a estrena, l’episodi ‘Snow in the desert’, de la sèrie d'animació de Netflix Love Death and Robots, en el qual vaig estar treballant molts mesos en el disseny dels personatges. Va ser un procés realment increïble!

En què estàs treballant actualment?

En aquesta indústria sempre hi ha molts secrets per contractes i no podem parlar molt sobre els detalls. Però podria dir que estic treballant en dues pel·lícules per a la indústria de Hollywood, una de terror i l'altra de suspens.

Sobre què tractarà la teva masterclass al NonStop Festival?

Faré un recorregut ràpid sobre la meva trajectòria professional, mostrant algunes parts dels meus projectes més rellevants o els que, d'alguna manera, han suposat parts importants en la meva carrera. També desvetllaré els elements a tenir en compte a l’hora de treballar en aquesta indústria, tècniques i conceptes.

A quin perfil professional està dirigida?

A gent que es dediqui o vulgui dedicar-se a la part creativa de la indústria de l'entreteniment.

Creus que és important que existeixin iniciatives com el NonStop a casa nostra?

Més que important jo diria que és imprescindible, sobretot tenint en compte la gran quantitat d'artistes i de talent que hi ha al nostre país.

Quina és la teva opinió sobre l’estat del sector audiovisual i creatiu a Barcelona? I a nivell formatiu?

Afortunadament en els últims anys he observat un creixement important en el sector audiovisual. Personalment, penso que a Barcelona sempre hem tingut un nivell creatiu molt alt i en els últims anys he observat un creixement formatiu molt interessant. Sé que és un procés que porta un temps, però la veritat és que tenim escoles que estan fent molt bé la seva feina i formant grans professionals.

Per a molts, el món del ‘concept art’ és un món desconegut. Creus que està poc valorat?

A nivell internacional jo diria que és tot el contrari, és una de les professions més valorades. De fet, si ens fixem en els títols de crèdits de moltes produccions de cinema, hi podrem veure l’equip de producció, direcció i els actors i actrius. I, després, l’art departament. En canvi, al nostre país crec que sí. Des del meu punt de vista, mai s'han valorat prou les professions amb caràcter artístic.

No obstant això, una part molt important i positiva és que, en els últims anys, he observat un augment de la necessitat d’incorporar un concept artist a les produccions nacionals. I això és una cosa molt interessant.

Què li diries a algú que comença en el món de la il·lustració i el ‘concept art’?

Si és el que li agrada, que treballi molt i que intenti millorar cada dia. Que ho faci de la manera més còmode i, sobretot, que no vulgui córrer massa i que gaudeixi del procés.

Altres notícies

Els barrets de Balenciaga, al plat! Part...

22/07/2021

El Museu del Disseny acull l’exposició ‘BALENCIAGA. L...

David Benzal: "Tenim escoles que es...

05/07/2021

David Benzal és concept artist i té una àmplia trajectòria participant en projectes d'escala...

L’univers Balenciaga, al Disseny Hub

05/07/2021

Fins al 3 d’octubre es podrà veure al Museu del Disseny l’exposició ‘...

El Museu del Disseny celebra la diversit...

05/07/2021

Coincidint amb la celebració del Dia Internacional de l’Orgull LGTBI, el 28 de juny, set institucions culturals han mostrat el seu compromís amb...