Roberto Piqueras: «El Sustainable Challenge busca crear un espai fora dels marcs capitalistes on es formen les dissenyadores».

El dissenyador i pedagog social Roberto Piqueras, en nom de MODA-FAD, ha comissariat, junt amb la directora creativa de la Manchester Design Week, Lucy-Isobel Bonner, l’activitat Sustainable Challenge 2020: Gender Perspective in Fashion, dins de la Barcelona Design Week.

El Challenge és una marató de creativitat en la qual una quarantena d’estudiants de disseny d’escoles de tot el país i del Regne Unit, han fet propostes de peces i conceptes de moda buscant difuminar la divisió i contribuir a l’eliminació d’estereotips i etiquetes. Organitzat per MODA-FAD, Design Manchester i British Council, culmina el 21 de novembre amb les presentacions de les propostes dels 10 equips d’estudiants.

Conversem amb Roberto Piqueras sobre sostenibilitat en la indústria de la moda, així com la responsabilitat de les dissenyadores i els dissenyadors per fer propostes que contemplin la perspectiva de gènere, en un sentit transversal, en tots els trams de la cadena de producció.

Quins objectius persegueix el Sustainable Challenge?

Primordialment, l'objectiu és crear un espai fora dels marcs normatius o capitalistes en els que normalment es formen les futures dissenyadores. Busquem crear un espai fora de les normes i que no doni resposta només al capital.

De quina inquietud neix?

A escala global, podríem parlar dels Objectius de Desenvolupament Sostenible. Les dades que apareixen sobre la indústria de la moda són alarmants a nivell d'impacte mediambiental, social i econòmic. La nostra inquietud és crear consciència sobre això, sobre què està movent la indústria i l'impacte que està tenint en el món.

Com es materialitza això en el Challenge?

En l'edició de l'any passat, el tema era l'upcycling en el teixit que genera la indústria, així que ens vam focalitzar en tota la informació que teníem a nivell de residus dins de la indústria i què es feia amb ells, on acabaven –sempre van del Nord al Sud–, buscant la viabilitat de l'upcycling com a via cap a l'economia circular. Treballem a partir d'entendre que el residu segueix sent un producte o una matèria, i a partir d'aquesta idea les participants havien d'elaborar projectes que usessin i donessin una nova vida a aquesta matèria.

I en l'edició 2020?

Aquest any és una mica més complex perquè, en parlar de perspectiva de gènere, sembla que parlem més de la part social, però òbviament no es pot desvincular del que és material. Tot està interconnectat, i la perspectiva de gènere ens parla justament de la interseccionalitat que existeix en tots els processos, en tots els mecanismes de la industrialització. En tots els trams d’aquesta, hi ha persones, així que en tots els trams hi ha vinculació social, que afecta tota la cadena. Aquest any, cada equip ha treballat dedicant-se a una de les branques de la indústria de la moda com poden ser el patronatge, el disseny, el càsting…

Llavors, com lliguen això les participants amb la perspectiva de gènere?

Bé, és que la perspectiva de gènere no només parla de gènere; també parla de raça, de classe, d'edat, de corporalitats, funcionalitats, i de salut mental. Hem de tenir en compte que les mateixes expressions que pugui patir algú pel seu gènere, es poden patir també a través d'altres mecanismes. Si ens quedem només en el gènere, podem perdre una visió transversal de la desigualtat. Per això l'eslògan d'aquest any és "no hi ha moda sostenible sense perspectiva de gènere". Sovint aquest tipus de projectes s'enfoquen només en el disseny, sense donar la responsabilitat a la dissenyadora.

De què és responsable?

No només es tracta de fer samarretes que diguin que ets feminista, com han fet Zara o H&M o qui sigui, que després tenen una mà d'obra en condicions pràcticament d'esclavisme. Cal anar amb compte amb les lluites socials perquè de seguida es capitalitzen i les marques s'apropien de discursos que pretenen ser crítics. Això s'anomena pinkwashing. La responsabilitat de la dissenyadora és fer una proposta amb perspectiva de gènere des que dissenya la peça fins que la peça arriba a la botiga.

Com xoca això amb la realitat de la indústria i el mercat, que funciona gràcies a uns principis exactament oposats al que proposeu?

Per a nosaltres l'important és generar una pedagogia crítica. El Challenge és un espai pedagògic, i les participants no solucionaran el món. Ja que aquest tipus de pedagogia no és molt comuna a les escoles de disseny –que majoritàriament són privades i funcionen en benefici d'aquesta indústria–, el nostre granet de sorra és donar-li una altra mirada a l'assumpte, ni que sigui només perquè aquestes 40 participants després portin aquestes idees a les seves empreses. No pretenem destruir una indústria capitalista, perquè seria un objectiu utòpic i queden anys llum perquè el model econòmic i financer canviï, però sí que ens adonem que hem d'anar cap al decreixement, i adquirir aquesta consciència ja és alguna cosa. Hem de començar a plantejar-nos què produïm, per què, i quant.

Com ha estat el Challenge a distància, en pandèmia?

Hem intentat crear una dinàmica de grup a partir d'un perfil que havien de crear, com un Facebook, i customitzar-lo. A mi m'ha donat la sensació que així les participants s'han anat coneixent. És veritat que la presencialitat no té res a veure amb el virtual, però hem intentat humanitzar el Challenge al màxim, molt connectats a través d'un grup de Whatsapp. I han sortit qüestions interessants, preguntes, debats. Ha estat una altra experiència.

En síntesi, què significa per a tu fer moda sostenible?

Per a mi, la moda sostenible vol dir que la raó per la qual es crea no és només l'acumulació de riquesa. La moda ha de ser crítica i ha d'estar donant uns serveis essencials, més enllà de l'econòmic.

Altres notícies

Roberto Piqueras: «El Sustainable Challe...

18/11/2020

El dissenyador i pedagog social Roberto Piqueras, en nom de MODA-FAD, ha comissariat, junt amb la directora creativa de la...

Disseny per al desenvolupament sostenibl...

18/11/2020

El 2020 ha arrencat amb una dècada d’acció col·lectiva enfocada a l’assoliment dels Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS)...

Reconèixer el bon disseny: Premis FAD, H...

18/11/2020

L’Altell del Col·legi d’Arquitectes de Catalunya (COAC) acull...

Pavelló Internacional: un viatge pel dis...

18/11/2020

La Barcelona Design Week és membre fundador de la World Design Weeks Network, una xarxa global de design weeks que té per objectiu...