Gloria Morera: “El gran èxit és haver creat una comunitat de professionals vinculats amb la creativitat que permet que l'associació es nodreixi a si mateixa"

El Poblenou i el districte de Sant Martí són un dels escenaris de la creació i la creativitat per excel·lència. Entre la gran varietat d’associacions, entitats, tallers i laboratoris de creació n'hi ha un que destaca particularment perquè aglutina bona part del teixit creatiu i, a més, enguany celebra el desè aniversari. 

Es tracta del Poblenou Urban District. Glòria Morera és, juntament amb Clàudia Costa, fundadora d'aquesta entitat nascuda el 2012. A En Primera persona parlem amb ella per saber-ne més de l'associació i conèixer el teixit creatiu del Poblenou.

 

Com va néixer el Poblenou Urban District? En què s'inspirava? 

A mi m'agrada dir que aquest projecte va néixer d'una necessitat. La Clàudia Costa, la meva sòcia i cofundadora del projecte de Poblenou Urban District, va obrir una galeria d'art rehabilitant una antiga impremta al bell mig de la zona industrial del Poblenou el 2010. Era indispensable donar-li visibilitat i atraure un públic que, fins aleshores, no s'apropava al barri. Aleshores ja érem coneixedores que existien diferents projectes arreu del món que podien ser inspiradors amb la proposta que teníem al cap. El Windwood Arts District de Miami va ser un d'ells, només calia contextualitzar-lo i situar-lo creant el nou Districte d'Art i Creativitat de Barcelona.

 

Quines són les principals activitats que desenvolupa el Poblenou Urban District? 

Amb l'objectiu de promocionar Poblenou com el Districte Cultural i Creatiu de Barcelona i a la comunitat que el representa duem a terme tres eixos de treball. Per una banda, la programació: Poblenou Urban District programa anualment diferents esdeveniments i programes culturals vinculats amb l'art i la creativitat amb l'objectiu de promoure el districte i crear un referent a Barcelona. En segon lloc, la promoció: l'associació compta amb una sèrie d'eines i canals de comunicació on i off line, a través dels quals promou els continguts de la comunitat creativa i els esdeveniments culturals produïts per l'associació. En tercer lloc, les col·laboracions: un dels objectius principals de Poblenou Urban District és crear sinergies entre els seus associats a través de diferents col·laboracions i esdeveniments. 

Programem dues activitats que, en l'actualitat, ja són referència a la ciutat: el Poblenou Open Day, que aquesta edició la celebrem especialment perquè complim deu anys, i el Poblenou Open Night, al novembre. Altres activitats programades són la Networking Party , l’Off Llum Bcn i AR-DE, un circuit de galeries d'art, museus i showrooms.

 

L'associació celebra ara els deu anys. Com es presenta aquest 2022? 

Ens encoratja molt haver arribat fins aquí. No oblidem que som una associació privada que vam engegar en l’època de la passada crisis i amb certes dificultats, però amb la sort de poder treballar amb el que ens agrada i sabem fer.

El 2022 segur que serà un gran any que ens farà oblidar els dos anys passats.

 

Com era aleshores el Poblenou i com ha canviat ara? 

Fa deu anys Poblenou era un territori per descobrir amb professionals independents i projectes emergents. Eren propostes culturals molt interessants, però en un territori paralitzat a causa de la crisi i mal comunicat amb la resta de la ciutat.

 

I en el conjunt de la ciutat? Podem dir que el Poblenou és un dels eixos creatius de la ciutat? 

Si és clar, és justament el que promovem. Hi ha una gran comunitat creativa fent feina al districte i donant-li valor.

 

Què té d'especial la comunitat creativa i cultural del districte? 

És una comunitat pluridisciplinària vinculada amb el sector creatiu, cultural i empresarial.

 

El Poblenou Urban District aglutina galeries, centres de creació, estudis d'artistes, centres de formació, agències, fundacions, botigues, equipaments culturals... Quants són en total i com veuen aquests agents una iniciativa com la vostra? 

Actualment, som 140 associats amb objectius comuns. El gran èxit d'aquesta associació és haver creat una gran comunitat de professionals vinculats amb la creativitat que permet que l'associació es nodreixi a si mateixa.

Objectivament, sembla que estiguin molt contents perquè se sumen a moltes de les activitats que programem, però creiem que el millor seria preguntar-los a ells.

 

S'hi pot adherir qualsevol agent? 

El més important és estar ubicat al districte, tenir continguts vinculats al nostre ADN i estar disposat a pagar una quota a canvi de rebre les diferents prestacions que estableix l'associació.

 

Per què és important establir sinergies entre els diferents agents creatius? 

Perquè en establir aquestes sinergies donem valor als continguts de cadascun i s'enforteixen els objectius de cadascun.

 

Com veus els pròxims deu anys de l'associació? 

Els deu anys vinents de l'associació seran d'adaptació als nous temps, ja que el territori està canviant dràsticament i el patrimoni industrial és cada cop més escàs. Ens veiem promovent un territori i una comunitat cada cop més gran i pluridisciplinària, i amb el propòsit de continuar donant valor a la creativitat i la cultura.

Altres notícies

Gloria Morera: “El gran èxit és haver cr...

06/05/2022

El Poblenou i el districte de Sant Martí són un dels escenaris de la creació i la creativitat per excel·lència. Entre la gran varietat d’...

Tallers Oberts BCN, una jornada de porte...

05/05/2022

Arriba la 29ena edició dels Tallers Oberts BCN 2022. L’esdeveniment, que organitza de forma anual l’A-FAD, permet a la  ciutadania endinsar...

El Museu del Disseny, de nit

05/05/2022

Dissabte 14 de maig torna la gran festa dels museus, la ...

Fornas, disseny i música

05/05/2022

En el marc de l’exposició temporal “...