Lizzie Banks: " La indústria cinematogràfica ha de fer grans canvis per ser més accessible"

A pocs dies de que se celebri el FFlash Hub, a En primera persona parlem amb Lizzie Banks, una de les ponents del festival que participarà en la sessió 'L'accessibilitat i la inclusió també són cosa de festivals de cinema'. Directora artística adjunta de Carousel, que produeix l'Oska Bright Film Festival, es tracta del festival de cinema més gran del món que exhibeix pel·lícules fetes per persones amb discapacitats d'aprenentatge o d'autisme.

Què és, en la teva opinió, el bon cinema?

Per a mi, el bon cinema és inclusiu, accessible i presenta històries atrevides i brillants d'un ampli ventall de persones. El bon cinema escolta allò que la gent necessita i s'adapta al seu públic.

Ha canviat la manera de fer pel·lícules avui dia?

La veritat és que no. Hi ha molta feina a fer perquè les coses siguin accessibles. La indústria ha de fer grans canvis per ser més accessible. No hem de canviar nosaltres; la indústria ha de canviar per ser més accessible a una àmplia gamma de persones.

Participaràs en el FFLASH HUB amb una presentació sobre accessibilitat i inclusió. De què tractarà?

Parlarem del que fem com a festival. Som el festival de cinema més gran del món que exhibeix pel·lícules fetes per persones amb discapacitats d’aprenentatge o d’autisme. Presentem pel·lícules de tot el món, i mostrem gèneres i temes diversos. També treballem durant tot l'any en la formació i el suport als cineastes, en la formació de la indústria i en la promoció de canvis en el sector. Organitzarem un taller amb els nostres socis de  BE IN.

Sostenibilitat, inclusió, diversitat... Aquests criteris estan actualment a l'ordre del dia, i en el món del cinema no són una excepció. ¿A què ens referim quan parlem de cinema accessible i inclusiu?

El que creiem que significa és: un cinema al qual TOTS puguem accedir. Necessitem que els espais siguin capaços d'acollir a tot el món i volem que el públic estigui segur i se senti acollit en totes les sales. És una feina molt gran, però una vegada has aconseguit atraure a tots aquests públics i has demostrat que els teus espais i programes són accessibles, llavors tindràs a un públic compromès i entusiasmat que continuarà venint. 

Tens experiència en festivals internacionals. Creeus que el món del cinema i tot el seu entorn són conscients que s'ha de treballar també en aquesta direcció? Quines són les carències?

Creiem que la gent és conscient, però sabem que els últims anys han estat increïblement difícils per a tot el sector. Les sales i els exhibidors estan treballant per tornar a ser el que eren abans de la pandèmia. Això ha suposat que aquest àmbit de treball hagi descendit a la llista de prioritats, és el que entenem nosaltres.
Sabem que els cines cuiden els recursos i necessiten més finançament i suport per desenvolupar aquesta àrea de treball. Necessitem que el govern ofereixi més suport per crear un cinema per a totes les persones amb diversitat funcional.

Creus que festivals com el FFLASH HUB són necessaris per reflexionar sobre com volem fer cinema i festivals de cine avui en dia?

Necessitem oportunitats com la que ofereix FFLASH HUB per crear un espai de diàleg obert entre la comunitat de persones amb diversitat funcional i els expositors, de manera que podrem treballar junts per millorar les coses per a tots.

Altres notícies

Barcelona ret homenatge a Toni Miró

05/10/2022

El Disseny Hub ha estat l’encarregat d’acollir l’acte d’homenatge a Toni Miró, que ha organitzat l’ajuntament de Barcelona pocs mesos després de...

“Toni Miró va tenir un pes molt importan...

04/10/2022

L’Ajuntament de Barcelona homenatja el dissenyador Toni Miró, un dels noms clau i de referència de la moda barcelonina del segle XX, amb un acte...

Arriba la IV Mostra Internacional d...

04/10/2022

La Mostra d’Audiovisuals d’Artesania celebrarà la quarta edició durant els mesos d’octubre i novembre. Es tracta d’una iniciativa impulsada...